Automobily I - učební text
Popis:
V poslední době dochází k rychlému rozvoji automobilového průmyslu. Používají se nové technologie a nové prvky v konstrukci automobilů při jejich výrobě. Dochází k vysokému nárůstu silniční dopravy, která má velký dopad na životní prostředí.
Dobrý technický stav motorových vozidel z hlediska bezpečnosti, životního prostředí a hospodárnosti silničního provozu, kladou stále vyšší nároky na odbornou kvalifikaci všech pracovníků v automobilovém průmyslu. Základy svých vědomostí a dovedností získají studiem odborných předmětů.
Předmět Automobily, kterému se budeme věnovat v tomto učebním textu, je jedním z hlavních odborných předmětů.
Klíčová slova:
karoserie
rám
tlumiče
nápravy
pneumatiky
řízení
brzdy
Obsah:
- 1 Úvod 7
1.1 Historie vývoje automobilu 8
1.2 Rozdělení silničních vozidel . 9
1.2.1 Základní rozdělení motorových vozidel 9
1.2.2 Vozidla kategorie L 10
1.2.3 Vozidla kategorie M 10
1.2.4 Vozidla kategorie N .12
1.2.5 Vozidla kategorie T .13
1.2.6 Vozidla kategorie O .13
1.2.7 Vozidla kategorie R .14
1.2.8 Terénní vozidla 14
1.2.9 Jízdní soupravy 14
1.3 Druhy vozidel 14
1.4 Hmotnosti automobilů .16
1.5 Základní rozměry automobilů .16
1.6 Ložné rozměry 17
1.7 Hlavní části motorových vozidel 18
1.8 Základní koncepce automobilů 18
1.9 Bezpečnost automobilů 19
1.9.1 Aktivní bezpečnost .19
1.9.2 Pasivní bezpečnost .20
1.9.2.1 Bezpečnostní pásy .20
1.9.2.2 Napínače bezpečnostních pásů 20
1.9.2.3 Airbag .21
1.9.2.4 Bezpečnostní sloupek řízení 22
2 Karoserie .23
2.1 Účel karoserie .23
2.2 Rozdělení karosérií .23
3 Rámy 25
3.1 Účel rámů 25
3.2 Druhy rámů .25
3.2.1 Rámy automobilů 25
3.2.2 Rámy motocyklů 26
3.2.3 Rámy traktorů .27
4 Pérování .27
4.1 Účel pérování .28
4.2 Činnost pérování 28
4.3 Druhy pérování .30
4.3.1 Listové pružiny .31
4.3.2 Vinuté pružiny 33
4.3.3 Zkrutné tyče 34
4.3.4 Stabilizátor 35
4.3.5 Pryžové pérování 35
4.3.6 Pneumatické pérování .35
4.3.7 Hydropneumatické pérování 37
4.3.8 Hydroelastické pérování 38
4.3.9 Aktivní stabilizace podvozku AFS 39
5 Tlumiče 41
5.1 Účel 41
5.2 Rozdělení tlumičů .41
5.2.1 Dvouplášťový kapalinový tlumič .41
5.2.2 Jednoplášťový plynokapalinový tlumič 42
5.2.3 Dvouplášťový plynokapalinový tlumič 42
5.2.4 Elektronický ovládaný tlumič ADC .43
5.2.5 Plynokapalinové tlumiče s variabilním tlumením 43
6 Nápravy 46
6.1 Účel náprav 46
6.2 Rozdělení náprav podle konstrukce 46
...
...
...
6.3 Druhy řídících náprav 53
7 Kola a pneumatiky 54
7.1 Účel 54
7.2 Kola 54
7.2.1 Rozdělení kol .54
7.3 Ráfky .55
7.3.1 Ráfky jednodílné 55
7.3.2 Ráfky vícedílné .55
7.3.3 Ráfky Triplex 56
7.3.4 Označování ráfků 56
7.3.4.1 Prohloubené ráfky .56
7.3.4.2 Ploché ráfky 56
7.3.5 Uložení kol na nápravě .56
7.4 Pneumatiky 57
7.4.1 Konstrukce pneumatiky 57
7.4.2 Průběžná kontrola tlaku v pneumatikách 59
7.4.3 Označování pneumatik 59
7.4.4 Vyvažování pneumatik 61
8 Řízení .62
8.1 Účel 62
8.2 Hlavní části řízení 63
8.3 Geometrie řízení 63
8.3.1 Jízda zatáčkou 63
8.3.2 Lichoběžník řízení .64
8.3.3 Odklon kola 64
8.3.4 Příklon rejdového čepu .64
8.3.5 Celkový úhel .65
8.3.6 Poloměr rejdu 65
8.3.7 Záklon rejdového čepu 65
8.3.8 Sbíhavost 66
8.3.9 Diferenční úhel 66
8.4 Druhy řízení 66
8.4.1 Maticová převodka 67
8.4.2 Maticová převodka kuličková 67
8.4.3 Šneková převodka se segmentem 67
8.4.4 Šneková převodka s kladkou .68
8.4.5 Šneková převodka s kolíkem .68
8.4.6 Hřebenová převodka 68
8.5 Řídící tyče 69
8.5.1 Účel 69
8.5.2 Hlavní části 69
8.5.3 Uspořádání spojovacích řídících tyčí 69
8.5.4 Spojovací řídící tyče u tuhé nápravy .70
8.5.5 Spojovací řídící tyče u výkyvné nápravy 70
8.5.6 Kulové klouby řízení .70
8.6 Vůle v řízení 71
8.7 Řízení s posilovačem .71
8.7.1 Hřebenové řízení s hydraulický posilovačem 71
8.7.2 Servotronic .72
8.7.3 Elektrické servořízení 73
9 Brzdy 73
9.1 Základní pojmy .73
9.2 Druhy a rozdělení brzd 74
9.3 Konstrukce brzd 75
...
...
...
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.