Kapitoly z didaktiky geografie
Popis:
Vážení studenti, do rukou se Vám dostává pracovní verze studijního textu Kapitoly z didaktiky geografie. Tento text je vytvořen v souladu se zásadami pro tvorbu distančních studijních opor, proto má možná pro Vás poněkud nezvyklou formu. V budoucnosti by měl sloužit Vašim kolegům z připravované kombinované formy studijního oboru Učitelství geografie pro střední školy. Cílem pracovníků katedry geografie je zpracovat pro ně studijní opory tak, aby i ve specifických podmínkách „domácí přípravy“ kombinované se sobotními tutoriály získali stejnou sumu znalostí jako Vy, účastníci prezenčního studia. Na rozdíl od Vás budou tito Vaši kolegové studovat při zaměstnání, a tudíž budou mít jen omezené možnosti konzultovat nejasné nebo obtížně srozumitelné pasáže textu. Budeme Vám proto vděčni, když autory této studijní opory na taková místa upozorníte.
Přípravu distanční formy studijního oboru Geografie zajišťuje projektový tým Operačního projektu Vzdělání pro konkurenceschopnost - CZ.1.07/2.2.00/18.0014 „Rozšíření akreditace studia učitelské geografie na PřF UP v Olomouci o kombinovanou formu“, do kterého je zapojena většina členů katedry geografie, mj. všichni vyučující. Z prostředků projektu je hrazena zejména příprava studijních opor. Ty jsou postupně zpracovávány podle jednotné metodiky tak, aby byly během akademického roku 2012-13 ověřeny ve výuce. Jejich definitivní verze budou recenzovány jak z odborného, tak didaktického hlediska.
Klíčová slova:
didaktika
plánování
zeměpis
dovednosti
mapy
atlasy
učebnice
klasifikace
Obsah:
- Obsah -3-
Úvod -5-
Vysvětlivky k ikonám -6-
1 Didaktika jako vědní obor -7-
1.1 Historický vývoj vyučování zeměpisu a didaktiky geografie -7-
1.2 Definice a struktura didaktiky geografie -9-
1.3 Úkoly didaktiky geografie -10-
2 Kurikulární dokumenty současnosti -12-
2.1 Systém kurikulárních dokumentů v ČR -112-
2.1.1 RVP - Rámcový vzdělávací program -13-
2.1.2 ŠVP - školní vzdělávací program -15-
2.2 Postavení zeměpisu v RVP a ŠVP -16-
2.2.1 Mezipředmětové vazby zeměpisu -17-
2.3 Standardy vzdělávání -18-
2.4 Mezinárodní charta geografického vzdělávání -200-
3 Cíle geografického vzdělávání -222-
3.1 Cíle zeměpisného vzdělávání stanovené Mezinárodní chartou geografického vzdělávání -233-
3.2 Stanovení základních cílů geografického vzdělávání (tzv. objectives) -255-
3.3 Aktivní slovesa umožňující formulovat konkrétní cíle -288-
4 Plánování ve výuce zeměpisu -30-
4.1 Jednotlivé kroky plánování -31-
4.2 Metoda kladení otázek -332-
4.3 Modelová příprava na výuku -34-
5 Metody a formy výuky zeměpisu -37-
5.1 Klasifikace metod -38-
5.1.1 Metody slovní -39-
5.1.2 Metody názorně-demonstrační -39-
5.1.3 Metody dovednostně-praktické -40-
5.2 Formy výuky -41-
6 Hodnocení vědomostí a dovedností v zeměpise -43-
6.1 Druhy hodnocení a zkoušení -44-
6.1.1 Ústní zkoušení -45-
6.1.2 Písemné zkoušení -45-
6.2 Zásady správného hodnocení -46-
6.3 Základní oblasti hodnocení -47-
6.4 Didaktický test -47-
7 Současné učebnice zeměpisu -49-
7.1 Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu -51-
7.2 Specifika učebnic zeměpisu -54-
8 Učební pomůcky pro výuku zeměpisu -56-
8.1 Klasifikace učebních pomůcek -57-
8.2 Prostředky didaktické techniky -59-
8.3 Mapy a atlasy -60-
Závěr -62-
Použité zdroje -63-
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.