Popis:
Studijní materiál je spolu s druhým dílem Obecná pedagogika II. koncipován na jeden semestr studia.
Publikace je sestavena do jednotlivých kapitol: faktory rozvoje lidského jedince, výchova jako předmět pedagogické vědy, základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy, cíle a obsah výchovy, výchovný proces a jeho etapy, výchovné zásady.
Důležité je nejprve naučit se s textem pracovat. Jedná se totiž o distanční studijní oporu pro samostatné studium. Proto jsou v úvodu každé kapitoly stanoveny cíle, které si má student osvojit. Text je doplněný průvodcem studia, který simuluje roli učitele. V textu jsou používány ikony a marginálie, které usnadňují orientaci v textu. Vysvětlivky k ikonám naleznete na dalších stránkách. Součástí textu jsou rovněž úkoly, které se snažte splnit zodpovědně. Úkoly podněcují k diskusi, ptají se na vaši osobní zkušenost, rozvíjejí vaše pedagogické znalosti apod. Některé úkoly jsou tzv. korespondenční, to znamená, že vyžadují vaše písemné zpracování a odeslání vyučujícímu, který vám úkol zhodnotí. Jestliže je úkol označen klíčem, můžete si správnost řešení zkontrolovat v klíči v závěru studijního textu. V závěru také naleznete shrnutí dané kapitoly a kontrolní otázky a úkoly, na které byste měli znát již odpovědi. Dále si svoji paměť můžete ověřit v pojmech k zapamatování a znalosti dále rozšiřovat díky seznamu literatury. Na každou kapitolu doporučujeme 4-5 hodin důkladného studia.
Klíčová slova:
lidský jedinec
prostředí
výchova
vzdělávání
vyučování
výchovný proces
Obsah:
- Úvod -4-
Vysvětlivky k ikonám -5-
1 Faktory rozvoje lidského jedince -8-
1.1 Biologické faktory -9-
1.1.1 Genetické faktory (dědičné) -10-
1.1.2 Vrozené faktory z jiných než genetických příčin -11-
1.1.3 Biologické faktory získané po narození (postnatálně získané) -11-
1.2 Prostředí -12-
1.2.1 Nezáměrné působení prostředí -13-
1.2.2 Kategorizace prostředí -13-
1.2.3 Školní prostředí -14-
1.3 Výchova -15-
2 Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova. -18-
2.1 Definice výchovy -19-
2.2 Různá pojetí výchovy -20-
2.3 Atributy výchovy -21-
2.4 Individuální a sociální funkce výchovy -22-
2.5 Vnitřní a vnější podmínky výchovy -23-
2.6 Výchova a sebevýchova -24-
2.6.1 Pojetí sebevýchovy -24-
2.6.2 Sebedeterminace -25-
2.6.3 Sebeuvědomování -25-
2.6.4 Sebepoznání -26-
2.6.5 Sebekoncepce -26-
2.6.6 Sebekritika -26-
3 Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy -29-
3.1 Vzdělávání -30-
3.2 Vzdělání -32-
3.2.1 Vlastnosti vzdělání -33-
3.2.2 Atributy vzdělání -33-
3.2.3 Funkce vzdělání -34-
3.3 Vyučování -34-
3.3.1 Výuka -35-
3.4 Učení -35-
3.4.1 Vnitřní a vnější činitelé učení -36-
4 Cíle a obsah výchovy -39-
4.1 Cíl výchovy -39-
4.2 Znaky dobrých cílů -41-
4.3 Funkce cílů výchovy -42-
4.4 Třídění a klasifikace výchovných cílů -42-
4.4.1 Individuální a sociální cíle -43-
4.4.2 Obecné a specifické cíle -43-
4.4.3 Materiální (někdy informativní) a formální (někdy formativní) cíle -43-
4.4.4 Adaptační a anticipační cíle -44-
4.4.5 Teoretické a praktické cíle -44-
4.4.6 Autonomní a heteronomní cíle -44-
4.5 Struktura cílů výchovy -45-
4.5.1 Pyramida cílů výchovy -45-
4.6 Názory na současné cíle výchovy -45-
4.7 Konkretizace výchovných cílů -46-
5 Výchovný proces a jeho etapy -49-
5.1 Etapy výchovného procesu -51-
6 Výchovné zásady -56-
6.1 Přehled výchovných zásad -57-
Závěr -65-