Popis:
Hospodářský vývoj podporovaný politicko ekonomickými změnami, směřujícími k celosvětové globalizaci produkce zboží, doprovází také globalizace dopravní infrastruktury. Nelze vyvrátit skutečnost, že s rozvojem společnosti a zařazením České republiky do struktur Severoatlantické aliance a Evropské unie, současně s rozvojem techniky a obchodu, se také Česká republika stala vzhledem ke své geografické poloze dopravní křižovatkou spojující východ a západ, s čímž úzce souvisí také letecká doprava. Složitost dnešního světa a zkracování vzdáleností mezi „světy rozdílných kultur“ přináší společnosti rozmanité typy ohrožení plynoucích z protiprávních činů. Známé jsou svou aktuálností fenomény terorismu, extremismu, organizované kriminality a mnohé další. Protože jedním z nejdůležitějších cílů společnosti je zajistit bezpečnosti obyvatel, souvisí s tím i zajištění bezpečnosti v civilním letectví, kterým se zabývá tato práce. Úroveň bezpečnosti letiště je také významným činitelem při posuzování jeho vhodnosti leteckými společnostmi s ekonomickým dopadem.
Civilní letiště je územně vymezená a vhodným způsobem upravená plocha, včetně souboru staveb a zařízení, která je trvale určena ke vzletům a přistání letadel. Letiště rozdělujeme podle technických a provozních podmínek na vnitrostátní a mezinárodní a podle okruhu uživatelů na veřejné, neveřejné a vojenské. Předložená práce se vzhledem ke svému charakteru zabývá pouze letišti civilními, kterých je na území České republiky celkem 85, z toho je 14 mezinárodních veřejných letišť, 6 mezinárodních neveřejných letišť, 56 vnitrostátních veřejných letišť a 9 neveřejných vnitrostátních letišť. Mezi tzv. páteřní letiště v dopravní síti České republiky patří letiště Praha - Ruzyně, Ostrava-Mošnov, Brno-Tuřany, Karlovy Vary a Pardubice, která splnila bezpečnostní podmínky pro mezinárodní letiště s vnější hranicí tzv. Schengenského prostoru. Způsoby zajištění bezpečnosti letiště se v jednotlivých státech liší, proto je důležitá mezinárodní spolupráce, koordinace a standardizace postupu mezi jednotlivými státy.
Letiště se vyznačují nestabilní povahou prostředí a k jejich aktivní ochraně je zapotřebí komplexní analýza problematiky, prostředků, metod a technických řešení, jež mohou zabránit vzniku mimořádné události. Postup bezpečnostní analýzy lze zjednodušeně vyjádřit určením chráněných objektů, aktiv, vlastníků, typů aktiv, hodnoty aktiv, hrozeb, potenciálního dopadu hrozby, četností výskytu hrozby, detekovatelností hrozby, ochranných opatření, účinnosti ochranných opatření, ověření výsledků a zpětné vazbě při kontrole systému.
Klíčová slova:
civilní letectví
bezpečnost integrovaného systému
analýza rizik
letiště
optimalizace
Obsah:
- 1 Úvod 4
2 Definice, pojmy a ekonomika v bezpečnosti letecké dopravy 5
2.1 Ekonomika letiště a bezpečnost 8
3 Právní předpisy ochrany civilního letectví 10
3.1 Právní předpisy bezpečnosti odbavovacího procesu letiště 13
4 Statistika protiprávních činů v civilní letecké dopravě 15
5 Bezpečnost terminálu letiště z projekčního hlediska 18
6 Bezpečnost letiště v závislosti na kapacitě 22
7 Bezpečnostní systémy odbavovacího procesu letiště 30
7.1 Využití údajů o cestujících ke zvýšení bezpečnosti letecké dopravy 31
7.2 Proces odbavení cestujících a jejich příručních zavazadel 33
7.3 Bezpečnostní kontrola zapsaných zavazadel pro běžné lety 42
7.4 Kontrola nedoprovázených zavazadel, nákladu a pošty 45
7.5 Bezpečnostní doprovody 49
7.6 Bezpečnost technického odbavovacího procesu 51
8 Organizace bezpečnostního integrovaného systému letiště 53
8.1 Fyzická ochrana letiště 55
8.2 Bezpečnostní identifikační průkazy na letišti 56
8.3 Vjezd do neveřejného prostoru 57
8.4 Vstup do terminálu letiště 59
8.5 Ochrana letadel na ploše letiště 61
8.6 Bezpečnostní kontrola na letišti 63
9 Ohrožení letiště 65
9.1 Obecná ohrožení letištních terminálů 66
9.2 Ohrožení nástražnými výbušnými systémy 67
9.3 Ohrožení hořlavými prostředky 67
9.4 Ohrožení biologickými a toxickými látkami 68
9.5 Ohrožení radiologickými látkami 68
9.6 Ohrožení chemickými látkami 69
10 Analýza rizik na letišti 70
10.1 Výběr analýzy hodnocení rizika na letišti před protiprávními činy 74
10.2 Modelování ohrožení letiště metodou stromu poruch (fta) 79
10.3 Ishikawův diagram příčin a následků identifikace ohrožení na letišti 81
10.4 Identifikace ohrožení letiště metodou kontrolních seznamů 83
10.5 Postup výpočtu identifikace rizika na letišti 84
10.6 Analýza selhání systému a dopady na letiště (fmea) 85
10.7 Hodnocení rizika na letišti metodou souvztažnosti 88
10.8 Analýza rizik letiště pomocí kittsovy bodové metody 90
10.9 Analýzy rizika na letišti v počítačových metodách hodnocení 92
10.10 Výstupy bezpečnostního modelování a analýz na letišti 92
11 Návrhy optimalizace bezpečnostního systému letiště 94
11.1 Zavedení systému předběžného hodnocení cestujících 94
11.2 Inovace bezpečnostních technologií na letišti 96
11.3 Minimalizace nelegální manipulace se zavazadly 98
11.4 Navržená provozní opatření ke zvýšení bezpečnosti letiště 99
11.5 Navržená technická opatření ke zvýšení bezpečnosti letiště