Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Alternativní pohony

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
0 x
Velikost
3,8 MB
Jazyk
český
ID projektu
12989
Poslední úprava
19.11.2018
Zobrazeno
530 x
Autor:
winnetou
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Vyjdeme-li ze stavu vědy a techniky konce devadesátých let minulého století, pak v podstatě intenzivní vývoj spalovacích motorů motorových vozidel a jeho urychlení do blízké budoucnosti je hledáním alternativních pohonů motorových vozidel a je dán jednak snahou o neustálé zvyšování jejich užitných hodnot, tedy výkonových, ekonomických a provozních parametrů, a pak, a to především, hledáním řešení ochrany přírody daném neustále se zpřísňujícími ekologickými předpisy.

Uvedený intenzivní vývoj spalovacích motorů a aplikace nových technologií bude znamenat do nedaleké budoucnosti roku 2008 drastické snížení jejich emisí, i přes značný vzestup počtu motorových vozidel, na pouhou čtvrtinu roku 1970. Toto snížení je legislativně motivováno přijímáním závazných exhalačních předpisů v Evropě nazývaných EURO 1 až EURO 5 co se současné doby týče. Podle druhů vozidel se zážehovými nebo vznětovými motory je to patrné z tabulek 1.1 až 1.3.

Abychom si uvědomili poměrnou velikost snížení základních složek exhalací, je na obr.1.1 jako příklad uveden časový průběh snížení HC, NOX a pevné částice Pm (Partikel mase) pro těžké nákladní automobily se vznětovými motory se základem roku 1987 v jednotlivých stupních v Evropské unii. Jak je patrné, pak na EURO 1, kdy se začaly předepisovat Pm, došlo ke snížení NOX o 55% a do doby nedaleké budoucnosti, kdy bude platit EURO 4, o dalších 22%. Podobně ke snížení HC došlo k EURU 1 o 68% a k jejich dalšímu na EURO 4 o dalších 17%. K velkému snížení Pm došlo v roce 1995 o 57% na EURO 2 a jejich další snížení na EURO 4 má být o 20%.

Klíčová slova:

