Marketing finančních služeb
Popis:
Ve fungující tržní ekonomice má finanční trh svoji nezastupitelnou úlohu. Je místem, kde se potkávají poptávka po finančních prostředcích s jejich nabídkou. Dochází k přerozdělování finančních prostředků od subjektů, které jich mají dostatek, k subjektům, které mají nedostatek finančních prostředků. Finanční sektor se v České republice v posledních letech dynamicky vyvíjí, především díky velké dynamice segmentu retailového a privátního bankovnictví. Obzvlášť v retailovém bankovnictví došlo k v poslední době k významným inovacím, zejména v oblasti platebních karet a platebních nástrojů. Také pojišťovnictví a investiční poradenství zažívá velký rozvoj. V případě konkrétních finančních produktů vysokou poptávku lze zaznamenat po úvěrových produktech (spotřebitelské úvěry, hypotéky, kreditní karty apod.). S tím také souvisí často diskutovaná aktuální problematika zadluženosti a nízké finanční gramotnosti české veřejnosti.
Během několika posledních let vstoupila na český finanční trh celá řada nových bankovních institucí převážně se zahraniční účastí, které zde nově založily svá nová sídla nebo prošly náročnými procesy fúzí a akvizic. Jedním z hlavních faktorů úspěšného působení na trhu je orientace na zákazníka a jeho potřeby. Vzhledem k osobní povaze finančních služeb a především k nutnosti interakce mezi poskytovatelem služeb a zákazníkem v průběhu procesu poskytování finanční služby je nutno zapojit do aplikace i další modifikaci marketingu, totiž marketing vztahů nebo-li implementovat CRM do podnikových strategií finančních ústavů. Tento způsob získávání zákazníků a zejména snaha o co nejširší záběr
prodeje produktů se projevuje v současné době zaváděním služeb osobních finančních poradců (privátní bankovnictví).
Prostředí finančních trhů se vyznačuje stále intenzivnější konkurencí, která je také způsobena vstupem společností, které se tradičně poskytováním finančních služeb původně nezabývaly. Zákazníci jsou méně loajálnější a stále náročnější. Vyhovění jejich potřebám znamená vytváření stále pestřejší nabídky finančních produktů, včetně modifikace ostatních prvků marketingového mixu finančních služeb. V tomto kontextu lze zmínit nový fenomén tzv. kustomizaci neboli vytváření komplexní nabídky „šité na míru“ zákazníkovi ve všech aspektech.
Klíčová slova:
marketing
finanční trh
platební karty
finanční služby
marketingová komunikace
procesy
kvalita
Obsah:
- 1 Úloha marketingu ve finančních službách -9-
1.1 Definování finančního trhu a finančního marketingu -9-
1.1.1 Definování finančního trhu -9-
1.1.2 Definování finančního marketingu -10-
1.2 Marketing finančních služeb -11-
1.2.1 Podstata a vlastnosti finančních služeb -11-
1.2.2 Marketingový mix finančních služeb -13-
1.2.3 Současné trendy v oblasti finančních služeb -14-
1.3 Trh finančních služeb a jeho prostředí v podmínkách čr -16-
1.3.1 Trh finančních služeb a hlavní typy organizací, které na něm působí -16-
1.3.2 Prostředí finančních služeb -22-
2 Chování zákazníků a proces stp na finančním trhu -29-
2.1 Proces stp na finančním trhu -30-
2.1.1 Segmentace -30-
2.1.2 Targeting -36-
2.1.3 Positioning -38-
2.2 Chování zákazníků na finančním trhu -41-
2.2.1 Rozhodování o nákupu finančních služeb -42-
2.2.2 Finanční gramotnost české veřejnosti -44-
3 Produkt - finanční služba -47-
3.1 Definování finančního produktu -48-
3.1.1 Klasifikace finančních produktů -49-
3.1.2 Produktový mix finanční instituce -51-
3.2 Životní cyklus finančního produktu -55-
3.3 Vývoj nového finančního produktu -57-
4 Marketing platebních karet -63-
4.1 Definování platební karty -64-
4.2 Druhy platebních karet -65-
4.3 Trendy v oblasti platebních karet -67-
4.3.1 Cashback -68-
4.3.2 Co-brandové platební karty -69-
4.3.3 Předplacené platební karty (prepaid platební karty) -69-
4.3.4 Prestižní (zlaté, premium) platební karty -69-
4.3.5 Firemní (služební, korporátní) platební karty -70-
4.3.6 Biometrické identifikační metody v oblasti finančních služeb -70-
4.4 Rizika spojená s užitím platební karty -71-
4.5 Finanční arbitr -73-
5 Cenová tvorba ve finančních službách -77-
5.1 Definování ceny -78-
5.1.1 Typy cen finančních služeb -78-
5.1.2 Cenový mix -79-
5.2 Strategie cenové tvorby finančních služeb -80-
5.2.1 Faktory ovlivňující stanovení ceny -80-
5.2.2 Cíle cenové tvorby finančních institucí -83-
5.2.3 Metody tvorby cen -83-
5.2.4 Základní cenové strategie -89-
6 Distribuce finančních služeb -91-
6.1 Definování distribuce -91-
6.2 Typy distribučních kanálů (prodejních cest) -92-
6.2.1 Pobočky finanční instituce -93-
6.2.2 Nezávislí agenti (právníci, finanční konzultanti, účetní firmy apod.) -94-
6.2.3 Technologická distribuce -95-
6.3 Distribuční strategie -97-
7 Řízení pobočky a její materiální prostředí -101-
7.1 Definování materiálního prostředí -102-
7.2 Prostředí a zařízení pobočky -103-
7.3 Úloha merchandisingu pobočky -105-
7.4 Marketingová komunikace v místě prodeje finanční služby (pop/pos materiály) -107-
8 Marketingová komunikace v oblasti finančních služeb -113-
8.1 Definování marketingové komunikace -114-
8.2 Reklama -115-
8.2.1 Využití doporučovatelů ve finanční reklamě -118-
8.2.2 Emoční apely ve finanční reklamě -119-
8.3 Podpora prodeje -120-
8.3.1 3D reklama -120-
8.4 Osobní prodej -121-
8.5 Public relations -122-
8.5.1 Publicita -123-
8.5.2 Podniková identita a image -124-
8.6 Direct marketing -125-
8.7 Sponzoring -126-
8.8 Komunikační strategie -128-
8.9 Vybrané trendy v marketingové komunikaci finančních služeb -128-
9 Lidský faktor ve finančních službách -135-
9.1 Definování lidského faktoru v oblasti finančních služeb -136-
9.2 Interní marketing -136-
9.3 Význam zaměstnanců ve finančních službách -137-
9.4 Osobní prodej finančních služeb -141-
10 Procesy a kvalita finančních služeb -145-
10.1 Definování procesů ve finančních službách -145-
10.2 Definování kvality ve finančních službách -149-
11 Marketingové plánování a strategie v oblasti finančních služeb -159-
11.1 Strategický řídicí proces -161-
11.2 Strategický marketingový proces -163-
11.3 Konkurenční výhoda -170-
12 Marketingový výzkum finančních služeb -173-
12.1 Fáze marketingového výzkumu -174-
12.2 Metodické přístupy kvantitativního a kvalitativního marketingového výzkumu -175-
12.3 Základní metody marketingového výzkumu -176-
12.4 Příklady využití nejčastěji používaných psychologických metod a technik v kvalitativním marketingovém výzkumu -177-
12.5 Výzkum kvality zákaznického servisu - mystery shopping -181-
13 Aktivní vztah k finanční klientele (crm) -185-
...
...
...
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.