Popis:
Uplynulo již téměř deset let od doby, kdy byl připravován text knihy o managementu, jejíž autoři si vytyčili možná ambiciózní cíl - připravit publikaci, která by v lecčems byla srovnatelná s publikacemi zahraniční provenience a navíc by byla bližší evropskému či dokonce českému prostředí. Každoroční dotisky této knihy signalizují, že vytyčený záměr nebyl úplně scestný.
Uplynulá dekáda potvrdila již mnoholeté tendence, které se ve světovém hospodářství projevují. Žijeme v konzumní společnosti se všemi jejími pozitivy i negativy, výrobní kapacity jsou u většiny komodit nastaveny na přebytky, takže zákonitě se musí zostřovat konkurence a je irelevantní, zda současnou konkurenci charakterizujeme jako hyper či superkonkurenci. Minulé desetiletí rovněž potvrdilo, že globalizace je fenomén, který již neodmyslitelně patří k soudobému společensko-ekonomickému vývoji. Jestliže se globalizace někdy přirovnává k přílivu, který zvedá (v případě globalizace ne rovnoměrně) všechny ekonomiky, asi musíme připustit, že tento jev má i opačnou stránku, tzn. odliv, bohužel i ten (byť v případě globalizace opět nikoli rovnoměrně) vede k poklesu „hladiny“ všude. Z hlediska managementu si bezpochyby pozornost zaslouží i selhání řady vrcholových manažerů, kteří se v zájmu prezentování co nejlepší kondice jimi řízených fi rem snižují k různým formám zkreslování jejich hospodaření, bohužel výjimečné nejsou ani případy, kdy zkreslující hodnocení hospodaření fi rem (bank, podniků) vydávaly auditorské fi rmy či ratingové agentury.
Všechny tyto skutečnosti představují velké výzvy pro moderní management. Na některé makroekonomické otázky asi nenalezne jednoznačnou odpověď - mají v prostředí znalostní společnosti, virtuálního podnikání ještě význam tradiční hodnoty a nástroje hodnocení fi rem, nevstupujeme do epochy nedostatku energií a potravin, je možné v prostředí sílící globalizace podporovat volný pohyb zboží a bránit volnému pohybu lidí, nevzniká vedle USA a EU nové hospodářské centrum „Čindie“? Na druhé straně se nic nemění na základní funkci managementu - vést řízenou organizaci k prosperitě - a nějakou změnu v tomto směru asi nelze ani očekávat.
Klíčová slova:
základy managementu
provozní management
manažerské přístupy
výkonnost
prosperita
Obsah:
- ČÁST I: ZÁKLADY MANAGEMENTU 15
[1] Úvod do managementu 19
[2] Manažerské funkce 80
[3] Organizování a správa společnosti 217
[4] Management ve vývoji 305
Shrnutí části I 345
Literatura k části I 348
ČÁST II: PROVOZNÍ MANAGEMENT 355
[5] Základy provozního managementu 359
[6] Normativní základna provozního managementu 378
[7] Přístupy k řízení provozních činností 400
[8] Management kvality, environmentu
Shrnutí části II 456
Literatura k části II 457
ČÁST III: VYBRANÉ SOUDOBÉ MANAŽERSKÉ PŘÍSTUPY 459
[9] Management změn 463
[10] Řízení vztahů se zákazníky 490
[11] Strategický management 509
[12] Procesní přístup 572
[14] Management rizika 597
[15] Identita fi rmy 621
Shrnutí části III 648
Literatura k části III 651
ČÁST IV: MANAGEMENT V ÚSILÍ O VÝKONNOST A PROSPERITU 657
[16] Výkonnost a prosperita fi rmy 661
[17] Krizové řízení 692
Shrnutí části IV 712
Literatura k části IV 714
Anglické manažerské výrazy 716
Věcný rejstřík 722
O autorech 733