Popis:
Planeta Země a její obyvatelstvo jsou v současné době vystaveny celé řadě nebezpečí. Přibývá živelních katastrof, průmyslových havárií, sociálních, náboženských a etnických konfliktů často spojených s válkami; eskaluje nebezpečí terorismu, které nezná hranice. Nelze opomenout i další možné druhy ohrožení, vyplývající především z používání moderních technologií, biotechnologií, genetického inženýrství atd. a z nich plynoucích zdravotnických, sociálních, ekologických a jiných negativních důsledků. Postupující globalizace obecně ohrožení společnosti zvyšuje.
Někteří, zejména anglosaští autoři označují komplex opatření proti těmto nebezpečím jako ochranu společnosti. V odborné veřejnosti je takto pojatá ochrana společnosti, chápána zejména ve vztahu k sociální problematice a to především v návaznosti na lidská práva, mezi které patří také lidská bezpečnost a dále v návaznosti na ochranu ekosystému a ochranu obyvatelstva. Ochranu obyvatelstva lze chápat jako jeden ze subsystému ochrany společnosti.
Jednou z možných odpovědí jak řešit globálně ochranu společnosti může být např. teorie trvale udržitelného rozvoje. Základní aspekt udržitelného rozvoje vystihuje definice ze „Zprávy pro světovou komisi OSN pro životní prostředí a rozvoj“ (WCED-World Commision on Enviroment and Development], která je uvedena takto: Rozvoj je udržitelný tehdy, naplní-li potřeby současné generace, aniž by ohrozil možnosti naplnit potřeby generací příštích. Podstatou udržitelnosti je naplnění tří základních cílů:
• sociální rozvoj, který respektuje potřeby všech a obsahuje i prvek bezpečnosti občanů,
• účinná ochrana životního prostředí a šetrné využívání přírodních zdrojů, které souvisí např. s minimalizací dopadů mimořádných událostí na životní prostředí,
• udržení vysoké a stabilní úrovně ekonomického růstu a zaměstnanosti , což souvisí např. s ochranou tzv. kritické nebo-li životně důležité infrastruktury společnosti.
Klíčová slova:
obyvatelstvo
ochrana
ekologie
globalizace
rozvoj
Obsah:
- Úvod -4-
1. Historie ochrany obyvatelstva -7-
1.1. Civilní ochrana ve smyslu mezinárodního humanitárního práva…………………… -7-
1.2. Dodatkový protokol k Ženevským úmluvám z 12.srpna 1949 o ochraně obětí
mezinárodních ozbrojených konfliktů (Protokol I) -10-
1.2.1. Postup akceptace Protokolu I do našich podmínek od okamžiku jeho přijetí -14-
1.3. Historie ochrany obyvatelstva (civilní obrany, civilní ochrany) v ČR -15-
2. Legislativa -24-
2.1. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a
o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů -24-
2.1.1.Postavení a úkoly státních orgánů, orgánů územních samosprávních celků,
právnických osob, podnikajících fyzických osob a fyzických osob při plnění úkolů
ochrany obyvatelstva -25-
2.2. Vyhláška 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva -28-
3. Varování a vyrozumění a způsob poskytování tísňových informací -30-
3.1. Legislativa -30-
3.2. Základní pojmy -30-
3.3. Základní poznatky o jednotném systému varování a vyrozumění -31-
3.3.1. Vyrozumívací centra -32-
3.3.2. Linkové, datové a rádiové sítě -33-
3.3.3. Koncové prvky varování -33-
3.4. Akustické zkoušky sirén -38-
3.5. Varování obyvatelstva -39-
3.6. Tísňové informování a informování obyvatelstva -41-
3.7. Činnost obyvatelstva po vyhlášení varovného signálu -43-
3.7.1. Psychologické aspekty varování obyvatelstva -44-
3.8. Vyrozumění -44-
4. UKRYTÍ OBYVATELSTVA -47-
4.1. Legislativa -47-
4.2. Ukrytí -47-
4.2.1. Improvizované úkryty -47-
4.2.2. Stálé úkryty -48-
4.2.3. Ochranné prostory podzemních dopravních staveb -49-
4.3. Sebeochrana obyvatelstva ukrytím -49-
5. ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ A STAVEBNÍ ŘÁD NA ÚSEKU OCHRANY
OBYVATELSTVA -51-
5.1. Územní plán velkého územního celku -51-
5.2. Územní plán obce -51-
5.3. Regulační plán -52-
5.3.1. Doložka civilní ochrany -52-
5.4. Stavebně technické požadavky na stavby civilní ochrany -52-
6 ZPŮSOB A ROZSAH INDIVIDUÁLNÍ OCHRANY -54-
6.1. Legislativa -54-
6.2. Základní pojmy užívané v individuální ochraně -54-
6.3. Prostředky individuální ochrany a jejich použití -55-
6.3.1. Členění prostředků ochrany dýchacích orgánů -55-.