spalovací motor

vznětový motor

přeplňování

kompresor

turbina

plnicí vzduch

turbina



Obsah:
  • 1 SOUČASNÝ VÝVOJ SPALOVACÍCH MOTORŮ 4
    1.1 ÚVOD 4
    1.2 VÝVOJ ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ 6
    1.3 VÝVOJ VZNĚTOVÝCH MOTORŮ 6
    1.4 ROZVOJ ALTERNATIVNÍCH POHONŮ 8
    2 PŘEPLŇOVÁNÍ SPALOVACÍCH MOTORŮ 9
    2.1 ROZDĚLENÍ A VÝHODY PŘEPLŇOVÁNÍ 9
    2.2 ZÁKLADNÍ POJMY PŘEPLŇOVÁNÍ 9
    2.2.1 Zvýšení výkonu spalovacího motoru přeplňováním 10
    2.2.1.1 Plnicí účinnost přeplňovaného motoru 11
    2.2.1.2 Součinitel přebytku vzduchu 12
    2.2.1.3 Indikovaná účinnost 13
    2.2.1.4 Mechanická účinnost 14
    2.2.1.5 Hustota plnicího vzduchu 15
    3 SPOLUPRÁCE KOMPRESORU, SPALOVACÍHO MOTORU A TURBINY TURBOBMYCHADLA 15
    3.1 HLTNOST SPALOVACÍHO MOTORU 16
    3.1.1 Spalovací hmotnostní tok vzduchu čtyřdobého motoru 16
    3.1.2 Proplachovací hmotnostní tok vzduchu čtyřdobého motoru 16
    3.1.3 Charakteristika hltnosti pístových motorů 18
    3.2 SPOLUPRÁCE PLNICÍHO KOMPRESORU S PŘEPLŇOVANÝM MOTOREM 19
    3.2.1 Spolupráce motoru a mechanicky poháněného kompresoru 19
    3.2.2 Spolupráce motoru s kompresorem turbodmychadla 21
    3.3 SPOLUPRÁCE KOMPRESORU A TURBINY TURBODMYCHADLA S PŘEPLŇOVANÝM MOTOREM 21
    3.3.1 Příkon kompresoru turbodmychadla 22
    3.3.2 Výkon turbiny turbodmychadla 22
    3.3.3 Součinnost kompresoru a turbiny turbodmychadla 23
    4 ENERGIE OBSAŽENA VE VÝFUKOVÝCH PLYNECH 24
    4.1 IMPULSNÍ A ROVNOTLAKÉ PŘEPLŇOVÁNÍ 25
    4.1.1 Impulsní přeplňování 25
    4.1.1.1 Energie výfukových plynů při impulsním přeplňování 25
    4.1.1.2 Energie výfukových plynů při rovnotlakém přeplňování 27
    4.1.2 Porovnání impulsního a rovnotlakého přeplňování 28
    4.2 SPOJENÍ MOTORU S TURBINOU TURBODMYCHADLA 30
    4.2.1 Spojení motoru s turbinou při rovnotlakém provozu 30
    4.2.2 Spojení motoru s turbinou při impulsním provozu 30
    4.2.3 Spojení motoru s turbinou pomocí Pulse-Convertorů 31
    5 KOMPRESOR A TURBINA PŘI IMPULSNÍM PRŮTOKU 32
    5.1 RADIÁLNÍ KOMPRESOR PŘI IMPULSNÍM PRŮTOKU 32
    5.1.1 Nestability v práci proudových kompresorů 32
    5.1.1.1 Rotující odtržení proudu 33
    5.1.1.2 Pumpování kompresoru 34
    5.1.2 Dynamické meze pumpování kompresoru 34
    5.1.2.1 Stacionární mez pumpování 35
    5.1.2.2 Dynamická mez pumpování 35
    5.2 TURBINA PŘI IMPULSNÍM PROVOZU 36
    5.2.1 Odvození koeficientů výkonu turbiny a průtoku 37
    5.2.2 Stanovení součinitele výkonu turbiny (3 a průtoku a podle prof. Zinnera 38
    6 CHLAZENÍ PLNICÍHO VZDUCHU A PARAMETRY SPALIN PŘED TURBINOU 39
    6.1 CHLAZENÍ PLNICÍHO VZDUCHU 39
    6.2 PARAMETRY SPALIN PŘED TURBINOU 41
    6.2.1 Stanovení teploty spalin před turbinou expanzí do výfukového traktu 41
    6.2.2 Stanovení teploty spalin před turbinou z požadavků turbiny 42
    PŘEPLŇOVÁNÍ VOZIDLOVÝCH MOTORŮ A JEJICH REGULACE 43
    7.1 PRUŽNOST SPALOVACÍCH MOTORŮ 44
    7.2 REZONANČNÍ PLNĚNÍ 45
    7.3 REGULACE PLNICÍHO TLAKU ODPOUŠTĚNÍM VÝFUKOVÝCH PLYNŮ PŘED TURBÍNOU 46
    7.4 REGULACE PLNICÍHO TLAKU ZMĚNOU GEOMETRIE STATORU TURBINY 47
    7.4.1 Regulace plnicího tlaku natáčením rozváděčích lopatek turbiny 47
    7.4.2 Regulace plnicího tlaku změnou šířky statoru turbiny 48
    7.4.3 Regulace plnicího tlaku řídicí směrovou klapkou 50
    7.4.4 Kombinovaná regulace plnicího tlaku 51
    7.5 DVOUSTUPŇOVÉ REGULOVANÉ PŘEPLŇOVÁNÍ 52
    7.6 TURBODMYCHADLO S ELEKTRICKÝM POHONEM 52
    7.7 DYNAMICKÉ IMPULSNÍ PŘEPLŇOVÁNÍ 54
    PŘEPLŇOVÁNÍ ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ 56
    8.1 DETONAČNÍ SPALOVÁNÍ A JEHO VLIV U PŘEPLŇOVANÝCH ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ 56
    8.1.1 Vliv stavu směsi paliva se vzduchem 56
    8.1.2 Vliv kompresního poměru motoru 57
    8.1.3 Vliv předstihu zážehu 58
    8.1.4 Možnosti odsunutí meze detonačního spalování 58
    8.2 REGULACE TURBODMYCHADLA PŘI PŘEPLŇOVÁNÍ ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ 58
    8.2.1 Regulace plnicího tlaku k získání potřebného průběhu charakteristiky motoru 59
    8.2.2 Regulace zamezující pumpování kompresoru turbodmychadla 59
    8.2.2.1 Umístění škrticí klapky před kompresorem 59
    8.2.2.2 Umístění škrticí klapky za kompresorem 60
    8.2.3 Provozní regulace turbodmychadla a přeplňovaného zážehového motoru 60
    8.2.3.1 Provozní regulace plnicího tlaku 60
    8.2.3.2 Provozní regulace klepání 61
    8.3 PŘEPLŇOVANÝ ZÁŽEHOVÝ MOTOR S PŘÍMÝM VSTŘIKOVÁNÍM PALIVA 62
    8.4 ZVÝŠENÍ VÝKONU A ÚČINNOSTI PŘEPLŇOVANÝCH ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ 62
    8.4.1 Zvýšení výkonu přeplňovaných zážehových motorů 62
    8.4.2 Zvýšení účinnosti přeplňovaných zážehových motorů 63
    9 ALTERNATIVNÍ POHONNÉ JEDNOTKY ELEKTRICKÉ 64
    9.1 ELEKTRICKÉ POHONY 64
    9.1.1 Elektromobily 64
    9.1.2 Hydromobily 65
    9.1.3 Princip práce palivového článku 66
    10 HYBRIDNÍ POHONY 67
    10.1 SPALOVACÍ MOTOR A ELEKTRICKÝ POHON 67
    10.2 PARNÍ MOTOR 69
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše