Popis:
Nástup ekonomické reformy, budování tržní ekonomiky a neúprosný proces globalizace po roce 1989 sebou přinesly nové poznatky a technologie také do oblasti informatiky. Zhruba v první polovině roku 1991 se začíná používat pojem „informační management“ (dále jen IM). Kdo chtěl v této době jít s ekonomickou módou, často a s oblibou tento pojem používal, aniž si uvědomil, co se za ním skutečně skrývá. IM lze chápat jako interdisciplinární vědní obor (tzn. že má svůj předmět zkoumání, metody zkoumání a aplikační možnosti), který se zabývá budováním takového informačního systému (dále jen IS) firmy, jenž by soustavně zabezpečoval potřebné informace pro řídící pracovníky (manažery) a pro všechny ostatní pracovníky firmy. Jejich informační potřeby se totiž neustále mění vlivem změn uvnitř firmy a především v jejím okolí. IM by měl hledat odpovědi na otázky typu:
• Jaké informace potřebuje manažer, aby mohl úspěšně řídit?
• Jaké informace potřebuje výkonný pracovník pro svou činnost?
• Jak řídit a využívat informační zdroje firmy?
Informační management je praktická odborná činnost provozovaná v kontextu konkrétní organizace zaměřená na využití informací v rozhodovacích a řídících procesech a na integrování informačních zdrojů a aktivit do podnikových procesů. Zabývá se navrhováním, implementací a provozem systémů a služeb zahrnujících procesy získávání, zpracování, ukládání, prezentace a distribuce informací. Teoretické zázemí tvoří informatika, informační věda, systémová analýza, systémové inženýrství a manažerské disciplíny. Technologický základ představují informační a komunikační technologie (dále jen ICT). Pojem informační management doposud nemá svoji ustálenou definici ani sémantickou interpretaci, ale platí obecné zásady pro stanovení kvality informačního managementu podniku. S poměrně vysokou jistotou správnosti se tak usuzuje z informační strategie a postavení útvaru informatiky organizace, ale také z úrovně využití informačních a znalostních technologií (1).
V rámci pojmu informační management pak rozlišujeme následující související pojmy (2):
• Management dat
• Management informací
• Management informačních procesů
• Management znalostí
Tato studijní opora si klade za cíl seznámit čtenáře s úlohou informačního managementu a s rolemi a odpovědnostmi informačního managera v podnikových informačních systémech. Je určena všem, kteří se chtějí orientovat ve světě IS/ICT.
Čtenář bude seznámen se systémy a subsystémy na různých úrovních řízení podniku a se základními procesy při zavádění, inovaci a řízení podnikové informatiky.
Klíčová slova:
ERP
CRM
DMS
komunikace
úložiště
strategie
metodika
modely
podnikové systémy
Obsah:
- Úvod........................................................................................................................................... 3
1. Rozdělení IS/ICT z různých hledisek................................................................................... 5
2. ERP - jádro podnikových systémů .................................................................................... 23
3. CRM - řízení vztahů se zákazníky..................................................................................... 33
4. DMS - systémy pro elektronické dokumenty .................................................................... 37
5. Datová úložiště, podnikové databáze ................................................................................. 41
6. Datová komunikace............................................................................................................ 47
7. Okolní vlivy na IS/ICT podniku a jeho chování ................................................................ 55
8. Vymezení pojmu „Informační management“ ................................................................... 57
9. Role „Informačního manažera“ v podniku......................................................................... 61
10. Vliv IS/ICT na strategii podniku, informační strategie podniku........................................ 65
11. Organizační příprava podniku na zavádění nebo inovaci IS/ICT ...................................... 69
12. Modely a metodiky správy a řízení podnikových systémů ................................................ 77
Seznam zkratek ........................................................................................................................ 89
Seznam obrázků a tabulek........................................................................................................ 91
Literatura .................................................................................................................................. 93