Studijní opora ke komplexu studijních předmětů a tematických okruhů
Popis:
Obecná pedagogika se zásadním způsobem podílí na profilu absolventa oboru Soci-ální pedagogika se zaměřením na etopedii ve studijním programu Specializace v pedagogice. Vybavuje jej nezbytnými základními poznatky pro rozvoj optimálního pedagogického myšlení pro fungování ve výchovně vzdělávací praxi výchovných a sociálně pedagogických zařízeních. Jako metadisciplína je základním fundamentem pro veškeré specializace v pedagogice.
Mají-li si studenti kromě poznatků osvojit i způsob myšlení, neboť pouze za tohoto předpokladu budou schopni využívat poznatků v praxi, je třeba, aby vedle předná-šek se průběžně seznamovali i s literaturou z daného oboru a konfrontovali různá pojetí a přístupy k pedagogické problematice. To je ve společenskovědním poznání velmi důležité, neboť tam neplatí absolutní ano, či absolutní ne. V tomto smyslu má předmět obecné pedagogiky vyzbrojit studenty rámcovými poznatky, intelektuál-ními dovednostmi a rozvinout u nich schopnost vést dialog s výchovně vzdělávací realitou, účinně do ní zasahovat, ale vidět i problémy v nových souvislostech.
Klíčová slova:
pedagogika
pedagogické vědy
zákony
principy
evaluace
pedagogická diagnostika
Obsah:
- Základní informace 3
Téma č. 1 předmět pedagogiky, její funkce a úkoly druhy tvořivosti 6
Téma č. 2 pedagogický výzkum, druhy výzkumů, výzkumné metody 8
Téma č. 3 soustava pedagogických věd 10
Téma č. 4 výchova, její definice a úkoly, vztah k socializaci; intencionální a funkcionální působení 12
Téma č. 5 výchova v širším a užším slova smyslu, výchova a péče, vzdělání, vyučování 14
Téma č. 6 vzdělání, vzdělávání a vzdělanost. kritéria třídění vzdělání. funkce vzdělání 16
Téma č. 7 teorie vzdělávání podle bertranda 18
Téma č. 8 globalizace, postmoderna a jejich odraz v pedagogickém myšlení 20
Téma č. 9 tradice humanismu v pedagogickém myšlení a jejich odraz ve výchovně vzdělávacích koncepcích 22
Téma č. 10 pedagogické zákony a principy 24
Téma č. 11 výchova a její vztah k dědičnosti a prostředí nejobecnější třídění teorií výchovy (pesimistické, optimistické a realistické) 26
Téma č. 12 základní pedagogické kategorie (pojmy a obsahové pilíře) 28
Téma č. 13 kategorie cíle a jeho konkretizace 30
Téma č. 14 kategorie obsahu 32
Téma č. 15 kategorie prostředků (metody, formy, pomůcky) 34
Téma č. 16 kategorie podmínek 36
Téma č. 17 kategorie evaluace a pedagogická diagnostika 38
Téma č. 18 podstata výchovně vzdělávacího procesu a jeho zákoni-tosti 40
Téma č. 19 činitelé výchovy: rodina, škola, ostatní výchovně vzdělávací instituce 42
Téma č. 20 osobnost učitele a vychovatele 44
Seznam okruhů ke zkoušce 46
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.