Popis:
Somatologie s didaktikou somatologie otázka č. 1
• Buňka - tvar a velikost, organely, plazmatická membrána (složení a funkce, transport látek přes membránu, iontové kanály), dělení buněk.
• Tělní tekutiny (rozdělení, složení, funkce), homeostáza, tlak osmotický a onkotický, acidobazická rovnováha. Krev - obecné charakteristiky, hematopoesa.
• Didaktika somatologie - vymezení pojmu, vztah k ostatním pedagogickým a biologickým vědám. Didaktické zpracování tématu.
SOMATOLOGIE - vymezení pojmu
- nauka o lidském těle, tělověda
- zabývá se stavbou a funkcí lidského organismu za fyziologických podmínek
- jako vyučovací předmět, poskytuje žákům základní vědomosti z klinicky aplikované anatomie a fyziologie, histologie a biochemie
- učí žáky základy medicínského jazyka
- prohlubuje znalosti z biologie člověka a dalších přírodovědných předmětů
SOMATOLOGIE - její vztah k ostatním pedagogickým a biologickým vědám
1. Biologické vědy
- morfologické (anatomie, cytologie, histologie, embryologie)
- funkční (fyziologie, genetika, biochemie, biofyzika)
- speciální (hygiena, chirurgie, gynekologie, interna, pediatrie, stomatologie, patologie)
2. Pedagogika - obecná didaktika, didaktika biologie, metodologie pedagogiky
3. Psychologie - obecná, vývojová psychologie
4. Jazykověda - latinský jazyk, anglický jazyk
Klíčová slova:
buňka
kosti
kostra
tkáně
kosterní svaly
somatologie
didaktika
státnice
Obsah:
- 1.
• Buňka - tvar a velikost, organely, plazmatická membrána (složení a funkce, transport látek přes membránu, iontové kanály), dělení buněk.
• Tělní tekutiny (rozdělení, složení, funkce), homeostáza, tlak osmotický a onkotický, acidobazická rovnováha. Krev - obecné charakteristiky, hematopoeza.
• Didaktika somatologie - vymezení pojmu, vztah k ostatním pedagogickým a biologickým vědám. Didaktické zpracování tématu.
2.
• Tkáně - definice tkáně, charakteristiky jednotlivých typů.
• Erytrocyty (stavba, funkce, vývoj). Hemoglobin - struktura a typy.
• Pojetí a poslání předmětu somatologie na zdravotnických školách. Návaznost učiva somatologie na učivo základní školy. Didaktické zpracování tématu.
3.
• Kosti - stavba, vývoj a růst, spojení v souvislosti, spojení kloubní (stavba a typy kloubů, pohyby v kloubech).
• Leukocyty (dělení a funkce).
• Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách. Didaktické zpracování tématu.
4.
• Kostra osová - obratle (obecná stavba, charakteristické znaky obratlů jednotlivých oddílů páteře), páteř (včetně spojení), žebra, sternum, hrudník (stavba a typy).
• Trombocyty, hemostáza (dílčí kroky), mechanismus hemokoagulace a fibrinolýzy, zábrana hemokoagulace (přirozená, umělá).
• Pedagogické dokumenty - profil absolventa, rámcové a školní vzdělávací programy, učební a tematické plány, osnovy pro výuku somatologie na zdravotnických školách. Didaktické zpracování tématu
5.
• Lebka - kosti neurokrania a splanchnokrania, lebeční baze; růst lebky, tvar lebky (lebeční index), pohlavní rozdíly a věkové změny, spojení mezi lebkou a páteří.
• Genetika - chromozómy (struktura, karyotyp), typy dědičnosti (autozomální, gonozomální), mutace, aberace chromozómů, syndromy, dědičnost ABO a Rh systému.
• Využití mezipředmětových vztahů ve výuce somatologie. Předmětové komise a jejich poslání. Didaktické zpracování tématu.
6.
• Kostra a spoje horní a dolní končetiny, pohlavní rozdíly na pánvi.
• Antigenní systém ABO (H), Rh, HLA; stanovení základních krevních skupin, zkoušky kompatibility, křížový pokus, testy u „lůžka“.
• Vyučovací hodina v somatologii - plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Didaktické zpracování tématu.
7.
• Kosterní svaly - stavba, zevní tvar a názvosloví svalů, podstata a typy kontrakce, obecná mechanika svalová.
• Růst člověka - zákonitosti růstu, růstová křivka, hodnocení růstu a vývoje (z-skóre, percentilové grafy), sekulární trend, antropologické výzkumy (typy), oblasti využití výsledků antropologických studií.
• Organizační formy výuky somatologie. Didaktické zpracování tématu.
8.
• Svaly hlavy, krku a hrudníku (začátek, úpon, funkce, inervace).
• Žlázy s vnitřní sekrecí.
• Didaktické zásady ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
9.
• Svaly břicha a zad (začátek, úpon, funkce, inervace).
• Ontogeneze - prenatální období (dělení a charakteristiky), kritická perioda, teratogeny.
• Učební úlohy ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
10.
• Svaly horní a dolní končetiny (začátek, úpon, funkce, inervace), klenba nožní.
• Ontogeneze - postnatální období (dělení a charakteristiky), věk chronologický a biologický, metody určování biologického věku u dětí a dospělých.
• Materiální didaktické prostředky ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
...
...
...
20.
• Ústrojí sluchové a rovnovážné - stavba a funkce.
• Hlavové nervy - přehled, jádra, kvalita inervace.
• Vyučovací hodina v somatologii - plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Didaktické zpracování tématu.
21.
• Mícha hřbetní - vývoj a diferenciace neurální trubice. Nervové dráhy míšní.
• Funkce neuronu - membránový potenciál, depolarizace, hyperpolarizace, podnět, vzruch, projevy vzruchu (elektrické, chemické), vedení vzruchu, synapse (úprava, typy, funkční vlastnosti synapsí), synaptické potenciály, mediátory.
• Osobnost učitele somatologie, sebereflexe, sebehodnocení učitele. Didaktické zpracování tématu.
22.
• Mozek - oddíly mozku, mozkové komory, mozkomíšní mok, mozkové pleny.
• Integrální funkce CNS, receptory, reflex, reflexní oblouk, typy reflexů, elektrická aktivita mozku, bdění a spánek. Řízení motorických funkcí centrálním nervovým systémem. Specifické rysy nervové činnosti člověka.
• Pedagogická komunikace ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
23.
• Nervy míšní - nervová pleteň krční, pažní, bederní a křížová, hrudní nervy.
• Vegetativní nervový systém - stavba a funkce.
• Skupinové vyučování v somatologii. Didaktické zpracování tématu.
24.
• Stavba mužského pohlavního ústrojí.
• Endokrinní aktivita varlat a vaječníků a její řízení.
• Exkurze - význam, instituce a zařízení vhodná k exkurzím. Didaktické zpracování tématu.
25.
• Stavba ženského pohlavního ústrojí.
• Fyziologie ovulace, menstruace, těhotenství a kojení.
• Vizuální pomůcky, Microsoft PowerPoint a interaktivní tabule a jejich využití ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.