Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Mezinárodní obchod - státnice

«»
Přípona
.docx
Typ
státnicové otázky
Stažené
5 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
3521
Poslední úprava
02.06.2014
Zobrazeno
1 660 x
Autor:
modrehory
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Mezinárodní obchod
= druh mezinárodních ekonomických vztahů, které mají reálný charakter
= obchod uskutečňovaný v mezinárodním (resp. globálním prostředí)
Mezinárodní prostředí se vyznačuje:
- Kulturně-sociálními rozdíly (hodnoty společnosti, tradice, jazyk, náboženství, …),
- Politicko-legislativní rozdíly (politická stabilita, postoj k zahraničním investorům, právní úprava podnikání, atd.),
- Ekonomické rozdíly (vybavenost zemí výrobními faktory, odlišnost ve vývoji makroek. ukazatelů)
- Institucionální rozdíly (obchodní politika, členství v MZ organizacích, atd.)

Obchod
- reálné a finanční hospodářské transakce vztahující se ke směně zboží a služeb (dochází k oddělení osob výrobce a spotřebitele, tj. k tvorbě trhu)
- předmětem obchodu je produkt - 4 skupiny:
1. čisté Z
2. převážně Z
3. převážně S
4. čisté S

Zboží (Z)
= výstupy výrobního procesu, které mají fyzikální charakteristiky
- je možnost oddělení okamžiku výroby od okamžiku spotřeby
1. finální výrobky určené ke spotřebě
2. meziprodukty, polotovary, určené k další výrobě
 komodity - specifický druh zboží, zboží obchodováno hromadně bez rozdílů v kvalitě

Služby (S)
- jsou výsledkem výrobní činnosti, nehmotným procesem
- vlastnosti: nehmotnost, nedělitelnost, nepřenositelnost (odběratel služby vždy i spotřebitelem), heterogenita (přizpůsobení se podmínkám), časová netrvanlivost (neskladovatelnost)
1. služby finální
2. služby výrobních faktorů

Funkční pojetí obchodu (obchod jako činnost)
- obchod je směna zboží a služeb za jiné zboží a služby buď přímo (barter), nebo prostřednictvím ekvivalentu (peněžní směna) na trzích
1. meziproduktů a finálních výrobků,
2. výrobních faktorů.

Klíčová slova:

mezinárodní

státnice

obchod

ekonomika

vývojové trendy

politika

systém



Obsah:
  • Funkce MO
    Teorie mezinárodního obchodu
    Vývojové trendy MO
    Obchodní politika, zaměření OP
    Mnohostranný obchodní systém
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše