Ekonomika a řízení podniku
Popis:
Předkládaná publikace se zabývá ekonomikou podniku a jeho řízením. Cílem je umožnit všem zájemcům o tuto problematiku, aby si osvojili základy podnikání, řízení hospodářského procesu a hospodářského dění v podniku.
Podniková ekonomika jako vědní, ale i praktická disciplína se zabývá problematikou tvorby a realizace cílů podniku, vysvětlením podnikových jevů a procesů, které v něm probíhají. Jejich znalost pak umožňuje ovlivňování výkonnosti a hospodárnosti vykonávaných podnikových činností. Cílem podnikového snažení musí být získání konkurenceschopnosti v tržním prostředí, motivem pro podnikání je pak i zisk podniku.
Součástí znalostí podnikatele i manažera musí být, právě v současné době opomíjena, kultura a etika podnikání a celoživotní učení se novým znalostem a dovednostem. Proto také tato problematika tvoří součást publikace. Nejen pro studenty, ale i ostatní odbornou veřejnost je zde uveden příklad strategického plánování na příkladu malého podniku.
Publikace si neklade za cíl poskytnout veškeré poznatky z ekonomiky podniku, soustřeďuje se pouze na základní skutečnosti, s nimiž by měl být seznámen každý, kdo se oblastí managementu firmy a řízení její ekonomiky zabývá, nebo hodlá v této činnosti pracovat.
Klíčová slova:
činnosti podniku
efektivní hospodaření
podnikohospodářské činnosti
náklady
organizace
investice
cestovní ruch
Obsah:
- Úvod 5
I. ZÁKLADNÍ ČINNOSTI PODNIKU A POJMY K VYJÁDŘENÍ EFEKTIVNÍHO HOSPODAŘENÍ 6
I. Podstata reprodukčního procesu 6
1.1 Cíle a úkoly managementu 7
1.2 Analýza hospodářské činnosti a měření efektivnosti podniku 10
1.3 Obecný ekonomický význam hospodaření se složkami hospodářského 14
procesu v podniku 14
II. PODNIKOHOSPODÁŘSKÉ ČINNOSTI 18
2.1 Charakteristika jednotlivých podnikohospodářských činností 18
2.2 Zásobování (nákup) 19
2.3 Investiční činnost 22
2.4 Personální činnost 24
2.4.1 Personálna činnosť 25
2.4.2 Optimalizácia potreby zamestnancov v podniku 27
2.4.3 Starostlivosť o kvalitu zamestnancov 34
2.4.4 Hodnotenie, stimulovanie a motivovanie zamestnancov 36
2.5 Řízení výroby 39
2.6 Marketingová (odbytová, prodejní) činnost 47
Kontrolní otázky 51
III. NÁKLADY A JEJICH ŘÍZENÍ 52
3.1 Třídění nákladů dle potřeb podniku 55
3.2 Celkové, průměrné a mezní náklady 60
3.3 Třídění na variabilní a fixní náklady 60
3.3.1 Nákladové funkce 62
3.3.2 Metody stanovení variabilních a fixních nákladů 64
3.3.3 Aplikace variabilních a fixních položek nákladů v ekonomické praxi 68
3.3.4 Uplatnění ukazatelů „zisk“ a „příspěvek na úhradu“ v řídící praxi 72
3.3.5 Použití Absorbční kalkulace 74
3.3.6 Dynamické kalkulace 74
3.3.7 Metoda direct-costing 74
3.3.8 Vliv rozvržení nákladů na hospodářský výsledek 75
3.4 Odpisy jako položka nákladů a interní zdroj pro financování podniku 78
3.5 Shrnutí v manažerském pojetí nákladů 79
Kontrolní otázky 81
IV. MAJETKOVÁ A KAPITÁLOVÁ VÝSTAVBA PODNIKU 83
4.1 Majetková výstavba 83
4.2 Kapitálová výstavba 86
4.3 Využívání dlouhodobého majetku 91
4.4 Využívání krátkodobého (oběžného) majetku 97
