Učební texty - Management jakosti
Popis:
Cílem předmětu
je poskytnout studentům soubor základních informací o koncepcích, principech, postupech a metodách moderního managementu jakosti, který je chápán jako nedílná součást celkového systému řízení všech typů organizací.. Po prostudování modulu by měl student být schopen orientace v problematice současného vnímání jakosti, v koncepci standardů ISO řady 9000 a koncepci TQM, pochopit základní ekonomické souvislosti managementu jakosti a umět využívat základní techniky a nástroje managementu jakosti. Význam předmětu je podpořen zkušeností potvrzující, že v konkurenčním prostředí dnes právě jakost vedle času, nákladů a znalostí, představuje jeden z klíčových faktorů dlouhodobé úspěšnosti firem.
Klíčová slova:
management
jakost
lidský faktor
nezastupitelnost
způsobilost
audit
sebehodnocení
Obsah:
- 1. Úvod do problematiky jakosti 8
2. Management jakosti a jeho procesy. základní principy a koncepce managementu jakosti 15
2.1 Co je to management jakosti? 15
2.2 Základní principy managementu jakosti 16
2.3 Základní koncepce managementu jakosti 23
3. Normy iso ř. 9000 - účel, využití, požadavky 28
3.1 Co to jsou normy iso ř. 9000 a k čemu slouží 28
3.2 Základní požadavky normy čsn en iso 9001 na systémy managementu jakosti 29
3.3 Vybraná doporučení normy čsn en iso 9004 na zlepšování systémů managementu jakosti 42
4. Tqm (total quality management). principy, koncepce, modely. národní a nadnárodní ceny za jakost 46
4.1 Základní principy tqm 46
4.2 Efqm model excelence 48
5. Úloha vrcholového vedení v managementu jakosti 54
5.1 Úloha vrcholového vedení v managementu jakosti 54
5.2 Dokumentace systému managementu jakosti a její řízení 59
6. Ekonomika jakosti 63
6.1 Podstata ekonomiky jakosti 63
6.2 Modely výdajů vztahujících se k jakosti 65
7. Jakost a lidský faktor, význam osobní kvality v řízení, podniková kultura, sociální aspekty. týmová práce, vzdělávání a výcvik. komunikace a motivace v podnikovém řízení 72
7.1 Nezastupitelnost úlohy člověka/osobní kvality v managementu kvality 72
7.2 Týmová práce, vzdělávání a výcvik 78
7.3 Komunikace a motivace zaměstnanců v podnikovém řízení 81
8. Plánování jakosti 87
8.1 Obsah a význam plánování jakosti 87
8.2 Metodické přístupy k plánování jakosti produktů 89
8.3 Vybrané metody plánování jakosti 93
8.4 Řízení vztahů s dodavateli 98
9. Jakost v etapě realizace produktu 105
9.1 Řízení infrastruktury 105
9.2 Technická kontrola produktů 107
9.3 Řízení měřicích a monitorovacích zařízení 109
9.4 Řízení neshodného produktu 110
9.5 Identifikace a sledovatelnost produktů 112
9.6 Analýza způsobilosti procesu 113
9.7 Statistická regulace procesu 117
10. Management jakosti v povýrobních etapách 125
10.1 Co to jsou povýrobní etapy? 125
10.2 Vybrané procesy managementu jakosti v povýrobních etapách 126
11. Zlepšování jakosti 139
11.1 Metodika neustálého zlepšování 139
11.2 Opatření k nápravě a preventivní opatření 141
11.3 Sedm základních nástrojů managementu jakosti 143
12. Audity a sebehodnocení v systémech managementu jakosti 155
12.1 Audity v systémech managementu jakosti 155
12.2 Sebehodnocení 159
13. Přístupy eu k zabezpečování jakosti a posuzování shody 164
13.1 Principy přístupu eu k zabezpečování jakosti a posuzování shody 164
13.2 Produkty regulované a neregulované sféry 165
13.3 Procesy posuzování shody 166
13.4 Moduly posuzování shody 168
13.5 Vzájemné uznávání výsledků posuzování shody 171
14. Integrovaný management a komplexní podniková integrace. jakost produkce a ekologie, (trvale) udržitelný rozvoj. společenská odpovědnost organizací a jednotlivců 174
14.1 Trend iso k integraci systémů managementu, synergie v řízení a komplexní podniková integrace 174
14.2 Jakost produkce a ekologie, (trvale) udržitelný rozvoj 181
14.3 Společenská odpovědnost organizací a jednotlivců 187
15. Klíč k řešení 192
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.