Popis:
1 DIMENZOVÁNÍ STROJNÍCH DÍLŮ
1.1 Mezní stavy
Mezním stavem součásti nebo konstrukce rozumíme stav, kdy kritický díl ztrácí schopnost plnit funkci, pro kterou byl určen. Mezní stav součásti je dán různými faktory, jako je tvar a velikost součásti, opracování, úprava povrchu, průběh zatěžování, vlivy prostředí, teplota, vlastnosti materiálu atd.
Vzájemné působení zmíněných faktorů vede k různým projevům mezních stavů, mezi něž patří:
• únavový lom, který je nejčastějším případem dosažení mezního stavu (až 90% všech poruch). Vyskytuje se především u součástí proměnlivě zatěžovaných. Jeho výskyt je však ovlivňován všemi ostatními uvedenými faktory.
•
lom z přetížení u poddimenzovaných součástí nebo při nepředvídaném překročení únosnosti (vyskytuje se ojediněle).
•
křehký lom, k němuž dochází především při nízkých teplotách, při častém nebo trvalém konstantním zatížení těsně pod mezí kluzu
•
lom za zvýšených teplot se vyskytuje při působení sil za vyšších teplot, kdy dojde k tečení materiálu (creep)
•
lom způsobený korozí
•
havárie z nadměrné plastické deformace
•
elastická nestabilita
Klíčová slova:
dimenzování dílů
únavová pevnost
spektra zatížení
zatěžované součástí
konstrukce
mezní stavy
Obsah:
- Úvodem 4
1 DIMENZOVÁNÍ STROJNÍCH DÍLŮ 5
1.1 Mezní stavy 5
1.2 Únavový lom 5
1.3 Hlavní faktory ovlivňující vznik únavových lomů 5
1.4 Kmitavé zatížení 6
1.5 Definice základních diagramů únavové pevnosti 7
2 TEORETICKÁ KONSTRUKCE PŘIBLIŽNÝCH DIAGRAMŮ ÚNAVOVÉ
PEVNOSTI 10
2.1 Zjednodušená konstrukce Wöhlerovy křivky 10
2.1.1 Stanovení meze únavy 11
2.1.2 Stanovení počtu cyklů na mezi únavy 12
2.1.3 Stanovení exponentu W-křivky 13
2.2 Volba součinitelů pro stanovení meze únavy reálných vrubovaných součástí 14
2.2.1 Tvarový součinitel a 14
2.2.2 Vrubový součinitel b 18
2.2.3 Součinitel velikosti en (kv) 22
2.2.4 Součinitel jakosti povrchu hp (kRa) 23
2.3 Zjednodušená konstrukce Haighova diagramu 25
2.4 Zjednodušená konstrukce Smithova diagramu 27
3 EXPERIMENTÁLNÍ STANOVENÍ PRŮBĚHU ÚNAVOVÝCH KŘIVEK 29
3.1 Pravděpodobnostní charakteristika Wöhlerovy křivky 29
3.2 Konstrukce Wöhlerových křivek na základě experimentálních výsledků 32
3.3 Kombinované metody při posuzování únavových vlastností součástí (celků) 33
4 PROVOZNÍ SPEKTRA ZATÍŽENÍ 35
4.1 Analytické vyjádření spekter zatížení 36
5 DIMENZOVÁNÍ DYNAMICKY ZATĚŽOVANÝCH SOUČÁSTÍ 39
5.1 Únavové poškozování a jeho kumulace 39
5.2 Dimenzování v oblasti časované pevnosti 40
5.2.1 Palmgren-Minerova hypotéza (P-M) 41
5.2.2 Corten-Dolanova hypotéza (C-D) 41
5.2.3 Haibachova hypotéza (H) 42
5.2.4 Hypotéza SVÚM (L-J) 43
5.2.5 Zhodnocení vybraných hypotéz lineární kumulace únavového poškozování 44
5.3 Dimenzování součástí na trvalou pevnost 50
5.3.1 Výpočet součinitele bezpečnosti pro jednoduchou napjatost 50
5.3.2 Výpočet bezpečnosti pro víceosou napjatost 53
5.3.3 Základní zásady při volbě součinitele bezpečnosti 54
PŘÍLOHY 56
6 Literatura 67