Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Úvod do teorie masové komunikace - výpisky

«»
Přípona
.doc
Typ
skripta
Stažené
1 x
Velikost
0,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
4680
Poslední úprava
01.12.2014
Zobrazeno
1 795 x
Autor:
northfinder
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1.přístup
Mediocentrické x sociocentrické
Mediocentrické - přisuzuje více autonomie a vlivu samotné komunikaci a soustředuje se na vlastní sféru mediálních aktivit. Média jsou primární činitelé, kteří jsou ve vleku nevyhnutelného vývoje kumunikačních technologií.
Sociocentrické - média jsou odrazy politických a EKO sil, teorie médií není nic jiného než zvláštní aplikace obecnější sociální teorie.

2.přístup
humanistický x vědecký přístup
kvalitativní x kvantitativní
subjektivní x objektivní

Tyto čtyři typy přístupů lze popsat takto - přístup medio-kulturální věnuje hlavní pozornost obsahu a přijímání mediálních sdělení, jež jsou ovlivňovány bezprostředním osobním prostředím
- přístup medio-materialistický věnuje hl. pozornost politickoekonomickým a technol. aspektům médií
- přístup socio-kulturální se soustřeďuje hl. na vliv, kt. mají různé společ. faktory na mediální produkci a její přijímání, na funkce médií ve společ.
- přístup socio-materialistický nechápe média jako příčinu ekonom. a materiálních podmínek společ. ale jako odraz či důsledek.

Rozdílné typy teorií

4 typy teorie médií - sociálněvědní, normativní, provozní, každodenní

Sociálněvědní - obecná tvrzení o povaze, fungování a účincích mas. komun. založené na systematickém a objektivním studiu médií a dalších relevantních zdrojů.
Normativní - zabývá se zkoumáním a předepisováním, jak se média mají chovat, mají-li být zviditelněny či zvýrazněny některé společ. hodnoty. Jsou významné, neboť hrají roli při utváření a legitimizaci med. institucí a mají zásadní vliv na očekávání, jež s médii spojují ostatní sociální činitelé. Lze je obvykle najít v zákonech nařízeních, mediální politice, etických kodexech a veřejných debatách.
Provozní - se vztahuje k praktických představým, které vyznávají a jimiž se řídí med. praktici při své vlastní práci v médiích. Jak vybrat zprávy, jak uspokojit publikum, jak vytvořit účinnou reklamu, jak se udržet v mezích tolerance spole. a jak navázat účinné vztahy ke zdrojům i k publiku.
Každodenní (intuitivní) - odkazuje ke znalostem, které všichni máme ze své dlouhé zkušenosti s médii a která nám umožňují pochopit, co se děje, jak médium zapadá do našeho každodenního života, jak bychom měli jeho obsah číst podle záměru podavatel a jak jej skutečně číst chceme, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými teoriemi, typy obsahů, číst mezi řádky.

Klíčová slova:

komunikace

modely

struktury

instituce

tradice

procesy

publikum

výzkum



Obsah:
  • Kapitola 1 úvod - vznik prostředku masové komunikace
    Kapitola 2 pojmy a modely
    Kapitola 3 teorie médií a teorie společnosti
    Kapitola 4 masová komunikace a kultura
    Kapitola 5 normativní teorie chování médií
    Kapitola 6 mediální struktury a instituce
    Kapitola 7 mediální organizace a jejich kontext
    Kapitola 8 produkce mediálni kultury
    Kapitola 9 témata, pojmy a druhy diskurzu
    Kapitola 10 žánry a metody jejich analýzy
    Kapitola 11 tradice teorie a výzkumu
    Kapitola 12 sociální charakter zážitku publika
    Kapitola 13 procesy krátkodobé změny
    Kapitola 14 dlouhodobější a nepřímá změna
    Kapitola 15 na závěr: směry vývoje
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše