Popis:
Vážené studentky, vážení studenti,
Jednou z oblastí vašeho studia je i problematika týkající se jakosti a managementu jakosti v organizaci.
Pojem jakost není novodobou záležitostí, ani nějakým módním trendem, který za pár let odezní. Jedná se o jeden z klíčových konkurenčních prvků, na který musí být v každé organizaci brán zřetel nebo spíše kterému musí být přiřazena priorita. Jedině tak lze v dnešním světě udržet nebo zlepšovat konkurenceschopnost. Dnešní spotřebitel si může vybírat z mnoha srovnatelných výrobků nebo služeb, nabídka převyšuje poptávku, a tak výrobci a poskytovatelé služeb se předhánějí s nabídkami nových inovovaných výrobků a nových služeb zákazníkům. Dosahovat vysoké kvality se nedá nahodile, pomocí intuitivního řízení organizace, ale pouze systematickou péčí o jakost ve všech fázích reprodukčního cyklu, u všech podnikových procesů a činností. Toto vyžaduje velké úsilí i znalosti všech zaměstnanců v organizaci.
Moderní řízení jakosti je zaleženo na japonské a americké filosofii, která je známá pod názvem Total Quality Management (TQM). Určitým kompromisem, který vybírá z TQM řadu věcí, je normativní přístup. Normativní přístup zakládá péči o jakost na mezinárodních normách a splnění požadavků těchto mezinárodních norem představuje nezbytné minimum, které je třeba v řízení jakosti realizovat.
Tento učební text si klade za cíl seznámit čtenáře se základy celopodnikového řízení jakosti, včetně vysvětlení některých speciálních metod a postupů používaných v oblasti jakosti. Pro lepší názornost je použita celá řada reálných příkladů.
Je si ovšem třeba uvědomit, že tato studijní opora nemůže poskytnout kompletní obraz o TQM, ale slouží spíše jako základní zdroj informací k dané problematice. Je proto vhodné doplňovat celkové znalosti z oblasti TQM i další literaturou, která je doporučena vždy na konci každé kapitoly.
Výuka problematiky kvality je rozložena celkově do dvou semestrů. První z těchto semestrů je věnován oblasti TQM, zatímco druhý se zaměřuje na oblast mezinárodních systémových standardů (MSS). Celkově je tedy kurz kvality ukončen soubornou zkouškou, která zahrnuje látku z obou semestrů.
Mnoho úspěchů ve studiu vám přejí autoři.
Klíčová slova:
management
jakost
TQM
realizace produktu
zlepšování
nástroje
Obsah:
- Úvod -3-
1. Vývoj managementu jakosti -5-
2. Total Quality Management -11-
3. Realizace produktu -23-
4. Neustálé zlepšování -31-
5. Pokročilé nástroje jakosti -37-
Řešení úloh -63-
Literatura -65-