Popis:
Práce se zabývá pedagogickou, sociální, obecnou a vývojovou psychologií. V rámci pedagogické shrnuje poznatky o vědě samotné, motivaci, emocích, učení, řešení problémů, vztahu žáka a učitele, hodnocení, tvořivosti. Všímá si temperamentu a výchovných problémů žáka, možností ovlivnění žáka učitelem, poruch adaptace žáka ve školním prostředí. Nastiňuje problematiku agrese, atribuce, vedení, spolupráce a diskuze, uvádí množství kooperativních her. Sociální psychologie se věnuje všem typům komunikace, otázkám personální percepce, socializace, vůdcovství, technik ovlivňování chování žáků a odměňování. Řeší témata modelování, vyhasínání, trestání a desenzibilizace. Obecná psychologie se zaměřuje na shromáždění informací o psychologii jako takové, o psychologických disciplínách a metodách, charakteristice, rozboru a typologie osobnosti, poznávacích procesech a oblasti citů. Vývojová psychologie rozebírá skutečnosti týkající se determinace psychologického vývoje, vývojové periodizace a zvláštností dětské psychiky. Podrobněji rozpracovává vývoj od raných etap po období dospívání.
Klíčová slova:
motivace
emoce
učení
hodnocení
transfery
spolupráce
vedení
personální percepce
školní dětství
Obsah:
- 1. Pedagogická psychologie
1.1. Místo pedagogické psychologie v systému psychologických věd a předmět jejího studia
1.2. Metody pedagogické psychologie
1.3. Motivace - základní pojmy
1.4. Motivace - úspěch a neúspěch
1.5. Emoce - základní pojmy, vývoj emocí, emocionální atmosféra školní třídy, učivo, prostor třídy, humor, empatie
1.6. Emoce - úzkost a strach, zásady práce s úzkostnými žáky
1.7. Učení - základní pojmy
1.8. Učení podmiňováním
1.9. Senzomotorické učení
1.10. Verbální učení
1.11. Pojmové učení
1.12. Řešení problému
1.13. Opakování, transfer
1.14. Žák a učitel ve vztahu vzájemného očekávání
1.15. Hodnocení, zkoušení, známkování - vymezení, psychologické zkoušky, funkce známkování
1.16. Hodnocení - námitky proti známkování
1.17. Hodnocení - tréma, alternativní systémy hodnocení, pravidla zkoušení a známkování
1.18. Tvořivost - vymezení a struktura
1.19. Tvořivost - vztah k IQ, osobnostním vlastnostem, identifikace tvořivých jedinců
1.20. Tvořivost - tvořivý žák ve škole, tradiční a tvořivý způsob vyučování
1.21. Tvořivost - postupy rozvíjející tvořivost, tvořivost učitele
1.22. Temperament žáka
1.23. Přehled výchovných problémů žáka
1.24. Možnosti ovlivnění žákova chování učitelem
1.25. Poruchy adaptace žáka na školní prostředí
1.26. Agrese - definice, druhy, příčiny, prevence
1.27. Agrese - postupy odstraňující agresi
1.28. Atribuce - vymezení, základní atribuční omyl, egodefenzivní atribuce, kontradefenzivní atribuce
1.29. Atribuce - atribuční model výkonové motivace, programy změn motivace, emocionální důsledky úspěchu a neúspěchu
1.30. Atribuce - naučená bezmocnost
1.31. Atribuce - atribuční procesy u dětí, atribuce rodičů
1.32. Vedení žáků a třídy - vymezení, efektivita učitele
1.33. Vedení - významy termínu disciplína, zdroje disciplíny
1.34. Vedení - funkce učitele při vytváření nebo tlumení úzkosti ve škole, začínající učitelé
1.35. Vedení - komunikace ve třídě, empatické naslouchání, prostorové uspořádání třídy
1.36. Vedení - postupy vztahující se ke zvládnutí nežádoucího chování žáků
1.37. Spolupráce - srovnání spolupráce a soupeření, dělení zisku ve skupině, úloha spolupráce při překonávání meziskupinových konfliktů
1.38. Spolupráce - kooperativní metody učení
1.39. Kooperativní hry, které rozvíjejí dovednost hovořit příjemně se spolužáky
1.40. Kooperativní hry, které rozvíjejí dovednost podělit se o danou činnost
1.41. Kooperativní hry, které rozvíjejí ochotu pomoci ostatním
1.42. Kooperativní hry, které rozvíjejí příjemný fyzický kontakt
1.43. Diskuse jako forma, která rozvíjí kooperativní dovednosti, využití dětské literatury k rozvoji spolupráce
2. Sociální psychologie
2.1. Definice a předmět sociální psychologie, vztah k ostatním disciplínám, možnosti použití, sociální situace
2.2. Sociální komunikace a interakce - struktura, průběh, složky
2.3. Neverbální a verbální komunikace, rozdíly mezi muži a ženami
2.4. Pedagogická komunikace
2.5. Personální percepce - definice, tendence
2.6. Socializace - definice, etapy, sociální učení, příčiny neadekvátní socializace
2.7. Sociální skupiny - definice, faktory ovlivňující vznik skupiny, klasifikace skupin, vlastnosti skupin
2.8. Vůdcovství - typy vůdcovství a jejich využitelnost ve školství
2.9. Techniky ovlivňování chování žáků - výběr a využití, přehled všech technik
2.10. Odměňování - definice, poč učitelé neodměňují žádoucí chování žáků, zásady použití, druhy odměn
2.11. Modelování - definice, model, regresní imitace, faktory ovlivňující modelování
2.12. Vyhasínání - definice, zásady použití ve škole
2.13. Trestání - definice, zásady použití, druhy trestů, působení bolesti - frekvence a intenzita trestů, negativní praxe
2.14. Trestání - odejmutí odměny - izolace, vyloučení, výchovné smlouvy, liboovolné, logické a přirozené důsledky, náprava chování nad rámec původního stavu
2.15. Desenzibilizace - práce s úzkostnými žáky
3. Obecná psychologie
3.1. Psychologie jako věda, její předmět, zdroje, hlavní směry
3.2. Systém psychologických disciplín
3.3. Přehled metod
3.4. Psychologická charakteristika osobnosti a její determinace
3.5. Obsahový rozbor osobnosti (temperament, motivace, poznání, integrace)
3.6. Poznávací procesy, jejich stručná charakteristika, pojem inteligence
3.7. Přehled typologií osobnosti a možnost praktického využití
3.8. Oblast citů a jejich význam v životě jedince, pojem emoční inteligence
4. Vývojová psychologie
4.1. Vývojová psychologie, její předmět, determinace psychologického vývoje a zákony vývojové
4.2. Vývojová periodizace a zvláštnosti dětské psychiky
4.3. Rané etapy vývoje (období nitroděložní, novorozenec, kojenec, batole)
4.4. Předškolní věk, vývoj hry, kresby a řeči, připravenost pro vstup do školy
4.5. Školní dětství, mladší školák a počátek dospívání (prepuberta)
4.6. Období dospívání a jeho úskalí (puberta, adolescence)