Popis:
Studijní text je zpracován v distanční podobě. Znamená to, že na minimu prostoru je soustředěno maximum informací. Je tedy určen studentům pro kombinovanou formu studia, které se skládá z distanční a prezenční formy studia. Těm studentům, kterým sdělované informace nestačí, si je mohou doplnit a rozšířit v uvedené literatuře.
Studijní text tvoří základní vstup do obecné problematiky psychologie a sociologie v podnikání. Slouží k osvojení základních pojmů a jejich obsahovému vymezení. Studijní text a jeho poznatková základna je východiskem pro řadu dalších předmětů, zabývajících se člověkem a lidskými zdroji z různých pohledů a zaměření: ve vztahu k práci a podnikání, výkonu, personalistice, ekonomice, trhu apod. Věnuje se proto takovým základním pojmům, jako je chování, motivace, práce, činnost, společnost, pracovní skupina, osobnost, výkon, životní styl apod., a je stručným pohledem na nejdůležitější aspekty ve vztahu člověk - práce - společnost.
Po prostudování textu budete znát:
● Základní poznatky o koncipování psychologie a sociologie jako vědy;
● Základní terminologii a pojmy z oblasti psychologie a sociologie;
● Základní obsahové zaměření těchto disciplín;
● Základní poznatkovou úroveň z oblasti psychologie a sociologie jako východisko pro studium dalších navazujících disciplín.
Po prostudování textu budete schopni:
● Objasnit význam psychologie a sociologie jako základního východiska pro řadu dalších disciplín;
● Pochopit význam základních pojmů z oblasti psychologie a sociologie;
● Vysvětlit vzájemné souvislosti, přínosy a pozitiva v oblasti sociálního chování;
● Využívat odborných znalostí včetně jejich aplikace v dalších předmětech.
Prostudováním textu získáte:
● Nový pohled na obsahové zaměření psychologie a sociologie v podnikání;
● Základní orientaci v odborné terminologii těchto disciplín;
● Schopnost aplikovat teoretické poznatky na příkladech, v praxi.
Klíčová slova:
psychologie
sociologie
osobnost
podnikatel
organizace
politologie
Obsah:
- Úvod
1. Úvod do psychologie a sociologie jako vědních oborů a jejich postavení v systému vědních disciplín
2. Soustava psychologie a sociologie jako vědních disciplín, jejich rozdělení na teoretické a praktické, jejich význam v podnikání
3. Metody zjišťování psychologických a sociologických poznatků a jejich využití v podnikání
4. Osobnost člověka, vliv osobnostních rysů na podnikání
5. Člověk v sociálním prostoru. Sociální chování, sociální interakce a jejich význam v podnikání a pracovních činnostech
6. Sociální skupiny a jejich dynamika
7. Malá sociální skupina. Malá sociální skupina jako pracovní skupina
8. Člověk v organizaci. Organizační chování. Adaptace člověka na prostředí organizace
9. Psychologie činností, motivace lidského chování a spokojenost
10. Kvalita života - podnikatelský životní způsob z pohledu širšího sociálního kontextu
11. Uplatnění politologie v podnikatelství, sociologie vládnutí
Literatura