Základy ekonomie - skripta
Popis:
Úvod
Skripta Základy ekonomie jsou prvním drobným krůčkem na cestě, která umožní vybraným studentům Palackého univerzity v Olomouci systematičtěji objasnit obecné zákonitosti ekonomie a základní ekonomické principy a pravidla chování subjektů ve společnosti na základě vlastních učebních textů UP v Olomouci.
Autoři z různých fakult Palackého univerzity zpracovali jednotlivé kapitoly s ohledem na specifiku univerzity - texty jsou zpracovány tak, aby svým obsahem, rozsahem i ekonomickým instrumentáriem odpovídaly požadavkům na studenty neekonomicky zaměřených vysokých škol.
Publikace je rozdělena do pěti základních oddílů:
- Úvod do ekonomie
- Mikroekonomie
- Makroekonomie
- Veřejná ekonomie a
- Mezinárodní ekonomie.
Tento rozsah prezentuje základní pohled na ekonomii v jednotlivých specializovaných rovinách a umožní studentům z jedné publikace pochopit, kromě obecných ekonomických zákonitostí, také vztah mezi těmito jednotlivými rovinami navzájem. Pro hlubší studium je v závěru každé kapitoly uvedena rozšiřující literatura. Rovněž předpokládáme, že pro mikroekonomii, makroekonomii a veřejnou ekonomii budou v blízké době připravena na Palackého univerzitě specializovaná skripta, která budou navazovat na Základy ekonomie.
Studium managementu a marketingu není pochopitelné bez bazálních znalostí ekonomie. Věříme, že tato
skripta umožní Vám, studentům, nahlédnout do jedné z nejzajímavějších společenských věd a pomůže Vám
v orientaci nejen v oblasti manažerských disciplín ale i ve společenském a také v osobním životě.
Klíčová slova:
firma
grafy
křivky
ekonomie
poptávka
nabídka
trh práce
půda
kapital
cyklický vývoj
věřejné finance
Obsah:
- Oddíl I Úvod do ekonomie 7
Kapitola 1 Vznik a vývoj ekonomické teorie 9
Kapitola 2 Základní pojmy užívané v ekonomii 12
Kapitola 3 Jak pracovat s grafy a křivkami v ekonomii 16
Oddíl II Mikroekonomie 19
Kapitola 1 Ekonomický způsob myšlení 21
Kapitola 2 Poptávka a nabídka 25
Kapitola 3 Tržní mechanismus 30
Kapitola 4 Teorie spotřebitele I 36
Kapitola 5 Teorie spotřebitele II 40
Kapitola 6 Teorie firmy I 45
Kapitola 7 Teorie firmy II 51
Kapitola 8 Firma v reálném ekonomickém prostředí 56
Kapitola 9 Trh práce, půdy a kapitálu 62
Oddíl III Makroekonomie 69
Kapitola 1 Tržní mechanismus 71
Kapitola 2 Nabídka, vzájemné působení nabídky a poptávky 79
Kapitola 3 Doprovodné jevy tržního mechanismu 84
Kapitola 4 Úloha státu v tržním hospodářství 91
Kapitola 5 Nástroje hospodářské politiky státu 97
Kapitola 6 Účinnost hospodářské politiky 102
Kapitola 7 Národohospodářské agregáty 108
Kapitola 8 Ekonomický růst a cyklický vývoj tržního hospodářství 113
Oddíl IV. Veřejná ekonomie 119
Kapitola 1 Vymezení veřejné ekonomie 121
Kapitola 2 Veřejný sektor, veřejná volba 122
Kapitola 3 Veřejné statky a příčiny jejich vzniku 125
Kapitola 4 Veřejné finance 128
Oddíl V. Mezinárodní ekonomie 133
Kapitola 1 Mezinárodní obchod 135
Kapitola 2 Světová integrační ekonomická seskupení 137
Závěr 141
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.