Popis:
V současnosti je na našem knižním trhu dostatek publikací, ve kterých se čtenář seznámí s historickým vývojem, aplikacemi i s novými trendy v managementu. Přesto jsem se rozhodl zpracovat následující text, abych vyplnil mezeru, kterou jako učitel managementu v této oblasti pociťuji. Domnívám se totiž, že řadě nových zájemců o danou problematiku chybí stručná publikace, která by čtenáře seznámila se základy managementu a tak vytvořila základní skelet znalostí pro další studium metod a postupů řízení. Současně mám zájem poskytnout tyto základní informace i lidem v praxi, kteří jsou postaveni před úkol řídit pracovní kolektivy a předtím neměli možnost se seznámit se základními znalostmi v této oblasti.
Proto jsem se snažil připravit následující přehledný, obecné srozumitelný, stručný a přesto co nejúplnější výklad základních principů managementu. Z tohoto důvodu jsem opustil v současně době široce uplatňovaný systém uvádění případových studií, které v řadě učebnic managementu doplňují uváděné základní informace. Tento postup však zvětšuje rozsah publikace a mnohdy zahlcuje čtenáře i řadou méně důležitých poznatků. Protože vidím přednost této publikace ve stručnosti a přehlednosti základních poznatků, byl tento systém případových studií v tomto případě vynechán.
Při zpracování předkládané publikace se opírám o své mnohaleté poznatky získané výukou předmětu Management a vycházím i ze zkušeností, jež jsem získal při zpracování dříve vydaných publikací, na které tato Učebnice managementu navazuje. Zároveň tento text obsahuje i řadu konstruktivních připomínek, které jsem získal od svých spolupracovníků, posluchačů, přátel i recenzentů.
Klíčová slova:
management
rozhodování
plánování
organizování
motivace
komunikace
riziko
inovace
lidské zdroje
Obsah:
- Úvod
1. Základní pojmy 5
1.1 Management 5
1.2 Manažer 5
2. Vývoj managementu 10
2.1 Klasický management 10
2.1.1 Vědecké řízení 10
2.1.2 Správní řízení 11
2.1.3 Byrokratické řízení 11
2.1.4 Škola lidských vztahů 11
2.2 Moderní management 12
2.2.1 Psychologicko-sociální přístupy 12
2.2.2 Systémové přístupy 12
2.2.4 Kvantitativní přístupy 12
2.2.5 Pragmatické přístupy 13
2.3 Vybrané manažerské metody a přístupy moderního řízení 13
2.4 Současný management 14
3. Rozhodování 17
4. Plánování 20
5. Organizování 24
6. Vedení lidí 28
7. Motivace 32
8. Komunikace 35
9. Kontrola 38
10. Zásady tvorby strategie podniku 40
11. Riziko 42
12. Podnikové krize 45
13. Inovace 49
14. Podniková kultura 52
15. Řízení lidských zdrojů 55
16. Podnikatelská etika 57
Závěr 59
Literatura 60