Manažerská diagnostika a terapeutika podniku
Popis:
Je známou pravdou, že včasná a zároveň správná diagnóza v lékařství nebo technice může zachránit život nebo ušetřit nemalé finanční prostředky, které by musely být vynaloženy na opravy případně náhradu strojů a zařízení. Ačkoli se vedly a stále vedou diskuse do jaké míry je možné přebírat do diagnostiky podniku analogie z jiných vědních disciplin, v této oblasti je analogie zcela zřejmá. Včasným a správným rozpoznáním problémů nebo symptomů počínající krize v podniku, můžeme zachránit buď přímo existenci podniku nebo alespoň část majetkových nebo i jiných hodnot.
Přes zřejmý význam diagnostiky v podnikové oblasti je diagnostika podniku jako nauka poměrně mladá disciplina. Základy diagnostiky podniku můžeme najít na počátku minulého století hlavně v dílech W. Kenta, který navazoval na publikace zakladatelů školy vědeckého řízení „Scientific management“ F. W. Taylora a H. L. Gannta.
Tato skripta si kladou za cíl shrnout a přehledně prezentovat základy předmětu Manažerská diagnostika a terapeutika podniku A i B (s důrazem na globální diagnostiku podniku) pro potřeby výuky studentů v prezenční i kombinované formě studia na Ekonomické fakultě VŠB - TU Ostrava. Navazuje přitom na již dříve vydané publikace zabývající se podnikovou diagnostikou, a je obohacen o poznatky ze zahraniční literatury, která byla zakoupena díky finanční podpoře FRVŠ.
Klíčová slova:
terminologie
podniková diagnostika
bonita
podnikatelské prostředí
světové třídy
výrobní faktory
Obsah:
- ÚVOD 2
1. TERMINOLOGIE 2
1.1 Původ a význam pojmu diagnostika 2
1.2 Co podniková diagnostika není 3
1.3 Co podniková diagnostika je 4
1.4 Přístupy v podnikové diagnostice 4
1.5 Typy diagnostiky podniku 4
2. HISTORIE PODNIKOVÉ DIAGNOSTIKY 4
2. 1 Vývoj podnikové diagnostiky ve světě 4
2. 2. Vývoj podnikové diagnostiky u nás 7
3. PODNIK JAKO OBJEKT DIAGNOSTIKY 9
3.1 Vymezení pojmu podnik 9
3.2 Třídění podniků 9
3.3 Diagnostika malých a středních firem 12
4. GLOBÁLNÍ DIAGNOSTIKA PODNIKU 13
4.1 Podnik jako systém 14
4.1.1 Diagnostika podnikatelského prostředí 15
4.2 Bonita a hodnota podniku 19
4.2.1 Bonita podniku 19
4.2.2 Metody a techniky využívané při diagnostikování podnikové bonity 20
4.2.3 Hodnota podniku 28
4.2.4 Základní metody pro stanovení hodnoty podniku 30
4.3 Diagnostika silných a slabých stránek podniku 31
4.4 Problémy a krizové jevy v podniku 33
4.4.1 Problémy v podniku 33
4.4.2 Krizové jevy v podniku 35
4.5 Podnikové potenciály a podnik světové třídy 36
4.5.1 Podnik světové třídy a jeho místo v podnikové diagnostice 37
5. DIAGNOSTIKA PODNIKOVÝCH VÝROBNÍCH FAKTORŮ 46
5.1 Elementární podnikové výrobní faktory 47
5.1.1 Výkonná práce 47
5.1.2 Majetek 51
5.2 Dispozitivní výrobní faktor (řídicí práce) 54
5.3 Dodatečné podnikové výrobní faktory 55
6. DALŠÍ OBLASTI SPOJENÉ S DIAGNOSTIKOU PODNIKU 56
6.1 Využití metody Balanced Scorecard a modelu EFQM při diagnostice podniku 56
6.1.1 Metoda Balanced Scorecard 56
6.1.2 Model EFQM 60
6.2 Podnikatelské sítě a klastry - jejich diagnostika a hodnota 67
6.3 Komplexní řízení rizik v podniku 71
6.4 Technická diagnostika 75
6.5 Diagnostika a hodnota lidských zdrojů 80
ZÁVĚR 88
Seznam literatury 90
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.