Popis:
1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní text
Cíle
Po prostudování této kapitoly byste měli být schopni:
• charakterizovat obecnou didaktiku jako vědeckou disciplínu,
• definovat vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám,
• popsat metody didaktických výzkumů,
• definovat základní pojmy vybraných didaktických teorií,
• uvědomit si svůj přístup k výuce tak, jak ji realizujete nebo byste chtěli realizovat.
Průvodce studiem
V současné době si mnozí přemýšliví učitelé kladou otázku po smyslu své pedagogické práce. Ze všech stran na ně útočí nové názory někdy velmi sugestivně prezentované, které místo jistoty a přesvědčení o tom, že svoji práci dělají dobře, přinášejí spíše nejistoty a pochybnosti. Kladou si otázku: „Jak je to tedy správně? To, co jsem dlouhá léta ve škole se žáky dělal v dobré víře, že dělám pro ně to nejlepší, mohu dnes zahodit?“
Odpovědˇna tuto otázku není jednoduchá. V pedagogické teorii existuje celá řada koncepcí a názorů na to, jak by vyučování na školách mělo či mohlo vypadat. V praxi je vlastně každý učitel nositelem své vlastní koncepce - říkáme, že má svoje pojetí výuky, které vychází z jeho zkušeností i teoretických znalostí.
V této kapitole vám představíme několik základních didaktických koncepcí. Jejich stručná charakteristika vám usnadní pojmenování koncepce, kterou vyznáváte sami. Nejdříve se ale pokusíme charakterizovat didaktiku jako jednu z pedagogických disciplín.
Klíčová slova:
didaktika
řízený proces
řízení výuky
učební úkoly
kázeň
humor
kompetence učitele
Obsah:
- Na úvod 2
1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní text 4
1.1 Co obecná didaktika je a čím se zabývá 4
1.2 Spiritualistické teorie 6
1.3 Personalistické teorie 6
1.4 Kognitivně psychologické teorie 7
1.5 Technologické koncepce 8
1.6 Sociokognivní teorie 9
1.7 Sociální teorie 9
1.8 Akademické teorie 9
2 Výuka jako řízený proces 10
2.1 Rozhodování o tom, co má být uděláno 11
2.2 Struktura výukových cílu a učebních úloh 32
2.3 Taxonomie učebních úloh a jejich funkce ve výuce 43
2.4 Organizační formy výuky 48
2.5 Metody výuky a jejich výběr 56
2.6 Druhy a formy učitelovy přípravy na výuku 70
3 Řízení a kontrola výuky 74
3.1 Diagnostika v průběhu výuky 74
3.2 Diagnostika vědomostí a dovedností žáků 76
3.3 Didaktické zásady 109
3.4 Interakce a komunikace ve výuce 112
3.5 Řeč ve výuce 116
3.6 Práce učitele s výukovými cíli 118
3.7 Práce učitele a žáků s učebními úlohami v průběhu výuky 120
3.8 Práce učitele a žáků s učebními pomůckami 123
3.9 Výpočetní technika ve výuce 126
3.10 Odborná literatura ve výuce 127
3.11 Motivace a zájem žáků 128
3.12 Kázeň a řád ve výuce, výchova ve výuce 133
3.13 Pozornost ve výuce 137
3.14 Humor ve výuce 139
4 Styl práce učitele 142
4.1 Kompetence učitele 147
4.2 Sebereflexe a sebezdokonalování v pedagogické činnosti učitele. 149
Na závěr 152