Popis:
Mezinárodní obchod
= druh mezinárodních ekonomických vztahů, které mají reálný charakter
= obchod uskutečňovaný v mezinárodním (resp. globálním prostředí)
Mezinárodní prostředí se vyznačuje:
- Kulturně-sociálními rozdíly (hodnoty společnosti, tradice, jazyk, náboženství, …),
- Politicko-legislativní rozdíly (politická stabilita, postoj k zahraničním investorům, právní úprava podnikání, atd.),
- Ekonomické rozdíly (vybavenost zemí výrobními faktory, odlišnost ve vývoji makroek. ukazatelů)
- Institucionální rozdíly (obchodní politika, členství v MZ organizacích, atd.)
Obchod
- reálné a finanční hospodářské transakce vztahující se ke směně zboží a služeb (dochází k oddělení osob výrobce a spotřebitele, tj. k tvorbě trhu)
- předmětem obchodu je produkt - 4 skupiny:
1. čisté Z
2. převážně Z
3. převážně S
4. čisté S
Zboží (Z)
= výstupy výrobního procesu, které mají fyzikální charakteristiky
- je možnost oddělení okamžiku výroby od okamžiku spotřeby
1. finální výrobky určené ke spotřebě
2. meziprodukty, polotovary, určené k další výrobě
komodity - specifický druh zboží, zboží obchodováno hromadně bez rozdílů v kvalitě
Služby (S)
- jsou výsledkem výrobní činnosti, nehmotným procesem
- vlastnosti: nehmotnost, nedělitelnost, nepřenositelnost (odběratel služby vždy i spotřebitelem), heterogenita (přizpůsobení se podmínkám), časová netrvanlivost (neskladovatelnost)
1. služby finální
2. služby výrobních faktorů
Funkční pojetí obchodu (obchod jako činnost)
- obchod je směna zboží a služeb za jiné zboží a služby buď přímo (barter), nebo prostřednictvím ekvivalentu (peněžní směna) na trzích
1. meziproduktů a finálních výrobků,
2. výrobních faktorů.
Klíčová slova:
mezinárodní
státnice
obchod
ekonomika
vývojové trendy
politika
systém
Obsah:
- Funkce MO
Teorie mezinárodního obchodu
Vývojové trendy MO
Obchodní politika, zaměření OP
Mnohostranný obchodní systém