Skripta - Vozidlové motory
Popis:
Pohon automobilu (motorového vozidla) při jeho jízdě zajišťuje motor: výkon motoru se transformuje přes převodové a pojezdové ústrojí automobilu na hnací kola. Na obvodu hnacích kol, ve styku s vozovkou, působí hnací síla, která musí překonávat jízdní odpory. Podrobněji jsou problémy mechaniky jízdy vysvětleny v první části skript: pro připomenutí je tato situace znovu schematicky znázorněna v obr.1.
1.1 ENERGIE K POHONU AUTOMOBILU, AUTOMOBILOVÝ MOTOR
Hnací motor automobilu dodává přes převodové a pojezdové ústrojí na hnací kola vozidla mechanickou energii. Mechanickou energii lze v automobilovém motoru vytvářet prakticky dvěma možnými způsoby:
- z tepelné energie (získané spalováním vhodných paliv) pomocí pístového spalovacího motoru.
- z elektrické energie pomocí elektromotoru (elektrickou energii většinou dostáváme z tepelné energie, získané spalováním vhodných paliv v tepelných elektrárnách; tepelnou energii pro výrobu e.e. lze rovněž získat z reakcí v atomových jádrech, e.e. lze rovněž získat přímou elektrochemickou cestou z palivových článků, příp. lze e.e. získat přímou přeměnou potenciální mechanické energie vody či kinetické energie vzduchu),
Klíčová slova:
tepelný stroj
pístové spalovací motory
pracovní oběh
zvyšování výkonu
konstrukční koncepce
Obsah:
- 1. Úvod
2. Psm jako tepelný stroj, základní znaky pracovního způsobu pístových spalovacích motorů
3. Motorová paliva
4. Hlavní fáze pracovního oběhu psm
5. Regulace výkonu psm
6. Charakteristiky psm, provozní oblasti
7. Zvyšování výkonů psm
8. Konstrukční koncepce automobilových pístových spalovacích motorů
9. Negativní působení provozu automobilových psm na životní prostředí
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.