Popis:
Úvod
Rozhodnutí začít podnikat musí nutně korespondovat s jistým nápadem, myšlenkou, zajímavou inovací ale také velkou dávkou odhodlání. Bez těchto atributů, dostatečného kapitálu, nervů a možného sebezapření budete svůj podnikatelský záměr těžko realizovat. Tak proč toto všechno vlastně podstupovat? V dnešní době je přece prosadit se na trhu pro jeho určitou míru nasycenosti velmi obtížné a vaši myšlenku co, jak a pro koho vyrábět již možná použil dávno někdo jiný. Přesto na našem území ročně vedle zástupů zanikajících podnikatelů vznikají zástupy nové, překypující svými plány, myšlenkami, nápady a inovacemi. Většina z nich nese svoji kůži na trh z mnoha důvodů. Těmi mohou být vidina nezávislosti, vylepšení své finanční situace a s tím spojené zvýšení životní úrovně, uplatnění svého know-how či samotná seberealizace.
Tématem této seminární práce je zakladatelský rozpočet, konkrétně rozpočet začínajícího podnikatele, který se rozhodl využít u nás stále ještě do jisté míry méně rozšířenou formu podnikání – franchising. Nutno podotknout, že zakladatelský rozpočet je pouze jednou součástí, ač velmi významnou, zakladatelského projektu. Projekt je pak komplexním řešitelem podnikatelského záměru, který vychází z podnikatelových idejí, jež jsem popsal výše.
Práce se skládá ze tří na sebe navazujících částí. Záměrem první části je seznámit čtenáře s teoretickým výkladem pojmů, souvisejících se zakladatelským rozpočtem i franchisingovou formou podnikání. Druhá část se zabývá fiktivním podnikatelským záměrem, realizovaným pro účely této práce. Jsou v ní obsaženy také podmínky a postup získání franchise u konkrétní vybrané společnosti McDonald´s. Třetí část seminární práce je zaměřena na již faktické zpracování zakladatelského rozpočtu fiktivního franchisanta. Ten je tvořen zahajovací rozvahou, přehledem nákladů a výnosů, výsledovkou, výkazem cash flow a konečnou rozvahou. V závěru práce je podnikatelský záměr komplexně posouzen.
Podklady pro zakladatelský rozpočet jsou fiktivní pro účely této práce, případně jsou čerpány ze zdrojů uvedených v seznamu literatury.
Klíčová slova:
úvěr
franchising
cash flow
urok
vlastní kapitál
cizý kapitál
Obsah:
- Obsah - 1 -
Úvod - 3 -
1 Teoretický výklad pojmů - 4 -
1.1 Pojmy zakladatelského rozpočtu - 4 -
1.1.1 Zakladatelský projekt a zakladatelský rozpočet - 4 -
1.1.2 Rozvaha, aktiva a pasiva - 4 -
1.1.3 Výkaz zisku a ztrát (výsledovka) - 5 -
1.1.4 Náklady a výnosy - 5 -
1.1.5 Příjmy a výdaje - 6 -
1.1.6 Cash flow - 6 -
1.1.7 Úvěr - 6 -
1.1.8 Úrok - 6 -
1.1.9 Umořovatel - 6 -
1.2 Pojmy franchisingu - 7 -
1.2.1 Franchising - 7 -
1.2.2 Franchisa - 7 -
1.2.3 Franchisor a franchisanta - 7 -
1.2.4 Franchisová smlouva - 7 -
1.2.5 Franchisový balík - 7 -
1.2.6 Franchisové poplatky - 7 -
1.2.7 Franchisová síť - 8 -
2 Podnikatelský záměr, vstupní informace a podmínky franchisingu - 9 -
2.1 Podnikatelský záměr pana Moghraniho - 9 -
2.1.1 Možnosti financování vlastním kapitálem - 10 -
2.1.2 Možnosti financování cizím kapitálem - 10 -
2.1.3 Podmínky a postup získání živnostenského oprávnění - 10 -
2.2 Podmínky franchisingu společnosti McDonald´s - 11 -
2.2.1 2 typy franchisingu - 12 -
2.3 Kroky k udělení franchise - 12 -
2.4 Franchisová smlouva - 13 -
3 Ekonomická část – zakladatelský rozpočet a ukazatelé - 15 -
3.1 Potřeba startovního kapitálu - 15 -
3.2 Otázka zařízení restaurace a jeho financování - 15 -
3.3 Personální otázka aneb potřeba zaměstnanců - 15 -
3.3.1 Osobní potřeba živnostníka - 16 -
3.4 Výpočet sociálního a zdravotního pojištění - 16 -
3.4.1 SP a ZP za zaměstnance - 16 -
3.4.2 SP a ZP živnostníka - 16 -
3.5 Zahajovací rozvaha - 16 -
3.6 Rozpočet nákladů a výnosů - 17 -
3.6.1 Odhad ročních nákladů - 17 -
3.6.2 Odhad ročních výnosů - 17 -
3.7 Výkaz zisků a ztrát za rok 2009 (Výsledovka) - 17 -
3.8 Odhad cash flow v roce 2009 - 17 -
3.9 Konečná rozvaha - 17 -
3.10 Vybraní ukazatelé rentability - 17 -
3.10.1 Výnosnost celkových aktiv - 17 -
3.10.2 Výnosnost vlastního kapitálu - 17 -
3.11 Náklady ušlé příležitosti (oportunitní náklady) - 17 -
4 Závěr a shrnutí - 17 -
Seznam použitých tabulek - 17 -
Seznam příloh - 17 -
Seznam použité literatury - 17 -
Zdroje:
- Synek M. a kol.: Podniková ekonomika, 3. přepracované vydání, C. H. Beck, Praha 2002
- Štohl P., Klička V.: Maturitní okruhy z účetnictví 2006, Tiskárny Havlíčkův Brod, Znojmo 2006
- Wojciková K.: Diplomová práce – Podnikatelský záměr-květinářství, Praha 2007
- www.czech-franchise.cz – Česká asociace franchisingu
- www.mcdonalds.cz – společnost McDonald´s
- www.business.center.cz – portál Business.center.cz
- www.penize.cz – portál Peníze.cz