Psychologie pro učitele
Popis:
1. Místo psychologie v obecném systému věd,
psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny - jejich klasifikace, předmět. Psychologie a její místo v životě člověka, užití psychologie zejména ve výchovné praxi. Psychologická příprava učitelů.
přednáška Stránská
- od 2. pol. 19. stol. skutečná věda
- pojmy jako vědomí (nevědomí), prožívání, chování x behavioristé
- dnes se za základ zkoumání bere celá osobnost
PSYCHOLOGIE
- patří k vědám o člověku a zkoumá jeho činnosti, vývoj v prostředí z hlediska utváření psychiky
- 1879 - oddělila se od filozofie
- založena psychologická laboratoř (Wilhelm Wundt - zakladatel laboratoře)
- užití psychologie se rozšířilo
- největší rozmach po 2. světové válce - rozvoj výzkumných metod
- rozčlenila se na odvětví: více než 50 odvětví
» Klasifikace psychologických vědných disciplín
- kritérium: podle míry obecnosti:
vztah k urč. odvětvím
podle výsledků výzkumu při řešení praxe → členění na:
1. základní věd.psychologické disciplíny (teoretické)
2. speciální
3. aplikované
1. základní
- zabývají se psychickými jevy ze základních hledisek
- vytváří systém psychologických poznatků
- ostatní obory z ní čerpají
- obecná psychologie
psychologie genetická
psychopatologie
psychologie osobnosti
sociální psychologie
metodologie
experimentální psychologie
srovnávací psychologie
dějiny psychologie
Klíčová slova:
psychologie
klasifikace
rozhovor
anamnéza
psychické jevy
vnímání
Obsah:
- 1. Místo psychologie v obecném systému věd,
2. Základní metody v psychologii
3. Základní pojmy psychologie -
4. Činnost, základní druhy lidské činnosti /hra, učení, práce/.
5. Náročné životní situace,
6. Osobnost
7. Pojem a podstata psychického vývoje;
8. Charakteristika jednotlivých vývojových období člověka
9. Učení
10. Zákony učení
11. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků
12. Činitelé ovlivňující efektivnost a výsledky vyučovacího procesu
13. Tvořivost /kreativita/ a její rozvíjení ve vyučování.
14. Psychologické základy didaktických zásad - zásada názornosti, aktivity,
15. Neprospěch učebních výkonů žáků
16. Psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků
17. Osobnost učitele
18. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření
19. Psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků;
20. Psychologický rozbor výchovných obtíží /např. lhaní, podvody,
21. Duševní zdraví a duševní poruchy
22. Člověk a společnost.
23. Sociální skupiny, jejich druhy a formativní působení.
24. Sociální styk
25. Sociální postoje - charakteristika, utváření, změny a pedagogické aspekty sociálních postojů.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.