6.3.2. Funkční členění -56-
6.3.3. Uživatelské členění -56-
6.4. Improvizovaná ochrana -62-
7 EVAKUACE -64-
7.1. Legislativa -64-
7.2. Základní pojmy………………………………………………………………………… .64
7.3. Orgány pro řízení evakuace -65-
7.4. Způsob provádění evakuace -66-
7.4.1. Zabezpečení evakuace -68-
7.4.2. Doporučená opatření pro opuštění domácnosti (bytu, domu) v případě evakuace -68-
7.4.3. Evakuační zavazadlo -68-
7.5. Zvláštnosti provádění evakuace -70-
7.5.1. Zvláštnosti v rámci povodňové ochrany -70-
7.5.2. Zvláštnosti provádění evakuačního opatření v okolí jaderných zařízení……………. .71
7.5.3. Zvláštnosti provádění evakuačních opatření za válečného stavu -71-
8 NOUZOVÉ PŘEŽITÍ OBYVATELSTVA, HUMANITÁRNÍ POMOC -72-
8.1. Legislativa -72-
8.2. Nouzové přežití -72-
8.2.1. Systém opatření k zabezpečení nouzového přežití obyvatelstva -73-
8.2.2 Materiál nouzového přežití -74-
8.3. Humanitární pomoc postiženému obyvatelstvu -77-
8.3.1. Zahraniční humanitární pomoc -77-
8.3.2. Vnitřní humanitární pomoc -77-
8.3.3 Duchovní (náboženská) pomoc -78-
8.3.4. Psychologická pomoc -78-
8.4. Úkoly a činnost humanitárních, církevních a charitativních organizací -78-
9 ZAŘÍZENÍ CIVILNÍ OCHRANY BEZ PRÁVNÍ SUBJEKTIVITY A DALŠÍ SÍLY A PROSTŘEDKY PŘEDURČ
Zdroje:
- Zákon č. 239/ Sb., o integrovaném záchranné systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška Ministerstva vnitra č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva
- Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 135/2001 Sb., o územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci
- Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů
- Nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení §27 odst. 5) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
- Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů
- Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využití jaderné energie ionizujícího záření a o změně některých zákonů
- Nařízení vlády č. 11/1999 Sb., o zóně havarijního plánování
- Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška Ministerstva vnitra č. 383/2000 Sb., kterou se stanoví zásady pro stanovení zóny havarijního plánování a rozsah a způsob vypracování vnějšího havarijního plánu pro havárie způsobené vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky
- Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění vyhlášky č. 429/2004Sb.,
- Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 s výhledem do roku 2015, Ministerstvo vnitra, GŔ HZS ČR, Praha 2002
- Usnesení vlády České republiky č. 417 ze dne 22. dubna 2002
- Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a příjímání humanitární pomoci a náhrad výdajů, vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva
- Ing. Bohumil Šilhánek, doc.Ing. Josef Dvořák, CSc. - Stručná historie ochrany obyvatelstva v našich podmínkách, ISBN 80-86640-12-4, MV-GŘ HZS ČR, 2003
- Mgr.Bohumír Martínek, Doc.RNDr.Petr Linhart a kolektiv „Ochrana obyvatelstva - MODUL E“, Učební pomůcka pro vzdělávání v oblasti krizového řízení, ISBN ….