Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Nákladové řízení a cenová strategie

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
1 x
Velikost
7,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
11113
Poslední úprava
20.11.2017
Zobrazeno
995 x
Autor:
pandoras.box
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Účinné řízení je nutno uplatňovat ve všech oblastech podnikové ekonomiky, oblasti nákladů a cen nevyjímaje. K tomu, abychom mohli účelně ovlivňovat náklady, si musíme nejdříve definovat jejich věcný obsah a na základě toho pak provést jejich klasifikaci. Různá pojetí nákladů tak vedou k různým klasifikacím, a tudíž i různým způsobům nákladového řízení. V podnikové praxi je k nákladovému řízení využíváno zejména účelové členění nákladů (ve vztahu k výkonům, k místu vzniku nákladů, resp. k místu odpovědnosti za náklady) a členění nákladů podle objemu produkce (náklady fixní a variabilní). Pro rozhodování o výši a struktuře nákladů možno aplikovat řadu nákladových ukazatelů a charakteristiky, jako např. relevantní náklady, oportunitní náklady, nákladový benchmarking nebo poměrové ukazatele (průměrné a mezní náklady nebo ukazatele nákladové pružnosti). Na těchto zásadách a významných vazbách jsou v daném objektu postupně probírány a konkrétně demonstrovány relevantní metody, postupy a pravidla nákladového řízení. S členěním nákladů podle objemu výroby na náklady fixní a variabilní úzce souvisí tvorba a analýza nákladových funkcí. Naproti tomu hledisko klasifikace nákladů podle výkonů na náklady přímé a nepřímé umožňuje sestavování nákladových kalkulací jednotlivých produktů, a to buď v absorpční formě pomocí níž určujeme úplné vlastní náklady na výrobek, nebo v neabsorpční podobě, jejímž výsledkem je nejčastěji stanovení příspěvku na úhradu fixních nákladů a zisku. Oba tyto přístupy pak ve spojení s objeme tržeb, resp. s cenou produktu, vedou k analýze bodu zvratu a stanovení faktorů, které ovlivňují jeho dynamiku. Část objektu týkající se nákladového řízení je doplněna o některé moderní přístupy k nákladům (zejména o metodu cílových nákladů a procesních nákladů) a o hodnocení a možnosti uplatnění konkurenčních a nákladových strategií.
Na problematiku nákladového řízení velmi úzce navazuje cenová politika podniku. Je zřejmé, že o úspěšnosti firmy, která je do značné míry poměřována výší vytvořeného zisku, rozhoduje na jedné straně výše úplných vlastních nákladů na produkt, na druhé straně také výše ceny, za niž jsme schopno tento produkt realizovat na trhu. Na nedokonalém trhu již tato cena není parametrická, ale je účelně a cílevědomě ovlivňována zainteresovanými subjekty (výrobcem a zákazníkem). Proto je nezbytné vždy předem analyzovat podmínky na trhu, což nám umožní určit charakteristické znaky trhu, na němž chceme operovat. Vlastní cenový rozhodnutí lze pak simulovat na cenových modelech, na jejichž základě můžeme stanovit optimální cenovou pozici podniku. Konkrétní stanovení výše ceny může vycházet z úplných vlastních nákladů na výrobek (nákladová orientace ceny), z poptávkových parametrů na již fungujícím trhu (poptávková orientace ceny), resp. z cen, které uplatňují konkurenční subjekty v daném oboru (konkurenční a odvětvová orientace). Pro řízení cen je však vždy rozhodující hledisko, které podniku umožní zvolit nejvhodnější cenovou strategii, a to jak s ohledem na očekávaný časový vývoj, tak i ve vztahu k možné konkurenci a potencionálním zákazníkům.

