Popis:
Text Mediální publikum a výzkum veřejného mínění je určen studentům II. ročníku studijního oboru „Sociální a masová komunikace“. Cílem tohoto textu je vytvořit praktický doplněk obecně komunikačních disciplín (trénink komunikačních technik a kreativity, mediální komunikace apod.) a nabídnout studentům pohled na cílový objekt médií - tedy na čtenáře, posluchače, diváky.
Velká část textu je věnována průzkumům veřejného mínění. Posluchač se seznámí se zázemím firem, které průzkumy veřejného mínění provádějí, se základními principy, jimiž se jejich práce řídí, a s nejdůležitějšími parametry, které ovlivňují vypovídací hodnotu a validitu průzkumů.
Na tuto část navazují kapitoly zabývající se vztahem průzkumů veřejného mínění a médií. Text hledá odpovědi na otázku, čím jsou průzkumy veřejného mínění pro média atraktivní, jaké typy průzkumů nacházejí odezvu u veřejnosti a jakým způsobem s parametry a výsledky průzkumů média pracují. Je třeba říci, že text se soustřeďuje pouze na průzkumy veřejného mínění v užším smyslu tohoto sousloví, tedy na průzkumy, jejichž předmětem jsou názory lidí, především názory politické, sociální, ekonomické apod., vědomě rezignuje na podrobnější popis metod a postupů, které používá rozsahem i finančním obratem nejvýznamnější sektor průzkumů - průzkumy trhu.
Klíčová slova:
veřejné mínění
průzkumy
výsledky
publikum
dezinterpretace
Obsah:
- Několik slov úvodem 4
1. Průzkumy veřejného mínění: proč, čeho a jak 6
2. Metody průzkumů a jejich použitelnost 11
3. Co potřebuje ten, kdo průzkumy provádí 15
4. Vypovídací hodnota průzkumů 19
5. Faktory, které ovlivňují validitu průzkumů 23
6. Atraktivita průzkumů pro média 29
7. Proč se výsledky průzkumů liší 33
8. Výsledky průzkumů a možnosti jejich interpretace 38
9. Interpretace a dezinterpretace výsledků průzkumů v mediální praxi 45
10. Politologické dopady prezentace průzkumů v médiích 50
11. Mediální publikum, průzkumy a politika 55
12. Pohled z radnice aneb Malé publikum 60
Bonus: Parlamentní volby 2006, průzkumy a skutečnost 63
Některé důležité pojmy týkající se průzkumů veřejného mínění 69
Na závěr o tom, kde se dozvíte víc 74