Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Moderní vývojové trendy řízení v organizaci a jejich dilemata

«»
Přípona
.doc
Typ
skripta
Stažené
0 x
Velikost
1,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
12053
Poslední úprava
14.05.2018
Zobrazeno
1 139 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Soudobý management je dynamicky se vyvíjející disciplínou zahrnující mnoho různých teorií, myšlenkových proudů, přístupů a metod. Management čerpá z řady věd a vědních disciplín, mezi které patří společenské vědy, jako zejména mikroekonomie, podniková ekonomie, institucionální ekonomie, sociologie, sociální psychologie, psychologie práce apod., i vědy formálního zaměření, jako teorie systémů, kybernetika, informatika atd. Řada poznatků a spolu s nimi i podnětů pro další rozvoj managementu přichází rovněž z praxe.
Studium této disciplíny na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně je členěno do dvou předmětů. Management I, který je programově povinným kurzem, je orientován na základní problematiku, obecně platnou v organizacích podnikatelského i nepodnikatelského charakteru. Jeho cílem je vedle osvojení poznatků o řízení organizací též rozvoj manažerských dovedností důležitých pro praktickou činnost.
Předmět Management II vytváří nadstavbu nad základním kurzem. Je koncipován tak, aby vedl k hlubšímu pochopení soudobých problémů řízení podniků i jiných organizací a způsobů jejich řešení, a to zejména cestou sledování a analýzy dlouhodobých vývojových trendů ekonomického a sociálního prostředí těchto subjektů. Za typické znaky tohoto předmětu je možno považovat poměrně široký záběr, přesahující hranice organizací, snahu o chápání konkrétních jevů jako specifických projevů obecných trajektorií vývoje. Studium by mělo vést k rozvoji systémového stylu myšlení, vytvářejícího předpoklady pro vnímání širokých souvislostí, hlubšího chápání zpětnovazebních procesů, vztahů mezi částí a celkem, statiky a dynamiky apod. Mělo však samozřejmě vést rovněž k získání poznatků, a to jak teoretického, tak i faktografického charakteru.
Úvodní část prvního tématického bloku představuje široký teoreticko-metodologický rámec koncipovaný ve smyslu systémového myšlení. Jde zejména o vnímání managementu jako součásti teorie řízení ve společenských systémech a vnímání teorie řízení ve společenských systémech jako součásti obecné teorie řízení. V kontextu významných myšlenkových proudů druhé poloviny dvacátého století je naznačena vývojová trajektorie poznání v rámci technických a biologických věd a jejich aplikace do oblasti technických a biologických systémů (tj. strojů a organismů) a v návaznosti na to, což je podstatné, vliv tohoto poznání na rozvoj teorie řízení ve společenských systémech. Zvláštní pozornost je věnována učení F.A. Hayeka o spontánním (přirozeném) a vytvořeném (umělém) řádu.

Klíčová slova:

kulturní evoluce

společenské systémy

druhá vlna

vývoj podniku

hierarchie

stakeholder

podnik



Obsah:
  • Obsah 2
    Úvod 3
    Blok 1 5
    1 Teorie řízení jako věda o řízení v tech-nických, biologických a společenských systémech 5
    2 Vývoj systémů - přirozená a kulturní evoluce 9
    3 Specifika vývoje a řízení společenských systémů 11
    4 Charakteristické rysy a základní principy industriální společnosti 17
    4.1 Kam směřujeme? 17
    4.2 Druhá vlna - nástup industriální společnosti 19
    4.3 Principy industriální společnosti 20
    5 Vývojové tendence na prahu postindustriální éry 25
    Otázky k zamyšlení 29
    Autokorekční test 29
    Blok 2 30
    6 Proměny práce a vývoj podniků 30
    6.1 Technicko-organizační stránka práce 30
    6.2 Společenská a etická stránka práce 34
    6.3 Vývoj podniků 37
    7 Od hierarchií k sítím 41
    8 Vysoce zhodnocující podniky 47
    9 Stakeholderské pojetí podniku 51
    Otázky k zamyšlení 54
    Autokorekční test 54
    Blok 3 56
    10 Vybrané přístupy a metody současného managementu 56
    10.1 Management změny 56
    10.2 Prosperita podniku 59
    10.3 Management rizika 60
    10.4 Směry zvyšování produktivity 62
    10.5 Projektové řízení 64
    11 Organizační kultura 66
    12 Manažerská etika 71
    12.1 Vývojové trendy 71
    12.2 Vliv spotřebitelů 73
    12.3 Etika nového typu 75
    12.4 Teoretický exkurz 77
    12.5 Institucionalizace společenské odpovědnosti podniků 82
    12.6 Etika v manažerské praxi 85
    Otázky k zamyšlení 90
    Autokorekční test 90
    Přílohy 91
    Příloha č. 1 protestantská etika a duch kapitalismu 91
    Příloha č. 2 protestantská etika a tržní hospodářství 104
    Příloha č. 3 akcelerátory růstu spotřeby 124
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše