Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Didaktika odborných předmětů

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
5 x
Velikost
2,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
9844
Poslední úprava
06.03.2017
Zobrazeno
562 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
ÚVOD

Vyspělá demokratická společnost s rozvinutou ekonomikou, vědou, technikou a kulturou klade stále větší požadavky na člověka, na úroveň vzdělání a jeho všestranný rozvoj. Dochází k nárůstu požadavků na všeobecné a odborné vzdělání a jazykové vybavení.

Naše společnost umožňuje mladé generaci přístup ke všem stupňům vzdělání podle individuálních zájmů a schopností, usiluje o všestranně vzdělaného člověka jak po stránce vědomostní, tak i praktické. S důrazem na výchovu a vzdělání je těsně spjat požadavek o takové vědní obory, které se těmito činnostmi systematicky zabývají.

Výchova přináší řadu problémů. Zabývá se jimi a řeší je pedagogika, jejímž důležitým vědeckým úkolem je vymezení pojmu výchova, rozpracovává cíle výchovy, rozvoj charakterových a volních vlastností, rozvoj duševních a tělesných schopností a obsah vzdělání. Určuje úkoly výchovy a vzdělání a zkoumá i nejvhodnější prostředky k dosažení cílů, např.organizaci výchovy a vyučování, metody a formy práce.

V rámci pedagogiky se teorií vzdělávání a vyučování zabývá didaktika. Zkoumá otázky vyučovacích cílů, úkolů, obsahu a metod vzdělání a vyučování. Vychází především z poznatků pedagogiky, ale řeší i otázky, které se týkají zákonitostí předávání poznatků v úzké návaznosti i na jiné vědy, jako jsou např.:

Fyziologie- spatřuje v učení základní adaptační mechanizmus umožňující vytvářet rovnováhu mezi objektem a jej obklopujícím prostředím. Základní funkční jednotkou je reflex jako zákonitá reakce organizmu na vnější podnět, uskutečňovaná prostřednictvím nervové soustavy. Z hlediska učení je nejdůležitější vytváření podmíněných reflexů.

Psychologie- pokládá učení za obecný jev a vymezuje jej jako změny chování v psychických a charakterových vlastnostech, které vznikají na základě přizpůsobování jedince k proměnlivým životním podmínkám v závislosti na výsledcích jeho jednání.

Gnozeologie- je nauka o lidském poznání. Zkoumá poznání jako subjektivní odrážení objektivní skutečnosti a vytyčuje základní rysy lidského poznání. Zaměřuje se na obsahovou stránku výuky, kterou si má žák osvojit.

Klíčová slova:

odborové předměty

vyučovací proces

didaktické zásady

didaktika

organizační formy

osobnost učitele



Obsah:
  • Úvod -6-
    1 Význam a obsah didaktiky odborných předmětů -8-
    1.1 Vědecký a didaktický systém v technickém vzdělávání -15-
    1.2 Teorie tvorby kurikula a didaktické transformace -16-
    2 Vyučovací proces -19-
    2.1 Charakteristika vyučovacího předmětu -19-
    3 Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů -31-
    3.1 Charakteristika základních didaktických zásad -31-
    3.2 Charakteristika základních didaktických zásad a jejich vztah k odborným předmětům -32-
    4 Vyučovací metody používané ve výuce odborných předmětů -42-
    4.1 Pojem a klasifikace vyučovacích metod -42-
    4.2 Metody slovní -44-
    4.3 Metody názorně demonstrační -58-
    4.4 Metody praktické -61-
    4.5 Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků -64-
    4.6 Metody z hlediska etap vyučovacího procesu -68-
    4.7 Programované učení -79-
    4.8 Volba a použití vyučovacích metod v odborných předmětech -88-
    5 Organizační formy vyučování -91-
    5.1 Přehled základních organizačních forem výuky v odborných předmětech 91
    6 Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů -115-
    6.1 Didaktická technika a učební pomůcky -116-
    7 Osobnost učitele odborných předmětů -126-
    7.1 Charakteristické znaky osobnosti učitele -127-
    7.2 Specifické požadavky kladené na odborné učitele -128-
    8 Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu -136-
    9 Organizace závěrečných a maturitních zkoušek -139-
    9.1 Závěrečná zkouška v učebních oborech -139-
    9.2 Maturitní zkouška ve středním odborném učilišti -141-
    9.3 Maturitní zkouška ve středních odborných školách -143-
    9.4 Klasifikace a hodnocení maturitní zkoušky -144-
    9.5 Opravné zkoušky -145-
    9.6 Zkušební komise -145-
    10 Seznam použité literatury -147-
    11 Přílohy -149-
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše