Popis:
1. Kontrola
Cíl kapitoly:
• Jasně definovat kontrolu a kontrolní proces
• Vymezit jednotlivé druhy kontrolních standardů a jejich použití
• Popsat obecný postup při korekci odchylek
• Rozlišit jednotlivé druhy kontroly podle souvztažnosti ke kontrolované činnosti
• Charakterizovat znaky efektivního kontrolního systému a vymezit kritéria pro jeho tvorbu
Kontrolováním se zabývá každý manažer. Někteří manažeři, zejména na nižší řídící úrovni, zapomínají, že je jejich prvořadou povinností kontrolovat, zda jsou plány naplněny. Přestože je rozsah kontrolní činnosti u manažerů značně rozdílný, v zásadě všichni odpovídají za realizování plánů. Bez kontroly lze řídit jen těžko. Bez ní se vedení firmy dostává do pozice vyčkávajícího, který pouze čeká na nějaký výsledek. A dokonce ani pak si nemůže být jisto, zda je dobrý či špatný, a není schopnost jej kvalifikovaně vysvětlit.
1.1 Kontrolní proces
Prvek managementu kontrola je zaměřen na měření a kontrolování vykonané práce, aby bylo jisté, že plány budou plněny a cílů dosaženo. Plánování a kontrolování spolu těsně souvisí. Bez cílů a plánů nemůže existovat kontrola, protože vykonaná práce musí být měřena s ohledem na určená kritéria. Základní kontrolní proces zahrnuje tři kroky:
1) Stanovení standardů
2) Měření vykonané práce vzhledem ke stanoveným standardům
3) Korekce odchylek od standardů a plánů
Klíčová slova:
kontrola
rozhodovací proces
formulace
skupinové rozhodování
řízení týmu
budování týmu
Obsah:
- 1. Kontrola
1.1. Kontrolní proces
1.2. Kontrolní standardy
1.3. Kontrolní opatření - korekce odchylek
1.4. Druhy kontroly
1.5. Tvorba efektivního kontrolního systému
2. Rozhodovací proces
2.1. Základní vymezení rozhodovacího procesu
2.1.1. Podmínky rozhodování
2.1.2. Přístup k rozhodování
2.1.3. Styl rozhodování
2.2. Vymezení problému a stanovení cíle
2.3. Získávání informací
2.4. Vymezení, hodnocení a výběr variant
2.4.1. Využití váhového hodnocení kritérií
2.4.2. Výběr mezi optimistickou a pesimistickou variantou
2.4.3. Využití pravděpodobnosti
2.5. Posouzení důsledků rozhodnutí
2.6. Formulace a implementace rozhodnutí
2.7. Kontrola
2.8. Skupinové rozhodování
3. Řízení týmu
3.1. Tým a skupina
3.1.1. Klima týmu
3.1.2. Role manažera týmu
3.1.3. Role člena týmu
3.2. Etapy v budování týmu
3.2.1. Etapa přípravy
3.2.2. Etapa formování
3.2.3. Etapa krystalizace
3.2.4. Etapa normování
3.2.5. Etapa výkonu
3.2.6. Etapa obnovy
4. Případové studie
4.1. Případová studie 1: „Micro Mobility Systém“