4.4.1 Oceňování zásob a stanovení jejich potřebné výše 98
4.4.2 Řízení zásobovacích procesů v podniku 100
4.4.3 Další aspekty řízení zásobovacích procesů - shrnutí 105
Kontrolní otázky 110
V. ORGANIZACE A TVORBA ORGANIZAČNÍCH STRUKTUR V PODNIKU 111
5.1 Základy teorie organizace 111
5.2 Klasifikační charakteristiky organizačních struktur 112
5.3 Faktory působící na organizaci podniku 117
5.4 Provádění organizačních změn 118
5.5 Projekt nové podnikové organizace 119
5.6 Příklady tvaru a forem organizačních struktur 120
5.6 Dvanáct pravidel fungování organizace- sebekontrola manažera 125
5.7. Důvody pro provádění organizační změny 129
Kontrolní otázky 131
VI. INVESTICE A INOVACE 132
6.1 Výběr ukazatelů pro charakteristiku výrobně-ekonomické efektivnosti investic 133
6.2 Inovační procesy 135
6.3 Charakteristika inovací a jejich význam pro podnik 136
Kontrolní otázky 140
VII. ETIKA V ŘÍZENÍ A PODNIKÁNÍ 141
7.1 Podnikatelská etika 142
7.2 Mezinárodní podnikatelská etika 143
7.3 Manažerská etika 145
7.4 Marketingová etika 147
7.5 Etika a podnikání 148
7.6 Šest úrovní morálky manažera a etický profil 149
7.7 Model morálního rozvoje podniku 150
7.8 Etický kodex podniku 152
7.9 Podniková kultura a filosofie 156
Kontrolní otázky 159
VIII. FINANČNÍ ŘÍZENÍ VE STRATEGII FIRMY 160
8.1 Podstata a obsah reprodukčního procesu v podniku jako základ pro finanční řízení 160
8.2 Podstata a cíle finanční analýzy ve strategii podniku 161
8.3 Finanční plán podniku 163
8.4 Techniky a metody užívané ve finanční analýze 165
8.5 Příklad hodnocení metodiky tvorby a vypovídací schopnosti finančních plánů s využitím ukazatelové soustavy 166
Kontrolní otázky 170
IX. PŘÍKLAD STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ V PODNIKU 171
9.1 Metodologie strategického řízení a plánování 171
9.2 Přístupy ke zpracování strategie podniku 175
9.3 Příklad tvorby strategie malého podniku 177
9.3.1 Základní technicko-ekonomická charakteristika firmy, fungující od roku 1993, hodnocení prováděno v letech 1999-2000, jako základ pro tvorbu nové podnikatelské strategie. 177
9.3.2 Základní činností firmy s vazbou na nové cíle a tvorbu nové strategie 179
9.3.3 Analýza vnějšího prostředí bude provedena ze dvou pohledů 182
9.3.3 Analýza disponibilních ( vnitřních) zdrojů firmy , které tvoří základ pro návrh nové strategie rozvoje firmy X 187
9.3.5 Základ strategie tvoří produkt a trh 188
9.3.6 Návrh strategie při respektování předpokládaných podmínek 189
X. ZVLÁŠTNOSTI PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU 192
10.1 Faktory rozvoje cestovního ruchu 192
10.2 Podstata a definice služby 193
10.3 Zvláštnosti služeb cestovního ruchu 194
10.4 Subjekty poskytující služby cestovního ruchu 197
10.5 Problematika tvorby prodejních cen produktů 198
10.6 Způsoby placení služeb cestovního ruchu 200
10.7 Právní úprava vztahů v cestovním ruchu 202
XI. KRIZE V PODNIKU, JEJÍ PŘÍZNAKY A MOŽNOSTI ŘEŠENÍ 204
11.1 Krizový management 204
11.3 Řešení krizí 206
Seznam literatury: 211
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.