Popis:
Úvodem
Studijní opora je určena pro studenty Filosoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Studijní materiál je rozdělen do kapitol tak, aby každá kapitola odpovídala jedné tématice studovaného předmětu a aby kapitoly na sebe logicky navazovaly. Tento studijní materiál by měl sloužit pro výuku povinného předmětu studentů oboru Lázeňství a cestovní ruch „Marketing služeb“. I když název předmětu je „Marketing služeb“, tento studijní materiál je nazván „Marketing služeb a cestovního ruchu“, aby více zdůraznil, že marketing služeb je zde studován v aplikaci na služby cestovního ruchu.
Vzhledem k tomu, že tento předmět nenavazuje na Filosoficko-přírodovědecké fakultě Slezské univerzity v Opavě u oboru Lázeňství a cestovní ruch na předmět základního kurzu marketingu, je nutno se v úvodu věnovat obecnému marketingu, neboť marketing se řídí pro oblast zboží i služeb některými obecnými principy. Další část kurzu je věnována marketingu služeb obecně a zdůrazňuje rozdíl mezi marketingem zboží (výrobků) a marketingem služeb. Marketing služeb je pak orientován na služby v cestovním ruchu v souladu se zaměřením studijního oboru, pro který je tento předmět určen. Předmět rozšiřuje znalosti studenta v oblasti marketingu služeb, především se zaměřením na specifika marketingu cestovního ruchu. Přednášky se zaměří i na specifika marketingu služeb v cestovním ruchu a specifika marketingu destinace cestovního ruchu. Důležitou součástí marketingu služeb i cestovního ruchu je marketingový informační systém a marketingový výzkum, který má v oblasti cestovního ruchu určitá specifika. Protože studenti v rámci studijního programu nemají žádný předmět zaměřený na statistiku nebo kvantitativní metody, jsou součástí studijního textu i základní principy zpracování dat získaných z primárního nebo sekundárního marketingového výzkumu. V závěru textu je uvedeno několik případových studií, aby studenti viděli konkrétní praktické příklady aplikace marketingu a marketingového výzkumu v oblasti služeb cestovního ruchu.
Je ještě jeden důvod, proč je v tomto předmětu věnována pozornost marketingovému výzkumu. Marketingový nebo sociologický výzkum je jedna z hlavních metod při výzkumu v oblasti společenských a ekonomických věd. Proto je cvičení z tohoto předmětu zaměřeno právě na metody kvantitativního nebo kvalitativního marketingového výzkumu, protože takto získané zkušenosti mohou být studentům užitečné i při jejich další praxi a především při zpracování jejich bakalářské a později diplomové práce.
Klíčová slova:
marketing
služby
taktický marketing
marketingový výzkum
případové studie
cestovní ruch
Obsah:
- Úvodem -5-
Rychlý náhled studijního materiálu -6-
1 Základní pojmy a cíle marketingu -8-
1.1 Definice marketingu -9-
1.2 Základní marketingový mix -12-
1.3 Produkt -13-
1.4 Cena -19-
1.5 Distribuce -23-
1.6 Marketingová komunikace -25-
2 Marketing zboží a marketing služeb -31-
2.1 Rozdíl mezi zbožím a službou -32-
2.2 Rozšířený marketingový mix ve službách -36-
2.3 Lidské zdroje ve službách -37-
2.4 Procesy ve službách -39-
2.5 Tvorba balíčků ve službách -41-
2.6 Partnerství ve službách -43-
3 Strategický a taktický marketing -46-
3.1 Strategický, taktický a operativní marketing -47-
3.2 Strategický marketing služeb -47-
3.3 Tvorba strategického marketingového plánu -50-
3.4 Nástroje strategického marketingu služeb -54-
3.5 Crm - metoda řízení vztahu se zákazníkem -55-
4 Specifika marketingu cestovního ruchu -58-
4.1 Kvalita služeb a marketing cestovního ruchu -59-
4.2 Marketing destinace cestovního ruchu -65-
4.3 Atraktivita turistické destinace -70-
4.4 Typologie a segmentace turistů a její aplikace v marketingu -73-
5 Marketingový informační systém -82-
5.1 Primární a sekundární data v marketingu -83-
5.2 Mis - marketingový informační systém -87-
5.3 Data v cestovním ruchu -93-
6 Marketingový výzkum -98-
6.1 Úvod do problematiky -99-
6.2 Kvalitativní a kvantitativní marketingový výzkum -102-
6.3 Procesy a formy marketingového výzkumu -103-
6.4 Metody a technika sběru dat v marketingovém výzkumu -111-
6.5 Tvorba dotazníku -115-
6.6 Analýza dat z marketingového výzkumu -124-
6.7 Statistické metody zpracování dat z marketingového výzkumu -130-
7 Případové studie v marketigovém výzkumu -140-
7.1 Marketingového výzkumu a atraktivity turistického cíle -141-
7.2 Cestovní ruch - marketingový nebo sociologický výzkum? -148-
7.3 Cestovní ruch a gastronomie v české republice -152-
7.4 Podíl wellness center na provozu hotelů -162-
Závěr, použitá literatura a zdroje -171-