Popis:
Z prvního dílu již víte, jak máte s textem pracovat. Jedná se o distanční studijní oporu pro samostatné studium. Proto jsou v úvodu každé kapitoly stanoveny cíle, které si má student osvojit. Text je doplněný průvodcem studia, který simuluje roli učitele. V textu jsou používány ikony a marginálie, které usnadňují orientaci v textu. Vysvětlivky k ikonám naleznete na dalších stránkách. Součástí textu jsou rovněž úkoly, které se snažte splnit zodpovědně. Úkoly podněcují k diskusi, ptají se na vaši osobní zkušenost, rozvíjejí vaše pedagogické znalosti apod. Některé úkoly jsou tzv. korespondenční, to znamená, že vyžadují vaše písemné zpracování a odeslání vyučujícímu, který vám úkol zhodnotí. Jestliže je úkol označen klíčem, můžete si správnost řešení zkontrolovat v klíči v závěru studijního textu. V závěru také naleznete shrnutí dané kapitoly a kontrolní otázky a úkoly, na které byste měli znát již odpovědi. Dále si svoji paměť můžete ověřit v pojmech k zapamatování a znalosti dále rozšiřovat díky seznamu literatury. Na každou kapitolu doporučujeme 4-5 hodin důkladného studia.
Neváhejte a pusťte se do studia. Přejeme vám mnoho sil při získávání nových vědomostí.
Klíčová slova:
výchovné prostředky
instituce
metody výuky
formy výuky
alternativní škola
waldorfská škola
vychovávaný jedinec
rodinná výchova
Obsah:
- Úvod -5-
Vysvětlivky k ikonám -6-
1 Výchovné prostředky -9-
1.1 Definice a dělení výchovných prostředků -9-
1.2 Instituce -10-
1.3 Metody výuky -10-
1.3.1 Historický vývoj -10-
1.3.2 Klasifikace metod výuky -11-
1.3.3 Charakteristika vybraných metod výuky -12-
1.3.4 Kritéria optimálního výběru metod -13-
1.3.5 Metody výchovy -14-
1.4 Formy výuky -15-
1.5 Pomůcky -20-
2 Alternativní školy -22-
2.1 Podstata, funkce a principy alternativních škol -22-
2.1.1 Co je alternativní škola? -23-
2.1.2 Společné rysy alternativních škol -23-
2.2 Vybrané typy alternativních škol -25-
2.2.1 Waldorfská škola -25-
2.2.2 Školy Marie Montessori -27-
2.2.3 Jenské školy -29-
2.2.4 Freinetovské školy -30-
3 Škola a její klima -33-
3.1 Co je to škola? -34-
3.2 Klima školy -35-
3.3 Varianty klimatu -37-
3.4 Proč zkoumáme klima školy? -37-
3.5 Typy klimatu školy a jejich vlivy -38-
3.6 Příznivé klima školy -40-
3.7 Jak zlepšit klima školy? -41-
4 Osobnost učitele -44-
4.1 Příprava na učitelské povolání - učitelská kvalifikace -45-
4.2 Formování učitelovy osobnosti -46-
4.3 Profesionální kvalifikace učitele -47-
4.4 Požadavky na osobní vlastnosti učitele a jeho chování -49-
4.5 Typologie učitele -51-
4.6 Aktuální problémy učitelských sborů -52-
5 Osobnost vychovávaného jedince -56-
5.1 Vymezení pojmu -56-
5.2 Otázka determinace lidské osobnosti -58-
5.3 Individuální odlišnosti -59-
5.3.1 Temperament -60-
5.3.2 Kognitivní styl a výkonové dispozice -61-
5.3.3 Sebevědomí a atribuční styl -63-
5.3.4 Další individuální rozdíly -64-
6 Rodina a rodinná výchova -67-
6.1 Rodina, definice rodiny -67-
6.2 Funkční rodina -68-
6.3 Rodina problémová a rodina dysfunkční -69-
6.4 Rodinná resilience -70-
6.5 Funkce rodiny -70-
6.6 Rodinná výchova a sociální učení -71-
6.7 Rodina jako sociální skupina -71-
Závěr -75-