Popis:
Základní kvalita lidského jednání spočívá v tom, že člověk ke svým záměrům a cílům pracovním, společenským, politickým i osobním získává jako partnery druhé lidi. Ti se na jeho záměrech podílejí v různých rolích podle společenského postavení - jako spolupracovníci, přátelé, kolegové, náhodní posluchači i jako žáci.
Hlavním nástrojem přenášení informací, sdělování myšlenek, ale také postojů, názorů, přání a požadavků, je nepochybně řeč.
Umění mluvit je v podstatě umění při pravé příležitosti, na pravém místě a v pravý čas potřebné myšlenky, apely, podněty apod. sdělovat tak dobře, správně a jasně, že jsou lidmi přijímány, plně a kladně prožívány, opravdu sledovány a uznány. Mají-li být převedeny ve skutek, musí být i jasně, výstižně, opravdově a komplexně vysloveny. Stanou-li se podkladem dalšího uvažování a hledání, pak skutečně rozvíří diskusi, vedou ke střetu názorů a iniciují tvůrčí myšlení. A právě k tomu je zapotřebí umění, o kterém je řeč: umění sledovat, komunikovat, přesvědčovat.
Aby člověk uměl na příslušné úrovni účinně promluvit, musí mít kromě nadání i jisté vědomosti o tom, co řeč vyžaduje, jak se v této oblasti soustavně vzdělávat a cvičit. Dobrý řečník by tedy měl splňovat řadu předpokladů: od nejprostšího a přece ne tak samozřejmého požadavku, aby ovládal jazyk, jeho slovník a gramatiku, až k předpokladům, které povyšují jazyk (řeč) na nástroj opravdu působivé komunikace, spočívající v umění čerpat z bohatých lexikálních zásob a vyjadřovacích možností jazyka jasně, srozumitelně a přiléhavě, formulovat pohotově a jistě, řadit myšlenky systematicky. Patří k tomu i korektní dodržování platných norem jazyka včetně jisté stylizační "elegance", náležité intonace, dynamiky přednesu, barvy hlasu a konečně i umění rozehrát specifickými jazykovými i mimojazykovými prostředky intelektuální, citový a sugestivní účinek u těch, jimž je promluva určena.
Klíčová slova:
rétorika
mluvené slovo
komunikace
neverbální komunikace
antická rétorika
myšlenkové mapy
Obsah:
- I. Význam mluveného slova 7
II. Nahlédněme do dějin rétoriky 11
III. Řeč jako nástroj komunikace 17
IV. Umění řečnického projevu 23
V. Hlavní řečnické útvary 31
VI. Desatero zásad mluveného projevu 43
VII. Umění jednat s lidmi 49
VIII. Neverbální komunikace 75
IX. Přílohy 81
- Případové studie 83
- Víte si jako řečník rady s diskutéry? 89
- Znáte pravidla komunikace při jednání 91
- Myšlenkové mapy 93
- Test logického myšlení 95
X. Ukázky z děl antické rétoriky 97
- Gorgias: Chvála Heleny 97
- Démosthenés: Třetí řeč proti Filippovi 100
- Cicero: První řeč proti Catalinovi 105
- Libanios: K studentům o přednášce 109
XI. Seznam použité literatury 115