Popis:
Zvyšování provozuschopnosti a provozní spolehlivosti, zajištění delších intervalů mezi údržbářskými odstávkami, efektivní využití pracovníků údržby, lepší a efektivní technická podpora, účinnější využití informací apod., jsou svým způsobem celkem známé cesty zvyšování produktivity výroby, ale bohužel ne vždy plně využívané nejen v českých, ale i zahraničních podmínkách. Efektivnost a zisk je většinou dosahován pomocí outsourcingu výroby, tzn. ne údržby pojímané jako procesně technická činnost daného výrobního procesu.
Základním znakem jakosti každého výrobku, resp. výrobního stroje je spolehlivost, kterou v nejobecnější rovině chápeme jako stálost užitných vlastností během provozního nasazení, což nepřímo znamená systematické vytváření předpokladů a podmínek k dosažení dostatečné jistoty. Jediným nástrojem zajištěnosti dostatečné spolehlivosti se tak stává údržba.
Je nutné si plně uvědomit, že v dnešním moderním podnikání se pak nástroji řešení stávají i dříve opomíjené problémy, ke kterým patří především údržba za podmínky jejího systémově procesního chápání. Cílem každé údržby je v nejjednodušším a základním pohledu udržovat výrobní zařízení v technicky dobrém a provozuschopném stavu při vynakládání optimálních nákladů. Splnění daného cíle je velmi obtížné, údržba jako taková sice patří k základním procesům každé výroby, ale je procesem velmi rozporným, neboť na straně jedné spotřebovává finanční prostředky, pracovní sílu, snižuje časový fond apod. a na straně druhé odstraňuje následky opotřebení, tzn. prodlužuje životnost a zvyšuje provozní spolehlivost apod., tedy nesporný užitek. Jak je zřejmé, tak je možno také říci, že každá výrobní společnost se pokouší o nemožné „řešení začarovaného kruhu“, resp. „kvadraturu kruhu“.
Jedná se tedy o řízení procesu, který se svojí složitosti blíží řízení výrobní společnosti, který vždy má určitou dávku neurčitelnosti při svém řešení, kterému je jeho složitost a neurčitost navyšována lidskou složkou, resp. řízením lidských zdrojů, neboť je všeobecně známo, že chování každého systému jehož součástí jsou lidé nelze nikdy úplně předpovědět.
Údržba se tak stává nedílnou a integrující součástí každého toku výrobního procesu výrobní společnosti, je-li chápána jako procesně technická činnost, tzn. potřebuje definovat vizi a strategii, formulovat opravdu měřitelné a kontrolovatelné cíle, zjednodušit procesy a nároky na zdroje, zjednodušit strukturu a zvýšit motivaci lidí, využívat zpětných a dopředných vazeb apod., a tím vytvořit předpoklady správního fungování nejen údržby, ale celé výrobní společnosti.
Dnešní poznatky jednoznačně vedou k následujícímu základnímu faktu - neexistuje univerzální recept na řešení systému údržby výrobních společností. Každý systém musí respektovat charakter výrobního procesu a podmínek, tzv. existují obecné zásady jež při systémovém procesním chápání jsou aplikovatelné na danou konkrétní verzi systému údržby výrobní společnosti. Právě předpokládané skripta by měla seznámit s těmito obecnými zásadami a metodikou jejich aplikace.
Klíčová slova:
provozní spolehlivost
systém údržby
reenginnering
provoz strojů
technická diagnostika
Obsah:
- Předmluva 4
1 Úvod do problematiky 5
2 Provozní spolehlivost 5
2.1 Provozní spolehlivost a technický život objektu 6
2.2 Požadavky na provozní spolehlivost 6
2.3 Nástroj zajištěnosti provozní spolehlivosti - údržba 8
3 Prostředky zajištěnosti údržby 9
3.1 Údržba - procesně technická činnost 10
3.2 Tribologie a tribotechnika 13
3.3 Technická diagnostika 14
3.4 Maintenance manager - manažer údržby 16
3.5 Manažerství rizika a bezpečnost provozu 18
3.6 Informační technologie v údržbě 20
4. Teorie systémů údržby 29
4.1 Základní pojmy údržby 30
4.2 Vývoj údržbářských systémů 30
4.3. Řízení údržby a řízení výrobní společnosti 36
4.3.1 Řízení výrobní společnosti 36
4.3.2 Řízení údržby 42
4.3.3 Cesty k excelentnosti v údržbě 43
4.3.4. Řízení údržby a řízení firmy 48
4.3.5 Organizace, metody, kontrolně inspekční a revizní činnost údržby 54
4.4 Hodnocení účinnosti údržby a kompaktní audit údržby 55
4.4.1 Ekonomika údržby a účinnost zařízení 56
4.4.2. Kompaktní audit 58
4.4.2.1 Benchmarking údržby 59
4.4.2.2 Outsoursing údržby 66
4.4.2.3 Locators study údržby 68
4.4.2.4 Jakost managementu údržby 68
4.4.2.5 Riziková analýza 70
4.4.3 Kvantifikace provozní spolehlivosti 71
5 Reengineering a současné trendy údržby 71
5.1 Projekt reengineeringu údržby 71
5.2 Trendy v údržbě 78
6 Provoz strojů 79
6.1 Modely pro analýzu v hodnocení provozu 79
6.2 Odhad a stanovení výkonnosti strojů. 82
6.3 Provozní náklady 88
6.4 Metodické zásady pro posuzování shody a certifikaci strojních zařízení 91
6.4.1 Základní ustanovení 91
6.4.1.1 Dostupnost relevantních právních předpisů v elektronické verzi 96
6.4.2 Definice pojmů 97
6.4.3 Zákon č. 22 99
6.4.4 Zákon č. 59 101
6.4.5 Zákon č. 102 102
6.4.6 Posuzování shody stanovených výrobků 103
6.4.6.1 Posuzování shody stanovených podle zákona č. 22 104
6.4.6.2 Doklady pro posuzování shody výrobku 105
6.4.6.3 Metodické zásady posuzování shody podle nařízení vlády č. 24/2003 sb. 106
6.4.6.3.1 Konkrétní postupy posuzování shody strojních zařízení pro povrchovou těžbu užitkových nerostů 109
6.4.6.3.2 Konkrétní postupy posuzování shody strojních zařízení pro povrchovou těžbu užitkových nerostů 110
6.4.6.3.3 Přehledy variantních prohlášení o shodě 111
7 Závěrečné poznámky 124
Závěrečné slovo 125
Literatura 126