Popis:
Zpravodajství je jedna ze základních novinářských činností. Zároveň je to ale také produkt této činnosti.
Zpravodajství nemá na rozdíl od publicistiky obsahovat názor autora/žurnalisty, má pouze tlumočit fakta. Novináři je vyhledávají, shromažďují, třídí, vybírají, do určité míry interpretují a zveřejňují v médiích. Zpravodajství přitom vychází z několika na sobě nezávislých zdrojů - mimo jednoznačná oznámení a krátké zprávy.
Při zpracovávání informací do podoby žurnalistických produktů využívají média publicistický jazykový styl, který v sobě zahrnuje nejen styl publicistiky, ale i styl zpravodajství, jenž je předmětem této publikace.
Při žurnalistické tvorbě je důležité uvědomovat si, že média se neobracejí na jednotlivce, ale na publikum. Každé médium tedy má svou cílovou skupinu lidí, kteří mohou mít různé vzdělání, zaměstnání, věk a podobně. Média pak své cílové skupině přizpůsobují uveřejňované materiály. Vzhledem ke své cílové skupině vybírají nejen relevantní obsah, ale přizpůsobují jí také styl tvorby svých materiálů.
Má-li tedy médium ve své cílové skupině, zjednodušeně řečeno, část lidí s vysokoškolským vzděláním, ale také část se základním vzděláním, musí svůj styl přizpůsobit „nejnižšímu společnému jmenovateli“, tedy lidem se základním vzděláním. Novináři v každém médiu prostě musí své články psát (hovoříme-li o psané žurnalistice; ovšem princip je stejný pro jakoukoliv formu žurnalistiky) tak, aby jim rozuměl každý člen cílové skupiny. Oblíbené žurnalistické rčení zní: Piš tak, aby tomu rozuměla i babička z Kopanic.
Klíčová slova:
tištěná média
relevantní témata
čtenost
zpravodajské žánry
formy
zpráva
Obsah:
- PŘEDMLUVA 5
1 ZPRAVODAJSTVÍ V TIŠTĚNÝCH A ONLINE MÉDIÍCH 7
1.1 Právní a etické aspekty zpravodajství 11
1.2 Požadavky na seriózní zpravodajství 12
1.3 Prolínání žánrů 15
1.4 Emoce ve zpravodajství 17
1.5 Jazyk zpravodajství 18
1.6 Odlišnost printového a online zpravodajství 23
Doporučená literatura 27
2 VÝBĚR RELEVANTNÍCH TÉMAT 29
2.1 Oblasti zpravodajství, rubriky 30
2.2 Posuzování relevance témat 31
Doporučená literatura 34
3 PRÁCE SE ZDROJI 35
3.1 Důvěryhodné a nedůvěryhodné zdroje 36
3.2 Způsob citace zdrojů 37
3.2.1 Přístup k autorizaci 39
3.3 „Klasické“ zdroje 40
3.3.1 Tiskové zprávy 42
3.3.2 Tiskové konference 43
3.4 Internet a sociální sítě 45
3.5 Mediální databáze 47
3.6 Agenturní zpravodajství 51
Doporučená literatura 58
4 PRVKY ZVYŠUJÍCÍ ČTENOST 59
4.1 Vizuální prvky 59
4.1.1 Video a audio 59
4.1.2 Infografika, datová žurnalistika 60
4.1.3 Fotografie 61
4.2 Práce s titulky 63
4.3 Zahájení zpráv 64
Doporučená literatura 68
5 ZPRAVODAJSKÉ ŽÁNRY A JEJICH FORMY 69
5.1 Formální náležitosti zpravodajských textů 69
5.1.1 Titulek 69
5.1.2 Domicil 70
5.1.3 Značka (zkratka) autora, podpis autora 71
5.1.4 Perex 72
5.1.5 Lead 73
5.1.6 Background 73
5.2 Krátká zpráva 73
5.3 Zpráva 76
5.4 Agenturní zpráva 81
5.5 Zpráva z tiskové konference 84
5.6 News feature 86
5.7 Zpravodajská reportáž 90
5.8 Zpravodajská anketa 96
5.9 Zpravodajský rozhovor 97
5.10 Zpravodajské žánry specifické pro online média 102
5.10.1 Online rozhovor 103
5.10.2 Online reportáž 103
Doporučená literatura 105
ABSTRAKT 106
ABSTRACT 107
LITERATURA 108
Internetové zdroje 109
Výzkumné rozhovory 111
Tiskové zprávy, svodky 112
Redakční příručky 112
REJSTŘÍK 113
PŘÍLOHY 116
Příloha č. 1: Práce s vizuálními prvky v tisku 116
Příloha č. 2: Využití videa v online zpravodajství 126
Příloha č. 3: Využití audia v online zpravodajství 129
Příloha č. 4: Ukázky Infografiky 132
Příloha č. 5: Příklady problematických titulků 137
Příloha č. 6: Ukázky žánru anketa 140
Příloha č. 7: Ukázky žánru online rozhovor 144
Příloha č. 8: Ukázky žánru online reportáž 147
Příloha č. 9: Cvičení - psaní krátké zprávy 150
Příloha č. 10: Test znalostí ze zpravodajství 153