Popis:
Učební podpora, kterou právě držíte v ruce, je cíleně zaměřena na výuku algoritmizace a programování pro studenty těch studijních oborů, které nejsou specializované na výuku informačních technologií. Primárním cílem tedy nebude vychovat studenta jako programátora, ale snaha o prohloubení analytického a logického myšlení, snaha o dosažení takových dovedností v programování, aby mohly být úspěšně a efektivně využity při řešení složitých problémů spojených se studiem odborných předmětů a závěrečných prací.
Tomuto cíli je podřízen obsah a forma výuky, která vznikla na základě mnohaletých pedagogických zkušeností, a která rovněž vychází z analýzy odezvy studentů. Svou podstatou se poněkud liší od formy běžných učebnic programování a je hlavně zaměřena na získání praktických dovedností.
V každé kapitole je nejprve probíraná tématika osvětlena populární formou a teprve postupně jsou nabyté vědomosti rozšiřovány o další a další teoretické základy.
Významná část probírané látky je doplněna výukovými programy, které by na základě řízené animované výuky měly vést k snadnému pochopení jednotlivých postupů při programování. Snahou autorů dokonce bylo, aby základní problematika programování mohla být pochopena již po práci s těmito programy.
Přečtením této podpory (stejně tak jako přečtením jakékoliv jiné učebnice o programování) sice student nabyde určité povědomí o dané problematice, ale programovat se určitě nenaučí. Dovednost napsat funkční a smysluplný program je nerozlučně spjata s mnoha hodinami strávenými před počítačem. Dobře programovat se dá naučit jen neustálým programováním. A zde si je třeba také uvědomit, že programování většinou není jen napsání několika naučených příkazů tak, aby jim počítač rozuměl a následně je vykonal, ale je nezbytně nutné provést co nejkvalitnější analýzu problému, který má být počítačem řešen a následně vymyslet postup, jak problém efektivně vyřešit.
Klíčová slova:
algoritmy
matematika
logika
komponenty
konstanty
grafika
programová konstrukce
Obsah:
- Předmluva 1
Pokyny ke studiu 3
Prerekvizity 3
Cílem předmětu 3
1. Na místo úvodu trochu matematiky a logiky 6
2. Algoritmy a algoritmizace 10
2.1. Algoritmus 10
2.2. Vývojové diagramy 19
3. Programování 37
3.1. Úvod 37
3.2. Programovací jazyky a vývojové prostředí 40
4. Komponenty 52
4.1. Charakteristika komponent 52
4.2. Základní vlastnosti komponent 55
4.3. Základní události komponent 57
4.4. Základní komponenty 61
5. Proměnné, konstanty, datové typy 70
5.1. Proměnné 70
5.2. Deklarace proměnných 74
5.3. Konstanty 76
5.4. Přidělení hodnot proměnným a typovým konstantám 78
5.5. Operace s proměnnými a funkce 79
5.6. Konverze typu proměnných 87
5.7. Výpočtový program 90
6. Základní programové konstrukce 94
6.1. Sekvence 94
6.2. Větvení 97
6.3. Cykly 108
6.4. Vlastní procedury a funkce 116
7. Grafika 120
7.1. Základní grafické prostředky 120
7.2. Vykreslení grafu funkcí 125
8. Ladění programů 131
8.1. Chyby 131
8.2. Debugger 135
9. Závěr 140
10. Literatura 141