Popis:
1. Postavení psychologie v systému věd
předmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí); základní psychologické disciplíny; historie psychologie; význam psychologických poznatků pro práci učitele.
Předmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí)
Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí.
Psychologové si kladou čtyři obecné cíle:
• popsat lidské rozmanité projevy chování a duševního dění. Psychologové se snaží zjistit, jak lidé myslí, cítí a jednají v nejrůznějších situacích, k čemuž používají celou řadu metod, mezi nimi pozorování, rozhovor, experiment či standardizované diagnostické testy
•
vysvětlit jaký je význam získaných údajů. Prostředkem k dosažení tohoto cíle je především vytváření psychologických teorií, což jsou koherentní soustavy hypotéz, myšlenek a názorů, které umožňují získané údaje smysluplně objasnit. Než je nějaká teorie přijata, měla by být důkladně empiricky ověřena. Původní teorie je mnohdy nutné pozměnit, nebo dokonce zamítnout a nahradit novými, například teorie, které byly platné před 40 či 50 lety o lidské sexualitě, motivaci nebo rozdílech mezi muži a ženami,
•
předvídat lidské chování a prožívání.
•
využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví. V tomto smyslu se psychologie řadí mezi pomáhající profese. O konkrétní realizaci tohoto cíle usilují některé aplikované psychologické obory, zejména klinická a poradenská psychologie.
Klíčová slova:
postavení psychologie
osobnost
charakter
emoce
sebepojetí
psychopatologie
psychologie
Obsah:
- 1. Postavení psychologie v systému věd
2. Základní psychologické směry
3. Psychologie osobnosti
4. Nižší kognitivní procesy
5. Vyšší kognitivní procesy
6. Psychologie učení
7. Schopnosti a dovednosti
8. Emoce a city v projevu člověka
9. Charakter
10. Motivace ve výchovné a vzdělávací činnosti
11. Periodizace duševního vývoje
12. Vývoj sebepojetí - jáství
13. Psychologické aspekty vlivu sociálního prostředí
14. Náročné životní situace
15. Dítě v období mladšího školního věku
16. Období dospívání
17. Osobnost učitele
18. Jedinec v sociální skupině
19. Jak se lidé setkávají
20. Sociální interakce ve škole
21. Aktuální problémy ve výchově a vzdělávání z psychologického hlediska
22. Psychopatologie
23. Psychologie rodiny
24. Spolupráce psychologa a pedagoga při psychických potížích dětí