Popis:
1 Význam a funkce obchodu v národním hospodářství
Klíčové pojmy a výrazy:
Společenská dělba práce, historie trhu, zboží výroba, zbožně-peněžní vztahy, zákon nabídky a poptávky, tržní mechanismus, funkce obchodu, druhy obchodu.
1.1. Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu
Obchod jako samostatná hospodářská činnost vznikl na rozhraní rodové a otrokářské společnosti po oddělení řemesel od zemědělství a města od vesnice (cca 1000 let př. n.l. na území Egypta a Řecka). Vznikla zbožní výroba s prosté výměny výrobků zprostředkované kmenovými náčelníky mezi kmeny a rody.
Formování obchodu vyvrcholilo třetí velkou společenskou dělbou práce, a to oddělením obchodu od řemesel. Podmínkou vzniku obchodu byl tedy vznik zbožní výroby, výroby pro směnu zboží a nárůst místní a časové diferenciace mezi oběma akty směny tj.mezi místem a časem koupě a prodeje. Směna umožněná existující společenskou dělbou práce a existencí vznikajících hospodářských subjektů byla doprovázená specializací výrobců i prodejců, což podmiňovalo vznik oběhu zboží (logistiky).
Klíčová slova:
národní hospodářství
obchodní firma
organizační struktura
lidské zdroje
informační systém
Obsah:
- 1 Význam a funkce obchodu v národním hospodářství
2 Vývojové trendy obchodu a obchodních firem
3 Strategie obchodních firem
4 Marketingové cíle obchodních firem
5 Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
6 Kooperace a koncentrace v obchodě
7 Vstup obchodní firmy na zahraniční trhy
8 Řízení lidských zdrojů v obchodní firmě
8 Organizace práce v obchodním provoze-operativní management
10 Manažérský systém informací