Popis:
Úkoly nákupu
Při jakémkoliv podnikání dochází ke směně vedoucí k uspokojování potřeb - jedná se vlastně o nákup a prodej. Směnu v tomto případě chápeme jako získávání žádoucího výrobku (zboží, služby, atd.) od někoho za něco jiného (peníze, služby, jiné výrobky a zboží).
Philip Kotler uvádí, aby byla směna realizována, musí být splněno pět základních podmínek:
1. směny se musí zúčastnit alespoň dvě strany,
2. každá strana má něco atraktivního (něco co má hodnotu) pro druhou stranu,
3. každá strana je schopna komunikace a dodání,
4. každá strana má svobodu odmítnout nebo přijmou nabídku,
5. každá strana se domnívá, že je vhodné jednat s druhou stranou.
Teprve, až je toto splněno, dochází ke směně jako procesu, jejímž výsledkem je dohoda. Pokud je dosaženo dohody, potom se uskutečňuje transakce (obchod). Jednou ze stran obchodu je kupující, který nakupuje. Na spotřebních trzích je to konečný spotřebitel a na trzích organizací je to podnik (firma).
Základní funkce výrobního podniku a jejich vazba
Celkový podnikový proces můžeme znázornit pomocí tří základních funkcí:
Funkce zásobování (opatřování), tj. pokrytí potřeb,
Funkce výrobní, tj. vytvoření výkonů a služeb,
Funkce odbytu (prodej), tj. uplatnění výkonů a služeb na trhu.
Klíčová slova:
marketing
nákup
dodavatelé
odběratelé
skladování
inventurizace
Obsah:
- Úvod 3
Úkoly nákupu 3
Základní funkce výrobního podniku a jejich vazba 3
1. Nákupní marketing 6
Úkoly zásobování 6
Základní funkce, cíle a postavení nákupu v podniku 8
Úlohy marketingového řízení v nákupu 11
Nákupní marketingový mix 11
Volba zásobovací strategie 13
2. Moderní dodavatelsko - odběratelské koncepty 20
Zásobování synchronizované s výrobou 20
Modely zásobování synchronního s výrobou 23
Filozofie Just-In-Time v oblasti zásobování 27
Právní aspekty zásobování synchronního s výrobou 29
3. Funkce výběru a hodnocení dodavatelů 33
Výzkum nákupního trhu 33
Zvláštnosti trhů organizací 35
Výběr dodavatelů a jejich hodnocení 37
Výběrová řízení 41
4. Řízení zásob 46
Zásoby a řízení zásob 46
Parametry zásob 56
5. Objednávání a objednávkové systémy 66
Systémy řízení zásob pro nezávislou poptávku 66
Systémy řízení zásob pro závislou poptávku 68
Základní informace pro rozhodování v nákupní činnosti 68
Vývojové tendence počítačové podpory při rozhodování a nákupu 69
Nákupní informační systém 70
Administrativa nákupu a skladování 72
6. Skladování a skladovací systémy 77
Skladování 77
Funkce a druhy skladu 79
Základní typy skladů pro kusové zboží 82
Komisionářské systémy 91
Balení 92
Finanční hlediska řízení zásob 93
7. Doprava a manipulace 101
Dopravní systémy 101
Dopravní pomocná zařízení 102
Druhy dopravy 104
Dispozice nákladní přepravy zboží 107
Výpočty logistických nákladů a výkonů 108
Zásady při rozhodování o použití mechanizačních a manipulačních prostředků. 111
8. ControLling 115
Controlling 115
Příklady logistických ukazatelů: 117
Vypracování individuálního systému ukazatelů 121
Inventarizace 122
LITERATURA 127
Zdroje:
- Macurová,P., Klabusayová, N. Praktikum z logistického managementu. Ostrava: VŠB-TU, 2002. ISBN 80-248-0104-3.
- Tomek, J., Hofman, J. Moderní řízení nákupu podniku. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-73-5.
- Schulte, Ch. Logistika. Praha: Victoria Publishing, 1991. ISBN 80-85605-87-2.
- Goldratt, E. M., Cox, J. Cíl. Praha: Interquality, 1999. ISBN 80-902770-1-2.
- Gregor, J., Košturiak,J. Just-in-time. Výrobná filosófia pro dobrý management. Bratislava: ELITA, 1994, ISBN 80-85323-64-8.
- Horáková, H., Kubát, J. Řízení zásob. Praha: Sekuron, 1996
- Christopher, M. Logistika v marketingu. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-59-X.
- Tomek, G., Tomek J. Nákupní marketing. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-85623-96-X.
- Kavan, M. Výrobní a provozní management. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0199-5.
- Lambert, D. M., Stock, J., Ellram, L. M. Logistika. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-221-1.
- Pernice, P. Logistický management. Teorie a podniková praxe. Praha: RADIX, 1998. ISBN 80-86-031-13-6.
- Synek, M.: Manažerská ekonomika. Grada, Praha 1996. ISBN 80-247-9069-6.
- Veber, J., kol.: Management. Management Press, Praha 2000. ISBN 80-7261-029-5.