Popis:
1.1 ÚVOD DO PROBLEMATIKY
Problematika budování a rozvoje systémů managementu jakosti je v současné době mimořádně aktuální a živá. Vyplývá to z faktu, že světová ekonomika je dnes mimořádně otevřená a naprostá většina oborů se pohybuje ve velmi ostrém konkurenčním prostředí. Celý další text proto bude orientován na seznámení se ze základními faktory, principy, metodami a nástroji moderního managementu jakosti. Avšak ještě dříve, než se začneme zabývat problematikou managementu jakosti podrobněji je nutné si připomenout, co budeme mít na mysli pod pojmem „jakost „. Jakost (kvalita)1 je pojem vztahující se k výrobkům či službám, ale i k prováděným činnostem a je charakteristikou, která má svou historii. Její počátky lze nalézt už ve starověku. Od doby, kdy si lidé začali zhotovovat nástroje pro lov, oděvy pro ochranu těla, obydlí, pomůcky pro zpracování přírodních produktů pro zajištění výživa a podobně, si zároveň museli klást otázky typu: Podařilo se nám to? Poslouží nám to tak, jak jsme předpokládali? Ve všech těchto případech hodnotili dosažené výsledky s předem vytvořenými představami o nich.
Jakost produktů vstoupila do povědomí širokých vrstev společnosti s masivním rozšířením řemeslné a průmyslové výroby a snahou uplatnit své produkty na trhu. Tedy v době, kdy několik řemeslných nebo průmyslových subjektů vyrábělo jeden a týž výrobek, nebo produkty téměř shodné, určené ke stejnému účelu a tyto produkty se setkávaly na jednom odbytišti. Tyto nabízené výrobky mohly, ale nemusely mít stejnou cenu. Bylo však nutné srovnávat požadovanou cenu s užitnými vlastnostmi, aby určitý produkt byl takový, jak to očekáváme nebo vyžadujeme. Tím se dostáváme k vysvětlení kategorie jakosti jako naplnění určitých požadavků, což můžeme také nazvat vhodnost k účelu.
Nejstarší definice pojmu „kvalita“ je přisuzována řeckému filosofu Aristotelovi (+ 322 př. Kr.). V jeho spisech je kvalita (řecky POION, latinsky qualitas) definovaná jako kategorie myšlení. Pro využití v ekonomice však tato filosofická definice není vhodná.
Klíčová slova:
management jakosti
návrh
vývoj
nakupování
auditování
evropská unie
ekonomika
Obsah:
- 1. Úvod do problematiky systémů managementu jakosti
2. Koncepce a principy managementu jakosti
3. Požadavky a doporučení norem iso 9001 a iso 9004 na systémy managementu jakosti
4. Přístupy evropské unie k zabezpečování jakosti a posuzování shody
5. Řízení dokumentů a záznamů v systémech managementu jakosti
6. Management jakosti v návrhu a vývoji
7. Management jakosti v nakupování
8. Úvahy o ekonomice jakosti v systémech managementu jakosti
9. Management jakosti při realizaci produktů
10. Postupy auditování v systémech managementu jakosti