Popis:
Účinné řízení je nutno uplatňovat ve všech oblastech podnikové ekonomiky, oblasti nákladů a cen nevyjímaje. K tomu, abychom mohli účelně ovlivňovat náklady, si musíme nejdříve definovat jejich věcný obsah a na základě toho pak provést jejich klasifikaci. Různá pojetí nákladů tak vedou k různým klasifikacím, a tudíž i různým způsobům nákladového řízení. V podnikové praxi je k nákladovému řízení využíváno zejména účelové členění nákladů (ve vztahu k výkonům, k místu vzniku nákladů, resp. k místu odpovědnosti za náklady) a členění nákladů podle objemu produkce (náklady fixní a variabilní). Pro rozhodování o výši a struktuře nákladů možno aplikovat řadu nákladových ukazatelů a charakteristiky, jako např. relevantní náklady, oportunitní náklady, nákladový benchmarking nebo poměrové ukazatele (průměrné a mezní náklady nebo ukazatele nákladové pružnosti). Na těchto zásadách a významných vazbách jsou v daném objektu postupně probírány a konkrétně demonstrovány relevantní metody, postupy a pravidla nákladového řízení. S členěním nákladů podle objemu výroby na náklady fixní a variabilní úzce souvisí tvorba a analýza nákladových funkcí. Naproti tomu hledisko klasifikace nákladů podle výkonů na náklady přímé a nepřímé umožňuje sestavování nákladových kalkulací jednotlivých produktů, a to buď v absorpční formě pomocí níž určujeme úplné vlastní náklady na výrobek, nebo v neabsorpční podobě, jejímž výsledkem je nejčastěji stanovení příspěvku na úhradu fixních nákladů a zisku. Oba tyto přístupy pak ve spojení s objeme tržeb, resp. s cenou produktu, vedou k analýze bodu zvratu a stanovení faktorů, které ovlivňují jeho dynamiku. Část objektu týkající se nákladového řízení je doplněna o některé moderní přístupy k nákladům (zejména o metodu cílových nákladů a procesních nákladů) a o hodnocení a možnosti uplatnění konkurenčních a nákladových strategií.
Na problematiku nákladového řízení velmi úzce navazuje cenová politika podniku. Je zřejmé, že o úspěšnosti firmy, která je do značné míry poměřována výší vytvořeného zisku, rozhoduje na jedné straně výše úplných vlastních nákladů na produkt, na druhé straně také výše ceny, za niž jsme schopno tento produkt realizovat na trhu. Na nedokonalém trhu již tato cena není parametrická, ale je účelně a cílevědomě ovlivňována zainteresovanými subjekty (výrobcem a zákazníkem). Proto je nezbytné vždy předem analyzovat podmínky na trhu, což nám umožní určit charakteristické znaky trhu, na němž chceme operovat. Vlastní cenový rozhodnutí lze pak simulovat na cenových modelech, na jejichž základě můžeme stanovit optimální cenovou pozici podniku. Konkrétní stanovení výše ceny může vycházet z úplných vlastních nákladů na výrobek (nákladová orientace ceny), z poptávkových parametrů na již fungujícím trhu (poptávková orientace ceny), resp. z cen, které uplatňují konkurenční subjekty v daném oboru (konkurenční a odvětvová orientace). Pro řízení cen je však vždy rozhodující hledisko, které podniku umožní zvolit nejvhodnější cenovou strategii, a to jak s ohledem na očekávaný časový vývoj, tak i ve vztahu k možné konkurenci a potencionálním zákazníkům.
Klíčová slova:
informace o objektu
nákladové teorie
klasifikace nákladů
fixní náklady
kalkulace
politika firmy
strategie firmy
cenová tvorba
Obsah:
- 1 Informace o objektu 5
1.1 Metadata objektu 5
1.2 Další informace o objektu 6
1.3 Určení objektu 8
1.4 Cíl objektu 10
1.5 Doporučený čas ke studiu objektu 11
2 Úvodem objektu 12
3 Produkční a nákladové teorie 13
3.1 Produkční teorie a teorie nákladů 14
3.2 Základy produkční teorie 15
3.3 Teorie nákladů 19
3.4 Určující faktory nákladů 22
4 Pojetí a klasifikace náladů 25
4.1 Pojetí nákladů 26
4.2 Dodatkové náklady 29
4.3 Klasifikace nákladů 30
5 Nákladové funkce, jejich tvorba a analýza 34
5.1 Základní pojmy teorie nákladů 35
5.2 Nákladové křivky 37
5.3 Analýza nákladové funkce 44
5.4 Metody stanovení nákladových funkcí 47
6 Řízení fixních nákladů 54
6.1 Úvod do kapitoly řízení fixních nákladů 55
6.2 Efekt z degrese fixních nákladů, relativní úspory fixních nákladů 58
6.3 Volné a využité fixní náklady, neúplné a překročené krytí fixních nákladů 61
6.4 Formy přizpůsobení využívání fixních výrobních činitelů 66
7 Nákladové kalkulace 71
7.1 Úvod do kapitoly nákladové kalkulace 72
7.2 Kalkulační postupy 73
7.3 Transformace nákladů 77
8 Variabilní kalkulace a krycí příspěvek 87
8.1 Úvod do kapitoly variabilní kalkulace 88
9 Analýza bodu zvratu 99
9.1 Úvod do kapitoly analýza bodu zvratu 101
10 Nové přístupy k řízení podnikových nákladů 123
10.1 Úvod do kapitoly nové přístupy k řízení podnikových nákladů 125
10.2 Náklady na jakost 125
10.3 Náklady na životní prostředí 128
10.4 Target costing - řízení podle cílů 130
10.5 Procesní řízení nákladů 136
11 Konkurenční výhody a strategie ve vztahu k nákladům 141
11.1 Konkurenční výhody jako základní součást strategických alternativ 143
11.2 Využití strukturálních rozdílů v nákladech 147
11.3 Využití rozdílných úrovní nákladového řízení 153
11.4 Postup při aplikaci strategie vedoucího postavení v nákladech 157
12 Cenová politika firmy 162
12.1 Úvod do kapitoly cenová politika firmy 164
12.2 Cenově politická rozhodnutí 165
12.3 Cenová pružnost poptávky a amoroso-robinsonův vztah 166
12.4 Klasifikace forem trhu 171
13 Modely cenové politiky firmy 174
13.1 Úvod do kapitoly cenová politika firmy 175
13.2 Cenově politický model monopolní firmy 176
13.3 Cenově politický model polypolní firmy 179
13.4 Cenově politický model oligopolní firmy 181
14 Základní orientace praktické cenové tvorby 184
14.1 Nákladově orientovaná cenová tvorba 186
14.2 Tvorba cen s orientací na poptávku 189
14.3 Konkurenční a odvětvová orientace cenové tvorby 199
14.4 Cíle cenové tvorby 200
15 Cenově politické strategie firmy 205
15.1 Cenová politická strategie 206
15.2 Volba cenová strategie ve vztahu ke konkurenci 214
16 Závěrečná část objektu 222
16.1 K zapamatování 222
16.2 Náměty pro tutoriály 223
16.3 Shrnutí objektu 224
16.4 Další zdroje 225
16.5 Seznam použitých symbolů, značek, zkratek 226
17 Tématické obsahy dle kategorií 229
17.1 Tématický obsah „obecné“ 229
17.2 Tématický obsah „aktivizující a zpětnovazební prvky“ 230
17.3 Tématický obsah „exaktní“ 231
17.4 Tématický obsah „závěrečná“ 232