Rozepsané zkouškové okruhy ke státnicím z předmětu Mikroekonomie (VŠO)
Popis:
1. Teorie spotřebitele
Užitek spotřebitele
1. Kardinalistická verze užitku (měřitelnost užitku)
Celkový užitek (TU) a mezní užitek (MU). MU =∆ TU / ∆ q
Vyjádření celkového užitku kopcem užitku (s liniemi TU).
2. Ordinalistická verze užitku (srovnatelnost užitku)
Indiferenční křivka
Vlastnosti: klesající, neprotínající se, vyplňují celou plochu, konvexní.
Vyjádření celkového užitku kopcem užitku (s indiferenčními křivkami).
Mezní míra substituce ve spotřebě (MRSC): náhrada statku Y statkem X při stejném TU.
MRSC = - ∆Y / ∆X.
Stejný TU: ∆ X . MUX = - ∆ Y . MUY
- ∆ Y / ∆ X = MUX / MUY
MRSC = MUX / MUY
MRSC je klesající.
Zvláštní tvary indiferenčních křivek:
- statky žádoucí - běžné IC
- statky nežádoucí - rostoucí IC
- statky neutrální - horizontální IC
- IC při změně preferencí
- IC s dokonalými substituty
- IC s dokonalými komplementy
3. Optimum spotřebitele
1) Kardinalistický přístup:
MUX = pX
MUX / pX = MUY / pY
2) Ordinalistický přístup:
Linie rozpočtu: I = pX . X + pY . Y
Mezní míra substituce ve směně (MRSE): náhrada statku Y statkem X při stejném I.
MRSE = - ∆Y / ∆X.
Při stejném I: ∆ X . pX = - ∆ Y . pY
- ∆ Y / ∆ X = pX / pY
MRSE = pX / pY
MRSE je konstantní.
Vztah indiferenční křivky a linie rozpočtu:
- vnitřní (tečnové) řešení: MRSC = MRSE ,
- rohové řešení (nákup pouze jednoho statku).
Klíčová slova:
spotřebitel
poptávka
produkce
analýza
náklady
příjmy
monopol
oligopol
výrobní faktory
rovnováha
mikroekonomie
Obsah:
- 1. Teorie spotřebitele
Kardinalistická a ordinalistická verze užitku (měřitelnost a srovnatelnost užitku). Kopce užitku. Celkový a mezní užitek. Indiferenční analýza, zvláštní tvary IC. Mezní míra substituce MRSC a MRSE. Optimum spotřebitele. Přebytek spotřebitele
2. Individuální a tržní poptávka
Individuální poptávka. Vliv změny důchodu, křivka ICC. Důchodová elasticita. Vliv změny ceny, křivka PCC. Cenová elasticita. Substituční a důchodový efekt. Giffenův statek (verbálně). Křížová elasticita poptávky. Odvození tržní poptávky.
3. Produkční analýza
Celkový, průměrný a mezní produkt. Výrobní stadia v krátkém období. Izokvanta a její zvláštní tvary. Produkční kopec. Mezní míra technické substituce MRTS. Nákladové optimum firmy. Křivka rostoucího výstupu. Výnosy z rozsahu.
4. Náklady a příjmy firmy
Celkové a jednotkové náklady v krátkém období . Determinace nákladových křivek produkční analýzou. Výnosy z rozsahu a dlouhodobé celkové náklady. Vztahy mezi krátkodobými a dlouhodobými náklady (obalová křivka).
5. Dokonale konkurenční firma
Optimální výstup, nabídková křivka firmy a odvětví v krátkém a dlouhém období. MR = MC. Efektivnost dokonalé konkurence (výrobní a alokační).
6. Monopol
Optimální výstup, monopolní zisk v krátkém a dlouhém období. Cenová diskriminace prvního, druhého a třetího stupně. Alokační efektivnost monopolu.
7. Monopolistická konkurence
Maximalizace zisku minimalizace ztráty v krátkém období. Zisk v dlouhém období. Efektivnost monopolistické konkurence.
8. Oligopol
Kartel. Oligopol s cenovým vůdcem. Oligopol se zalomenou poptávkovou křivkou. Oligopol a teorie her (vězňovo dilema).
9. Trhy výrobních faktorů
Poptávka po práci při dokonalé konkurenci na trhu práce i trhu statků. Příjem z mezního produktu faktoru a mezní náklad na faktor. Individuální a tržní nabídka práce. Trh kapitálu. Spotřební rozhodování (indiferenční křivky a linie tržních příležitostí) a investiční rozhodování (bez trhu kapitálu a s trhem kapitálu).
10. Všeobecná rovnováha
Efektivnost ve výrobě a hranice produkčních možností. Mezní míra transformace produktu MRPT. Efektivnost ve směně. Výrobně spotřební efektivnost. Dosahování všeobecné rovnováhy. Efektivnost a spravedlnost.
11. Mikroekonomická politika
Tržní selhání. Nedokonalá konkurence. Externality, společenské a soukromé náklady. Veřejné statky a jejich optimální množství. Asymetrická informace (morální hazard, nepříznivý výběr). Vlastnická práva a Coaseho věta. Regulace monopolu a regulace externalit.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.