Klíčová slova:

informace o objektu

nákladové teorie

klasifikace nákladů

fixní náklady

kalkulace

politika firmy

strategie firmy

cenová tvorba



Obsah:
  • 1 Informace o objektu 5
    1.1 Metadata objektu 5
    1.2 Další informace o objektu 6
    1.3 Určení objektu 8
    1.4 Cíl objektu 10
    1.5 Doporučený čas ke studiu objektu 11
    2 Úvodem objektu 12
    3 Produkční a nákladové teorie 13
    3.1 Produkční teorie a teorie nákladů 14
    3.2 Základy produkční teorie 15
    3.3 Teorie nákladů 19
    3.4 Určující faktory nákladů 22
    4 Pojetí a klasifikace náladů 25
    4.1 Pojetí nákladů 26
    4.2 Dodatkové náklady 29
    4.3 Klasifikace nákladů 30
    5 Nákladové funkce, jejich tvorba a analýza 34
    5.1 Základní pojmy teorie nákladů 35
    5.2 Nákladové křivky 37
    5.3 Analýza nákladové funkce 44
    5.4 Metody stanovení nákladových funkcí 47
    6 Řízení fixních nákladů 54
    6.1 Úvod do kapitoly řízení fixních nákladů 55
    6.2 Efekt z degrese fixních nákladů, relativní úspory fixních nákladů 58
    6.3 Volné a využité fixní náklady, neúplné a překročené krytí fixních nákladů 61
    6.4 Formy přizpůsobení využívání fixních výrobních činitelů 66
    7 Nákladové kalkulace 71
    7.1 Úvod do kapitoly nákladové kalkulace 72
    7.2 Kalkulační postupy 73
    7.3 Transformace nákladů 77
    8 Variabilní kalkulace a krycí příspěvek 87
    8.1 Úvod do kapitoly variabilní kalkulace 88
    9 Analýza bodu zvratu 99
    9.1 Úvod do kapitoly analýza bodu zvratu 101
    10 Nové přístupy k řízení podnikových nákladů 123
    10.1 Úvod do kapitoly nové přístupy k řízení podnikových nákladů 125
    10.2 Náklady na jakost 125
    10.3 Náklady na životní prostředí 128
    10.4 Target costing - řízení podle cílů 130
    10.5 Procesní řízení nákladů 136
    11 Konkurenční výhody a strategie ve vztahu k nákladům 141
    11.1 Konkurenční výhody jako základní součást strategických alternativ 143
    11.2 Využití strukturálních rozdílů v nákladech 147
    11.3 Využití rozdílných úrovní nákladového řízení 153
    11.4 Postup při aplikaci strategie vedoucího postavení v nákladech 157
    12 Cenová politika firmy 162
    12.1 Úvod do kapitoly cenová politika firmy 164
    12.2 Cenově politická rozhodnutí 165
    12.3 Cenová pružnost poptávky a amoroso-robinsonův vztah 166
    12.4 Klasifikace forem trhu 171
    13 Modely cenové politiky firmy 174
    13.1 Úvod do kapitoly cenová politika firmy 175
    13.2 Cenově politický model monopolní firmy 176
    13.3 Cenově politický model polypolní firmy 179
    13.4 Cenově politický model oligopolní firmy 181
    14 Základní orientace praktické cenové tvorby 184
    14.1 Nákladově orientovaná cenová tvorba 186
    14.2 Tvorba cen s orientací na poptávku 189
    14.3 Konkurenční a odvětvová orientace cenové tvorby 199
    14.4 Cíle cenové tvorby 200
    15 Cenově politické strategie firmy 205
    15.1 Cenová politická strategie 206
    15.2 Volba cenová strategie ve vztahu ke konkurenci 214
    16 Závěrečná část objektu 222
    16.1 K zapamatování 222
    16.2 Náměty pro tutoriály 223
    16.3 Shrnutí objektu 224
    16.4 Další zdroje 225
    16.5 Seznam použitých symbolů, značek, zkratek 226
    17 Tématické obsahy dle kategorií 229
    17.1 Tématický obsah „obecné“ 229
    17.2 Tématický obsah „aktivizující a zpětnovazební prvky“ 230
    17.3 Tématický obsah „exaktní“ 231
    17.4 Tématický obsah „závěrečná“ 232
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše