Popis:
• Definice - je významná vědní disciplína, která je orientovaná na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob.
• Předmět - zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělání, při pracovním a společenském uplatnění.
• Strukturace speciální pedagogiky:
psychopedie = spec.ped. mentálně postižených osob
tyflopedie = spec. ped. zrakově postižených
etopedie = spec. ped. obtížně vychovatelných, osob s poruchou chování
logopedie = narušená komunikační schopnost
surdopedie = postižení sluchové
somatopedie = postižení hybnosti, tj. tělesně postižení, nemocní a zdrav. oslabení
• Související vědní disciplíny: Pedagogika, Vědy lékařské (neurol.,psychiatr.,dětské lék), Psychologie, Sociologie.
• Cíl - dosáhnout nejvyššího a všestranného rozvoje osobnosti a jeho uplatnění pracovního, společenského a osobního - socializace.
• Stupně socializace:
Integrace - naprosté zapojení s minimálními potížemi
Adaptace - přizpůsobení se novým podmínkám, samostatnost
Utilita - sociální upotřebitelnost, je schopen zařazení, ale potřebuje pomoc. Samostatnost jen částečná.
Inferiorita - sociální nepoužitelnost, jedinci jsou nesamostatní
• Segregace - opak integrace, jedinec je společností vyčleněn, nebo se sám pro svůj defekt vyčleňuje.
Se socializací je třeba začít v co nejnižším věku = vyšší úspěšnost.
Klíčová slova:
pedagogika
logopedie
etopedie
socializace
integrace
Obsah:
- 1 Pojetí speciální pedagogiky - definice, předmět, cíl, související vědy 2
2 Vývoj oboru, změny paradigmat ve speciální pedagogice, současné trendy. 3
3 Charakteristika vývoje speciálně pedagogické terminologie (od počátku až po současnost) 4
4 Nástin historického přehledu péče o znevýhodněné jedince (od prvotních pokusů až po současnou péči. 5
5 Některé negativní vlivy současné doby, mající vliv na vznik znevýhodnění (druhy, vlivy, možnosti prevence). 6
6 Principy, metody a zásady speciální pedagogiky 7
7 Klasifikace znevýhodnění - oblast: psychopedie, etopedie, logopedie, surdopedie, tyflopedie, somatopedie 8
8 Legislativní opatření vztahující se k problematice výchovy a vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami 10
9 Výchovně vzdělávací speciálně pedagogická zařízení v kompetenci ministerstev: MŠMT, MZD, MPSV, státní správy a neziskového sektoru 11
10 Příprava a vzdělávání speciálně pedagogických pracovníků, působících v oblasti školství, zdravotnictví, sociální péče apod. 12
11 Osobnost speciálního pedagoga (předpoklad pro výkon funkce, charakteristické osobnostní rysy, kvalita života speciálně pedagogického pracovníka 13
12 Speciálně pedagogické disciplíny a směry dalšího vývoje v oblasti speciálně pedagogické péče - Integrativní speciální pedagogika, „Škola pro všechny“ a jiné. 14
13 Rodiny a znevýhodněné dítě (výchova v rodině, vztahy mezi sourozenci, vztah společnosti k rodině, jednotlivé fáze intervence…) 15
14 Zájmové, humanitární, neziskové a další organizace působící v oblasti speciální pedagogiky 16
15 Komprehenzivní rehabilitační péče (charakteristika jednotlivých složek komprehenzivní rehabilitační péče, s poukázáním na její důslednost, komplexnost a jednotnost). 17
16 Diagnostika ve speciální pedagogice (pojetí a cíl diagnostiky, diagnostika v praxi - v PPP, SPC, Svp, klinických zařízeních, průběh diagnostiky) 18
17 Autoregulační metody ve speciální pedagogice (význam seberegulačních dovedností pro tělesné a psychické zdraví, rozvoj osobnosti, efektivní učení atd., přehled hlavních autoregulačních metod) 19
18 Komunikativní dovednosti (mezilidská komunikace, sociální komunikace a její funkce, pedagogická komunikace, význam neverbální komunikace u tělesně a duševně postižených) 20
19 Multikulturní tolerance (humanita, xenofobie, tolerance, intolerance, zdravotně postižení a kultura, hlavní kulturní minority v ČR) 21
20 Specifické poruchy učení - definice, klinický obraz jednotlivých poruch, intervence a terapie. 23