Popis:
Systémy řízení technologických procesů jsou charakteristické tím, že slouží k řízení nějakého technologického zařízení, výrobního komplexu, provozu, výrobku, stroje atp. Jednou jejich typickou vlastností je, že pracují převážně nepřetržitě a v reálném čase.
Co to ale znamená v reálném čase? To znamená, že řídicí systém musí být schopen reagovat na měnící se podmínky nebo na chování řízeného objektu tak rychle a z hlediska časování operací tak přesně, aby jeho zásahy měly pro řízený objekt „positivní“ význam ve smyslu jeho správného řízení. To že systém pracuje v reálném čase si pro tuto chvíli můžeme jednoduše představit tak, že časový režim práce počítače a řízeného systému jsou v souladu a že počítač dokáže reagovat na neočekávaně vznikající požadavky na zpracování úloh vznikající v řízeném systému.
Další typickou vlastností řídicích systémů je dále to, že informace o stavu řízeného objektu nebo technologie se získávají pomocí speciálních vstupů umístěných na vhodných místech přímo v řízené technologii. Naopak, k řídicím zásahům se používají speciální výstupy, jimiž zpravidla ovládáme některé „pohyblivé části řízeného systému“, a nazýváme je tedy akční členy. Těmto speciálním vstupům a výstupům říkáme průmyslové vstupy a výstupy.
Klíčová slova:
počítače v řízení
programování
petriho sítě
kritické rt-systémy
systémové specifikace
implementace
programovací jazyk C#
Obsah:
- 1. POČÍTAČE V ŘÍZENÍ -1-
1.1. Průmyslové vstupy - základ schopnosti komunikace počítače technologickým procesem -2-
1.2. Práce v reálném čase - reál time -3-
1.3. Paralelismus v řídicích systémech -5-
1.4. Bezpečnost a spolehlivost řídicích systémů -5-
1.5. Klasifikace řídících programů -6-
1.6. Architektura řídicího systému -9-
1.7. Centralizované řízení -10-
1.8. Hierarchické řízení, hierarchické systémy -10-
1.9. Distribuované řízení, distribuované systémy -12-
1.10. Paralelní řízení, paralelní systémy -13-
2. PROGRAMOVÁNÍ „NA ÚROVNI STROJE" (LOW-LEVEL PROGRAMMING) -15-
2.1. Bezpečné programování -16-
2.2. TypBITSET -16-
2.3. Typ adresa neboli ukazatele/pointery -17-
2.4. Absolutní adresy -17-
3. SOUBĚŽNÉ PROCESY A JEJICH SYNCHRONIZACE -19-
3.1. Systémy reálného času -20-
3.2. Paralelní systémy -20-
3.3. Návrh souběžně pracujících procesů -21-
3.4. Paralelní, souběžné, procesy -21-
3.5. Výpočetní Procesy -22-
3.6. Problém časové závislosti - Bernsteinovy podmínky -25-
3.7. Synchronizace -26-
4. REALIZACE SOUBĚŽNOSTI V PROGRAMOVACÍM JAZYKU C#39
5. PŘERUŠENÍ -74-
5.1. Přerušení -74-
6. PETRIHO SÍTĚ -78-
6.1. Petriho sítě a jejich použití pro znázornění synchronizace -78-
6.2. Modelování prostřednictvím p-sítí -82-
6.3. Typické synchronizační úlohy -83-
7. MODULÁRNÍ ARCHITEKTURA PROGRAMU -85-
7.1. Návrh -85-
7.2. Implementace -86-
7.3. Testování -87-
8. OBJEKTOVĚ ORIENTOVANÉ VLASTNOSTI PROGRAMOVACÍCH JAZYKŮ -92-
8.1. Modul -92-
8.2. Co je objektově orientované programování? -93-
9. BEZPEČNOST ŘÍDICÍCH SYSTÉMŮ -96-
9.1. Chyby a poruchy v RT systémech -96-
9.2. Ošetření chyb v RT-systémech -98-
10. SOUBORY -103-
10.1. Organizace souboru -104-
10.2. Přidělování prostoru souborům na diskových pamětech -106-
11. KRITICKÉ RT-SYSTÉMY -109-
11.1. Úvod -109-
12. SBĚRNICE, SÍTĚ, DISTRIBUOVANÉ SYSTÉMY -114-
12.1. Struktura a operace sběrnice -115-
12.2. Elektrické rozhraní sběrnice -115-
12.3. Sbérnicové operace -116-
12.4. Síťová architektura -118-
12.5. Průmyslové sběrnice -121-
13. ÚVOD DO SOFTWAROVÉHO INŽENÝRSTVÍ -125-
14. ANALÝZA POŽADAVKŮ -134-
14.1. Obsah analýzy požadavků -135-
14.2. Metody analýzy požadavků -137-
15. DEFINICE POŽADAVKŮ, SYSTÉMOVÁ SPECIFIKACE -139-
15.1. Studie proveditelnosti (feasibility study) -141-
16. NÁVRH -146-
16.1. Strukturované metody návrhu -147-
16.2. Modularizace -151-
16.3. Notace pro zaznamenání návrhu -165-
17. IMPLEMENTACE -169-
17.1. Výběr jazyka implementace -169-
17.2. Programovací styl -169-
17.3. Příprava testování -172-
17.4. Přenositelnost -172-
17.5. Výběr programovacího jazyka -172-
18. TESTOVÁNÍ A INSTALACE -178-
18.1. Metody testování -178-
18.2. Metody testování -180-
18.3. Navrhování testů a plánování testování -185-
18.4. Předávací test a prováděcí test -188-
19. ÚVOD DO MODELOVÁNÍ V UML -190-
19.1. UML Diagramy -191-
19.2. Modelování, model a diagramy -191-
19.3. Diagramy případů užití (Use Čase diagramy) -191-
19.4. Diagramytříd (Class Diagram) -193-
19.5. Diagramy spolupráce (Collaboration diagrams) -194-
19.6. Sekvenční diagramy (Sequence Diagrams) -195-
19.7. Stavový diagram (Statechart Diagram) -196-
19.8. Diagramy aktivit-znázornénítoků data činností -198-
19.9. Diagramy souběžné spolupráce iConcurrent Collaboration Diagrams) . 200
19.10. Diagramy rozmístění (Deployment Diagrams) -202-
19.11. Rozšiřující mechanismy UML -202-
20. AUTOMATICKÁ IDENTIFIKACE A SBĚR DAT -204-
20.1. Čárový kód -205-
20.2. Radiofrekvenční identifikace - RFID -209-
21. PROGRAMOVACÍ JAZYK C# -217-
21.1. Historie programovacího jazyka C# -217-
21.2. Specifikace jazyka C# -225-
21.3. Kompilátor jazyka C# (CLR, JIT) -230-
21.4. Základní datové typy jazyka C#, Windows Presentation Foundation (WPF) 233
22. PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C# -241-
22.1. Syntaxe jazyka C# -241-
22.2. Základní programovací konstrukce jazyka C# -242-
22.3. Dědičnost -251-
22.4. Interface -255-