Popis:
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru zdravotnický asistent se uplatní ve zdravotnických zařízeních lůžkového i ambulantního charakteru, v oblasti domácí péče, v léčebnách pro dlouhodobě nemocné, v sociálních službách především v ústavech sociální péče, v domovech pro seniory, ve stacionářích pro handicapované osoby. Je připraven pro týmovou práci při preventivních, diagnostických, léčebných, ošetřovatelských, rehabilitačních a dispenzárních činnostech (v rozsahu své kvalifikace odborné způsobilosti) u dětí, dospělých i seniorů. Činnosti vykonává pod odborným dohledem nebo pod přímým vedením všeobecné sestry nebo lékaře.
Výčet kompetencí praktické sestry, které uplatňuje při své odborné činnosti
Kompetence praktické sestry v oblasti odborných předmětů
Provádět činnosti základní ošetřovatelské péče a podílet se pod přímým vedením všeobecné sestry nebo lékaře na poskytování vysoce specializované ošetřovatelské péče, to znamená, aby absolventi oboru vzdělávání:
sledovali fyziologické funkce a stav pacientů, zaznamenávali je do dokumentace, pečovali o jejich vyprazdňování,
prováděli komplexní hygienickou péči, prevenci proleženin a opruzenin,
rozdělovali stravu pacientům podle diet a dbali na jejich dodržování, dohlíželi na dodržování pitného režimu,
znali a ovládali podávání stravy alternativními způsoby (NGS, gastrostomie) + zásady krmení pacientů, kteří nejsou schopni se sami najíst,
zajišťovali aplikaci tepla a chladu,
prováděli rehabilitační ošetřování, včetně prevence poruch mobility,
prováděli nácvik sebeobsluhy s cílem zvyšovat soběstačnost pacienta,
podíleli se na zajišťování herních aktivit dětí,
podíleli se na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení léčivých přípravků,
podíleli se na přejímání, kontrole, manipulaci a uložení zdravotnických prostředků a prádla,
• znali správnou techniku úpravy lůžka, prováděli úpravu lůžka bez nemocného i s nemocným,
znali polohy a podíleli se na úpravě poloh pacienta - léčebně - preventivních a diagnostických,
v praxi uplatňovali zásady asepse a prevence nozokomiálních nákaz,
prováděli dezinfekci pomůcek a přípravu pomůcek ke sterilizaci,
podíleli se na přípravě vizity (příprava pacienta, pokoje),
ovládali asistenci při vizitě a podávali lékaři informace o pacientovi v rámci svých kompetencí,
• vyhledávali aktivně potřeby pacientů a poskytovali ošetřovatelskou péči vycházející z holistického pojetí člověka.
Klíčová slova:
ošetřovatelství
praktická sestra
vzdělávání
profil absolventa
učební plán
osnovy
Obsah:
- Obsah školního vzdělávacího programu
1 Úvodní identifikační údaje 5
2 Profil absolventa 6
2.1 Uplatnění absolventa 6
2.2 Výčet kompetencí praktické sestry, které uplatňuje při své odborné činnosti 6
2.3 Způsob ukončení vzdělávání 9
3 Charakteristika školního vzdělávacího programu 9
3.1.1 Celkové pojetí vzdělávání 9
3.1.2 Organizace výuky 9
3.1.3 Způsob hodnocení žáků 11
3.1.4 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných 11
3.1.5 Realizace bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence 12
3.1.6 Podmínky pro přijímání ke vzdělávání 12
3.2 Dálkové vzdělávání 13
3.2.1 Celkové pojetí vzdělávání 13
3.2.2 Organizace výuky 14
3.2.3 Způsob hodnocení žáků 14
3.2.4 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných 14
3.2.5 Realizace bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence 15
3.2.6 Podmínky pro přijímání ke vzdělávání 15
3.2.7 Způsob ukončení vzdělávání 16
4 Rozpracování vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů v RVP do ŠVP 16
4.1 Denní vzdělávání 16
5 Personální a materiální zabezpečení vzdělávání 19
6 Spolupráce se sociálními partnery při realizaci ŠVP 21
7 Učební plán 22
7.1 Denní vzdělávání 22
7.1.1 Poznámky k učebnímu plánu: 23
7.1.2 Přehled využití týdnů ve školním roce: 23
7.2 Dálkové vzdělávání 24
8 Učební osnovy předmětů 25
8.1 Český jazyk a literatura 25
8.2 Anglický jazyk 51
8.3 Německý jazyk 87
8.4 Ruský jazyk 124
8.5 Latinský jazyk 160
8.6 Občanská nauka 169
8.7 Dějepis 183
8.8 Matematika 196
8.9 Fyzika 208
8.10 Chemie 218
8.11 Biologie 226
8.12 Informační a komunikační technologie 236
8.13 Tělesná výchova 250
8.14 Ekonomika 260
8.15 Výchova ke zdraví 268
8.16 První pomoc 276
8.17 Psychologie a komunikace 289
8.18 Klinická propedeutika 309
8.19 Somatologie 318
8.20 Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena 330
8.21 Patologie 340
8.22 Kapitoly z vnitřního lékařství 350
8.23 Kapitoly z chirurgie 362
8.24 Ošetřovatelství 377
8.25 Ošetřování nemocných 423
8.26 Seminář z občanského a společenskovědního základu 463
8.27 Matematický seminář 470
8.28 Seminář z psychologie 479
8.29 Seminář ze somatologie 488
8.30 Řízení motorových vozidel 494