Popis:
Strategický management je moderní a rychle se rozvíjející disciplína z oblasti podnikového řízení, která vznikla jako reakce na nové vlastnosti podnikatelského prostředí tržního hospodářství. Zpracována do všeobecného a logického systému poznatků a zákonitostí si zpětně našla cestu z vědeckých a školských pracovišť do praxe.
Strategický management patří mezi profilující předměty studijních programů předních světových univerzit zaměřených na přípravu podnikových ekonomů a manažerů, přednáší se na prestižních manažerských a podnikatelských školách a je součástí kurzů pro vrcholové manažery.
Kdybych psal učební texty pro nějaký strategický tým, který by měl dost času k přípravě na svou práci, určitě bych začal kapitolami o strategickém myšlení, o dosavadním vývoji strategického managementu a jeho úspěších ve vyspělých zemích, o jeho důležitosti v současné době atd.
Tyto studijní opory jsou ovšem určeny pro kombinovanou formu bakalářského studia na Vysoké škole podnikání, a.s. a cílem předmětu „Strategický management“ není něco zajímavého o této disciplině studentům sdělit - ale cílem je, aby pro strategické řízení získali nezbytné dovednosti. Nemůžeme se učit řídit automobil jenom tak, že si o tom čteme knihu. Totéž platí, chceme-li získat obratnost ve strategickém řízení: potřebujeme praxi.
Zkušenosti ukázaly, že deset vyučovacích hodin a tři tutoriály poskytují příliš malý prostor k tomu, aby se dal dostatečně účinně zvládnout celý rozsah modelu strategického managementu. Využíváme proto zařazení stejného předmětu do navazujícího magisterského studia, kde bude položen větší důraz na druhou polovinu sekvenčního modelu strategického managementu.
V zájmu studentů (aby totiž mohli co nejdříve získávat praktické dovednosti z uplatňování zásad strategického managementu) je tedy tato studijní opora napsána tak, že po úvodní terminologické kapitole jde hned „in medias res“ - přechází k jádru věci, tj. ke strategické analýze a formulaci strategie, které tvoří první polovinu modelu strategického řízení. Pak se jenom okrajově dotkne jeho druhé poloviny (implementace strategie a strategického auditu) - a teprve v závěru se věnuje důležitému strategickému myšlení. Můžeme studentům jenom doporučit, aby si tuto kapitolu přečetli a promysleli hned v úvodu studia.
Jsem přesvědčen, milé studentky a vážení studenti, o velikém potenciálu, který máte jako posluchači Vysoké školy podnikání, a.s. pro radikální změnu svého manažerského myšlení ve směru zvýraznění strategických prvků v něm - a v přenesení této změny do praxe těch organizací, ve kterých budete v příštích desetiletích působit. Přeji vám k tomu hodně chuti a zdaru.
Klíčová slova:
management
strategie
analýza
misie
implementace
hodnoty podniku
Obsah:
- Úvod........................................................................................................................................... 3
1 Základní pojmy strategického managementu................................................................. 5
2 Model strategického managementu.............................................................................. 13
3 Strategická analýza....................................................................................................... 21
4 Poslání (mise) podniku................................................................................................. 33
5 Sdílené hodnoty podniku.............................................................................................. 43
6 Strategická vize podniku .............................................................................................. 51
7 Strategické cíle podniku ............................................................................................... 57
8 Tvorba podnikových strategií....................................................................................... 65
9 Výběr optimální strategie ............................................................................................. 75
10 Implementace strategie a strategický audit .................................................................. 83
11 Strategické myšlení ...................................................................................................... 91
12 Vývojové směry strategického managementu.............................................................. 99
Literatura ................................................................................................................................ 109