Popis:
Požadavky k ústní části státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie
Při zkoušce student prokáže znalost základních pedagogických a psychologických pojmů a dovednost používat je v odpovídajících souvislostech. Dokáže analyzovat konkrétní pedagogické situace, identifikovat v nich obsažené problémy, zaujmout k nim vlastní stanovisko a zdůvodnit je v kontextu jiných možných řešení. Prokáže schopnost integrovat poznatky z psychologie osobnosti, vývojové psychologie, pedagogické psychologie, sociální psychologie a školní psychologie. Je schopen aplikovat poznatky z pedagogiky a psychologie na daný problém. Při rozpravě nad konkrétními pedagogickými situacemi prokáže schopnost nastolit komplexnější výkladová schémata, která jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně-vzdělávací reality a prokáží jejich připravenost k převzetí učitelské role v její samostatné a aktivní podobě. Prokáže rovněž, na základě předložené studijní literatury, připravenost k samostatnému dalšímu vzdělávání v oblasti pedagogiky a psychologie. Specifikace otázek, problémů a situací bude odpovídat stupni školy, pro který je student připravován. Zkouška se koná ústní formou.
Klíčová slova:
pedagogika
učení
žák
učitel
vzdělávání
psychologie
motivace
psychický vývoj
Obsah:
- Požadavky k ústní části státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie
Témata z oblasti pedagogiky
1. Žák a jeho předpoklady k učení
2. Učitel v síti sociálních vztahů
3. Cíle vzdělávání a výchovy
4. Obsah vzdělávání
5. Vyučovací metody a organizační formy
6. Vzdělávací soustava
Témata z oblasti psychologie
1. Psychologie osobnosti žáka
2. Psychologie osobnosti učitele a učitelské profese
3. Motivace ve škole
4. Učení a poznávání
5. Psychický vývoj
6. Interakce učitel žák (žáci)
Slovníček