Popis:
Analytické myšlení - myšlenkový postup/proces spočívající v rozložení poznávaného předmětu nebo jevu na jednotlivé části či jednodušší prvky s cílem vymezit podstatné znaky. Jedná se o rozbor, rozklad, postup od abstraktního ke konkrétnímu
Behaviorismus - psychologický směr, zabývající se chováním subjektů na základě studia odpovědí na stimuly. Základem studia je vnější chování jedince, zdůrazňující pojmový rámec podnět-reakce
Determinismus - názor o nutné příčinné podmíněnosti všech událostí, všeobecné zákonitosti příčiny a následku
Dichotomie - dělení na dvě části, skupiny, třídění do dvou skupin
Divergentní myšlení - způsob myšlení, opírající se o správné řešení problému více možnými způsoby
Elitářství - směr výchovy, upřednostňující jedince nebo skupiny před ostatními na základě schopností, vědomostí, ekonomického hlediska, apod.
Epistemologie - teorie poznání, gnozeologie, noetika
Humanismus - kulturněhistorický směr renezance, uznávající hodnotu člověka a lidskosti
Interiorizace - zvnitřnění, přijetí zkušenosti do psychiky jedince
Intuice - tušení, schopnost postihnout jevy a děje
Komplementárnost - doplňkovost dějů, jevů
Kognitivita - schopnost realizovat poznávací procesy (vnímání, paměť, představivost, myšlení)
Klíčová slova:
paradigmata
vzdělávání
spiritualistické teorie
sociokognitivní teorie
akademické teorie
Obsah:
- Slovo úvodem -7-
1 Vymezení základních pojmů -8-
Shrnutí kapitoly -10-
2 Paradigmata vzdělávání -11-
Shrnutí kapitoly -15-
3 Teorie vzdělávání -17-
3.1 Spiritualistické teorie -17-
Shrnutí kapitoly -26-
3.2 Personalistické teorie -27-
Shrnutí kapitoly -316-
3.3 Kognitivně psychologické teorie -35-
Shrnutí kapitoly -160-
3.4 Sociokognitivní teorie -42-
Shrnutí kapitoly -165-
3.5 Akadmické teorie -47-
Shrnutí kapitoly -50-
3.6 Technologické teorie -51-
Shrnutí kapitoly -55-
4 Závěr -57-
5 Literatura -65-