Popis:
HISTORIE A ZÁKLADY POHOSTINNOSTI
Na úvod je dobré zmínit širší historické souvislosti, neboť je z nich možno vysledovat samotnou podstatu věci…
Antické Řecko
Od samotných počátků civilizace jsou projevy přijetí a pohostinnosti nejenom synonymum pro nezištnost, ale jsou zařazovány mezi pojmy dosahující božské záře. Řečtí bohové byli skutečnými ochránci způsobů představujících pohostinnost. Je to zřetelné v poznání boha Dia-Jupitera hostitele nebo Dia-ochránce hostů a cizinců, který obýval trůn na hoře Olympu a surově nakládal s každým a stavěl se proti všem, kteří porušovali posvátnost zákonů vyjádřených v symbolice „desek pohostinnosti“. Homér ve své Odysee připomíná čtenáři posvátnost osobnosti hosta. Osobnost Odysea, smělého představitele mimořádné cesty, se stala vysoce oceňovaným symbolem. Řekové si vysvětlovali existenci tak často ve své zemi ověřovaného zákona následovně. Cestování a styky mezi lidmi jsou určujícími faktory zrodu a vývoje civilizace. V Antice tomu tak bylo, protože cestování nabývalo mýtických a symbolických hodnot. Odyseus cestoval mnoho, aby se poznal s národy středomořského Orientu, Herodotova Středního Orientu, sám projížděl historickým Řeckem pátého století před narozením Krista, Fénicií, Mezopotámií, Egyptem, Sicílií a Itálií, do Epidauru se přijel radit s Asculapem, do Delf s Pythií, která předávala vzkazy Apollonovi. Na počest Poseidona se zúčastnil Korinstských her a navštěvoval Dia na Olympu.
Starověký Řím
Římané se přizpůsobili duchu náboženské koncepce Řeků a nahradili ji praktickými ustanoveními. Pohostinnost sestoupila ze svého božského podstavce, aby byla zapsána do zákonných desek. Poselství boha hostitele - etymologicky je totožný - buď „hostis“ (nepřítel, protivník), anebo „hospes“ (host). V posledním případě, právo pohostinnosti nemůže mu být odmítnuto: „hospes hospiti sacer“. Výraz „civis romanus sum“ není pouze znakem hrdosti římského občana, který požívá práva syna nesmrtelného Říma, ale znamená to také, a to zvláště v absolutním právu, být ochraňován a přijímám podle svého třídního postavení a státní příslušnosti v průběhu své cesty různými římskými provinciemi. Cestování doznalo nebývalého rozmachu. Jednalo se o válečná tažení, o náboženské cesty, kurýrní služby a služby pro doprovod Dionýsa za jeho potulnými představeními. Lidé cestovali méně za hrami na rozdíl od řeckého světa. Každé město mělo v té době své divadlo, svůj amfiteatr a svůj cirk. Vznikly však dva nové fenomény, které se staly důvodem cestování. Nejdříve to byly letní pobyty, neboť se přelidněná města často potýkala v průběhu sezóny s nezdravým prostředím. Římané se odebírali do Campanie, Ostie, do Albánských hor, obyvatelé z Lugduna do hor kolem Lyonu, severních Alp a také do Auvergne.
Klíčová slova:
ubytovací úsek
check-in
pobyt hostí
kreditní politika
revenue management
odjezd hosta
housekeeping
životní prostředí
Obsah:
- Úvod -9-
Úvodní slovník vybraných základních pojmů -10-
Historie a základy pohostinnosti -14-
Antické řecko -14-
Starověký řím -14-
Středověk -15-
Ubytovací úsek - jeho součásti, role a význam -17-
Recepce -20-
Osobnost recepčního -20-
Upravenost -23-
Projev pohostinnosti -23-
Základní zásady a návyky recepčního profesionála za recepčním pultem -24-
Znalost produktu -25-
Co je nového ve světě, doma i v hotelu -26-
Přijetí hosta check-in -27-
Příprava před příjezdem hosta -27-
VIP hosté -28-
Příjezd hosta -28-
Registrace skupin -28-
Registrace individuálních hostů -29-
Přihlášení hosta - povinnosti ze zákona -29-
Oznámení ubytování -30-
Check-in hosta - stručný přehled -32-
Úloha recepce během pobytu hosta -34-
Řešení připomínek hostů -34-
Péče o hostovu bezpečnost -34-
Zásady kreditní politiky -35-
Garance platby -35-
Platba kreditní kartou -36-
Kontrola kreditní karty -36-
Platba v hotovosti -36-
Platba fakturou, voucher -37-
Kontrola výše nezaplacených účtů hostů -37-
Efektivní využití ubytovací kapacity a nástroje kontroly -38-
Kontrola využití kapacity -38-
Užívané definice stavu pokoje - status -39-
Definice typu pokoje -40-
Revenue management -42-
Definice revenue managementu -42-
Sledované revenue ukazatele -43-
Revenue management podle neil salerna - menší hotely by měly rovněž těžit z výhod -43-
Up-selling -48-
Definice up-sellingu -48-
Kdo je náš cílový zákazník? -50-
Jak zjistíme potřeby našeho zákazníka? -50-
Jak přesvědčit hosta k uzavření obchodu -53-
Concierge - informační služba -56-
Telefonní služby -59-
Odjezd hosta - check-out -61-
Během platby účtu -62-
Check-out hosta - rekapitulace a stručný přehled -62-
Express check-out -63-
Bezpečnost - prevence -64-
Mějte oči otevřené -64-
Práce s informacemi o hostech -66-
Ochrana majetku -67-
Trénink zaměstnanců -69-
Potřeba tréninku -69-
Formy tréninku, tréninkový plán -69-
Zásady řešení připomínek hosta -71-
Rezervační oddělení -72-
INdividuální rezervace -72-
Skupinové rezervace -74-
Překonávání překážek -74-
Housekeeping -79-
Obsah pojmu housekeeping -79-
Čistota a dobrý pocit jako základ -80-
Marketing versus back of house -81-
Obměna vybavení -81-
Řízení nákladů -81-
Outsourcing -81-
Motivace a trénink -82-
Management back of house -82-
Základní sledované parametry a ukazatele ubytovacího úseku -83-
Obsazenost -83-
Průměrná dosažená cena za pokoj -83-
Tržba za ubytování -84-
Revpar -84-
Další sledované a reportované parametry -84-
Ochrana životního prostředí -85-
Proč jít touto „zelenou“ cestou? -86-
Zlepšení pověsti hotelu -86-
Dlouhodobý efekt -86-
Konkrétní příklady z dnešního hotelu -86-
Závěr -89-
Rejstřík - klíčová slova -91-