Popis:
Řízení životního cyklu informace
Každá informace od svého vzniku, přes různé přenosy, transformace, užití až po konečnou archivaci prochází určitým životním cyklem. Životní cyklus takové informace se skládá z různých možných stavů, do kterých se může informace dostat. V rámci svého životního cyklu prochází informace jednotlivými stavy od založení až po ukončení.
Řízením životního cyklu se předpokládá:
- nadefinování všech možných stavů, do kterých se konkrétní informace může dostat
- nadefinování všech možných aktivit, které lze s danou informací provádět
- nadefinování podmínek, za jakých se určitá informace do daného stavu dostane
Při průchodem informace svým životním cyklem samozřejmě tato informace neprojde všemi stavy, ale z celé nadefinované množiny možných stavu projde pouze těmi, které jsou relevantní konkrétní reálné situaci.
Řízením životního cyklu informace dochází k jejímu sledování v reálném světě. Každý nadefinovaný stav životního cyklu by měl odpovídat nějaké konkrétní situaci reálného světa. Informace prochází těmito stavy přes aktivity, čímž prochází celým svým životním cyklem. Pomocí naplánování stavů životního cyklu a stanovení odpovědností za jednotlivé aktivity probíhá vlastní řízení životního cyklu informace.
Takové řízení životního cyklu by pak následně mělo zjednodušit nakládání s danou informaci.
Samozřejmě, že podobné řízení životního cyklu informace si žádá určité náklady. Z toho důvodu nemá význam provádět podobně činnosti u všech informací, ale pouze u těch kde to má smysl. Jedná se o informace, které jsou nositeli nějaké konkrétní hodnoty, mají význam pro toho, kdo má zájem na tom řídit životní cyklus takové informace.
Podobné informace jakožto nositelé hodnoty se vyskytují v podnikatelské sféře, hlavně tam, kde dochází k nějakému vývoji, k tvůrčí produkci. Zde může být nějaká informace nositelem myšlenky, inovativního nápadu, který v konečném důsledku může přinést podnikateli přidanou hodnotu.
Zde se již vyplatit investovat do organizace procesu řízení. Zavádět nové inovace je totiž kolikrát natolik důležité, že špatné zvládnutí této problematiky může ohrozit samotnou existenci organizace.
Pro zavádění nových inovací je tedy nezbytné příslušné změny řídit. Systematickým postupem pro řízení změn se zabývá proces změnového řízení.
Klíčová slova:
CRM
stavy
akce
UNICORN
RATIONAL
uživatelské role
Obsah:
- Řízení životního cyklu informace
Druh informace v rámci změnového řízení
Změnové řízení aneb CRM trochu jinak
Definice procesu změnového řízení
Význam a přínos procesu změnového řízení
Zdroje
Zdroje:
- www.unicorn.cz
- www.unicorn.cz/consulting
- www.rational.com